הרכבת בתל אביב: יש מגוון דרכים - אבל איך הכי משתלם לשלם?

לאחר הפתיחה החגיגית של הרכבת הקלה בגוש דן, הנוסעים מתחילים להסתגל לשגרת הנסיעה ברכבת ואיתה גם דרך התשלום. סקר חדש בוחן איך הכי משתלם לתקף, החיסכון עלול להגיע למאות שקלים | התעריפים המלאים של הרכבת

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 20/08/23 18:43 ג באלול התשפג

הרכבת בתל אביב: יש מגוון דרכים - אבל איך הכי משתלם לשלם?
הרכבת הקלה, נחנכת רשמית, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

ביום שישי האחרון, באיחור של שנים נפתחה הרכבת הקלה בגוש דן - ה"דנקל" ועבור רבים שצורכים תחבורה ציבורית מדובר במהפכה של ממש. החל מהיום (א') הנסיעה ברכבת גם כרוכה בתשלום כאשר ישנם מספר דרכים לעשות זאת: תשלום בעזרת הרב-קו או באחת מאפליקציות התשלומים: Moovit, פנגו, Cello, הופאון רב-קב או ZUZU (לחיילים בלבד). עלות הנסיעה הבודדת בטווח של עד 15 ק"מ (אזור תעריף צהוב) הינה 5.5 שקלים ועלות הנסיעה בטווח של מעל 15 ק"מ (אזור תעריף ירוק) היא 12 שקלים.

הרפורמה שמאפשרת תשלום דרך האפליקציות

כזכור, לפני כשנה, נכנסה לתוקף הרפורמה בשיטת התשלומים עבור נסיעות בתחבורה ציבורית בישראל שמאפשרת לנוסעי התחבורה הציבורית לשלם עבור נסיעותיהם באמצעות הסמארטפון. אחד הייתרונות בתשלום דרך האפליקציות הוא שהעלות המצטברת לנוסע מחושבת על ידי האפליקציה באופן אוטומטי, ומשקפת את סך הנסיעות שבוצעו בפועל יחד עם ההנחה המרבית שהנוסע זכאי לה, בהתאם לשיטת החישוב שנקבעה על ידי משרד התחבורה.

בחברת "מוביט-פנגו" (המפעילות אפליקציות תשלומים ברכבת) ערכו בדיקה בה נמצא כי בנסיעות ברכבת הקלה בגוש דן ובשימושים נוספים בתחבורה הציבורית הנוסע הממוצע עשוי לחסוך עשרות ואפילו מאות שקלים על נסיעות בחודש, ומביאים מספר דוגמאות למחירים בשימוש ברכבת הקלה במרכז, ה"דנקל". נציין כי הסקר מתייחס לנוסע בוגר ללא פרופיל הנחה. נוסע שמעוניין יהיה לבדוק את הדרך הזולה ביותר לנסיעה יוכל לעשות את זה באתר "מחשבון תעריפי נסיעה" שמפעילים משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית.

רב-קו, מה יותר זול?

רב-קו, מה יותר זול? צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

לדוגמה, נוסע המעוניין לנסוע ברכבת הקלה לאורך כל מסלולה הלוך חזור מפתח תקווה ועד בת-ים ישלם 12 שקלים בעבור כל נסיעה ועד 24 שקלים באופן יומי באפליקציה או ברב קו. בשימוש חודשי (21 ימים) בעבור אותן נסיעות ישלם באפליקציה 225 שקלים, עלות חופשי-חודשי. ברב-קו בערך צבור ישלם 504 שקלים בעבור אותן נסיעות. כלומר עלות הגבוהה ב 279 שקלים לעומת שימוש באפליקציה או רכישת חופשי-חודשי.

אפליקציית מוביט, מה יותר משתלם?

אפליקציית מוביט, מה יותר משתלם? צילום: shutterstock

חיסכון של עד 732 שקלים

אדם שירצה ליסוע מירושלים לת"א הלוך חזור וישתמש ברק"ל בי-ם, רכבת לת"א ובדנקל בת"א תוך 90 דקות, ישלם עד 37 שקלים בתשלום באפליקציה, עלות של חופשי יומי, לעומת 59 שקלים בערך צבור. במידה וייסע 10 ימים בחודש ישלם באפליקציה 370 שקלים לעומת 410 שקלים בחופשי חודשי או 590 שקלים בערך צבור, כלומר חיסכון של עד 220 שקלים בשימוש באפליקציה.

תיקוף ברכבת הקלה, החל מהיום זה בתשלום

תיקוף ברכבת הקלה, החל מהיום זה בתשלום צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

חיסכון גדול עוד יותר ירגיש אדם שישתמש באוטובוס פנימי בנתניה, ברכבת ישראל לת"א וברכבת הקלה עד אצטדיון בלומפילד (כולל מעבר תוך 90 דקות בין הנסיעה באוטובוס לרכבת הקלה). אותו אדם ישלם 23.5 שקלים לכיוון ועד 28 שקלים באופן יומי באפליקציה, עלות השווה לעלות חוזה חופשי-יומי, לעומת 47 שקלים בערך צבור. בשימוש חודשי בעבור אותן נסיעות ישלם באפליקציה או בקניית חוזה חופשי חודשי 255 שקלים לעומת 987 שקלים בערך צבור ברב-קו - חיסכון של 732 שקלים.