מתלבשות על איכות הסביבה: כך תצרכי אופנה לא מזהמת

למרות מבצעי חודש נובמבר והפיתוי לקנות עוד ועוד מוצרים מתעשיית האופנה המזהמת את העולם, אפשר לאמץ כללים לצריכה נכונה שלא תפגע בסביבה. בין היתר: מסיבות החלפת בגדים ופיתוח סגנון אישי

חדשות כיפה אירית דרמון 09/11/21 10:58 ה בכסלו התשפב

מתלבשות על איכות הסביבה: כך תצרכי אופנה לא מזהמת
צילום: שילה עזרא

תעשיית האופנה היא מהתעשיות המזהמות והמנצלות ביותר בעולם. היא ידועה כבזבזנית משאבי מים, 20 אחוז מצריכת המים העולמית, עתירת שימוש בכימיקלים מסוכנים, כגון קוטלי חרקים, צבעים ומשמרים, וכמזהמת אוויר, אדמה ומקורות מים.

תעשיית האופנה היא גם אחת התעשיות המנצלות ביותר ומעסיקה אוכלוסיות עניות במדינות נחשלות, בתנאי עבודה מחפירים הכוללים שעות עבודה ארוכות, היעדר פיקוח על נושאי בטיחות וחשיפה לחומרים מסוכנים ושכר שאינו מספיק למחיה בכבוד.

חודש נובמבר הפך בשנים האחרונות לחודש עתיר במבצעי קניות, החל מ-shop.il, דרך חג הרווקים הסינים החל ב - 11.11 ועד Black Friday, יום השישי האחרון של חודש נובמבר ואחיו הוירטואלי Cyber Monday. בעוד יש כאלה התולים תקוות בתוצאות ועידת האקלים שהתקיימה לאחרונה בסקוטלנד, רוב הציבור עדיין לא מבין את תרומתם המפוקפקת של דפוסי הצריכה המוגזמים על כדור הארץ ועל עתידנו ועתיד ילדינו בעולם הפיזי בו אנו חיים.

בגדי יד שניה

בגדי יד שניה צילום: ניצן שתרוג

"מתלבשות", מיזם הפועל להעלאת המודעות הציבורית בישראל לנזקי תעשיית האופנה, לשינוי דפוסי צריכת אופנה וקידום אופנה בת קיימא, באמצעות פעילות במדיה החברתית והרצאות ומפגשי למידה, שואפת לשקף לציבור את השפעתה ההרסנית של תעשיית האופנה על הסביבה ועל האנושות ולקדם מודלים חלופיים של צריכת אופנה. בגדים הם מוצר צריכה בסיסי, על כך אין מחלוקת. אבל בגדים יכולים להיות גם אופנתיים וגם מקיימים ואחד השינויים שכל אדם יכול לעשות בתרומה להפחתת פליטות גזי החממה ועולם טוב יותר, הוא פשוט לצרוך אחרת.

טיפים לצריכת אופנה בדרך לא מזהמת: 
⦁    הבגד המקיים ביותר הוא זה שכבר יש לכם – ערכו קניות בארון שלכם. גלו בגדים ששכחתם, שלבו שילובים שלא ניסיתם קודם. גם כביסה נכונה בהתאם להוראות הרשומות על תוית הבגד יכולה להאריך את השימוש בבגדים, כך גם לגבי תחזוקה נבונה כגון אחסון ראוי, שמירה על סדר בארון וביצוע תיקונים קלים כמו תפירת כפתור או תפר פרום.

⦁    היו מודעים – לפני קניית בגד חדש, שאלו את עצמכם האם אתם באמת זקוקים לבגד הזה ובררו כיצד, על ידי מי, באילו תהליכים והיכן הוא יוצר. הכינו מראש רשימה של פריטים שחסרים לכם וקנו בהתאם לרשימה. הימנעו מרכישת בגדים שאחוז הסיבים הסינתטיים (פוליאסטר, ניילון, ספנדקס) בו גבוה.

⦁    קנו יד שניה – מחקרים מעידים על כך שגם אם תעשיית האופנה תפסיק לייצר, יש בעולם כיום מספיק בגדים לאנושות כולה לעוד 50 שנה. תנו לבגדים קיימים הזדמנות נוספת לשמש אתכם. בישראל פועלות כיום למעלה מ-200 חנויות יד שניה פיזיות ומקוונות. סוג החנויות  מגוון מאד וכולל חנויות קהילתיות, חנויות שהכנסותיהן משמשות לקידום מטרות חברתיות, חנויות בוטיק פרטיות ואפילו מכירה בפלטפורמות שונות למכירה חוזרת באינטרנט. טווח המחירים לא בהכרח מעיד על האיכות ובהחלט שווה לבקר בכל סוגי החנויות כדי להתרשם מהמגוון. 

⦁    מסיבות החלפת בגדים – בהמשך לסעיף הקודם ובהנחה שקניית בגד שניה לא מבהילה אתכם, למה שלא תשתתפו במסיבה שבה אתם מביאים בגדים שלא משמשים אתכם יותר ולוקחים מה שבא לכם? הטרנד הזה כבר תופס תאוצה בעולם וגם בישראל. חפשו את המסיבה הקרובה לביתכם.

⦁    קנו אופנה מקומית – מעצבים ישראליים עצמאים הם הלב של תעשיית האופנה, אלו שמייצרים אופנה איכותית, יצירתית ומותאמת לאקלים הישראלי ובקולקציות קטנות. רכישה מקומית מאפשרת לעיתים מפגש עם האנשים שמאחורי המותג ושקיפות של תהליכי היצור ולבסוף, חוסכת עלויות סביבתיות של שינוע. 

⦁    הימנעו מטרנדים ופתחו סגנון אישי – 85% מהבגדים שאנו קונים מפסיקים לשמש אותנו תוך פחות משנה אחת. מותגי האופנה המהירה מבוססים על מודל לינארי של יצור – לבישה – פסולת ועל תחלופת טרנדים מהירה שמחייבת לכאורה רכישה תמידית של בגדים חדשים. אמצו סגנון אישי ודייקו את המלתחה שלכם, כך שתביע את האישיות שלכם וסרבו להיות קורבנות אופנה.

במהלך כל חודש נובמבר, תקיים "מתלבשות" מגוון פעילויות להעלאת מודעות לאופנה מקיימת, לרבות הרצאות, מסיבות החלפת בגדים, הנחות ייעודיות בחנויות יד שניה ועוד.