אנחנו קונים יותר מדי: בנק ישראל יקפיץ את הריבית באופן משמעותי

בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית בשיעור של 0.5 או 0.75 אחוז על מנת להתמודד עם האינפלציה שממשיכה לגדול. הצריכה הישראלית גדלה ואיתה המחירים והאינפלציה שמדאיגה את הבנק | איך יגיב סמוטריץ'?

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 02/01/23 12:15 ט בטבת התשפג

אנחנו קונים יותר מדי: בנק ישראל יקפיץ את הריבית באופן משמעותי
אמיר ירון, צילום: דוברות משרד האוצר

הריבית שוב עולה: בנק ישראל יודיע היום (ב') שוב על עליית הריבית. אם בחודש שעבר האט הבנק את קצב הריבית, החודש לבנק כבר לא תהיה ברירה והוא יעלה את הריבית בשיעור של 0.5 או 0.75 אחוז והיא תתמקם בסביבות 4 אחוזי ריבית וכרגע לא נראה באופק מתי היא תרד חזרה. הדבר כאמור ישפיע על המשק ובעיקר על נוטלי המשכנתאות וההלוואות, עכשיו נותר לראות איך יגיב שר האוצר סמוטריץ' לאחר ההבטחות להקפאת המשכנתאות.

ראש הממשלה

נתניהו, הבטיח להקפיא את המשכנתאות |  צילום: Yonatan Sindel/Flash90

העלייה בריבית מגיעה לאחר שהאינפלציה בישראל המשיכה לעלות ועומדת כרגע על 5.3 אחוז מעבר ל-5 האחוזים אותם הגדיר נגיד בנק ישראל כאיזור המסוכן. אכן, בבנק ישראל חוששים שהגברת האינפלציה תוביל לסחרור במשק ממנו יהיה יותר קשה להתאושש והריבית בהתאם עולה.

המחירים עולים, האינפלציה עולה והריבית עולה

הגדלת הריבית מגיעה על רקע הגברות הצריכה של הישראלים, וככל שהצריכה מתגברת והמחירים עולים בעקבותיה, גם האינפלציה עולה. בנק ישראל עדיין מתמודד עם עליות המחירים החדות. כך לדוגמא, רק השבוע עלו מחירי החשמל וגם הסכמי השכר במגזר הציבורי שייחתמו בקרוב ישפיעו על המשך הגדל האינפלציה.

אמיר ירון, אחד המצטיינים בעולם

אמיר ירון, אחד המצטיינים בעולם צילום: Flash90

בעבר התבטא נגיד הבנק וחזה כי האינפלציה תתחיל לרדת במהלך הרבעון הראשון של 2023, אך כמו שהדברים נראים כרגע הדבר עדיין לא נראה באופק. ייתכן והגדלת הריבית תתגלה כמשמעותית באיזורים של-4 אחוז ויוביל להורדת האינפלציה.

מה תעשה הממשלה?

ומה באשר לפעולות הממשלה? במהלך קמפיין הבחירות הודיע נתניהו כי הוא מתכנן להקפיא את מחירי המשכנתאות לפחות למשך שנה, שר האוצר סמוטריץ' מתכנן להקפיא את עליית מחירי החשמל וגם יו"ר וועדת הכספים גפני התבטא כנגד עליית הריבית שפוגעת ברוכשי הדירות. עתה נותר לראות אם יעמדו במילתם או לחילופין יציגו תוכנית חלופית להתמודדות עם האינפלציה הגואה, המחירים שלא מפסיקים לעלות והריבית שכרגע לא צפויה לרדת.

בעקבות העלאת הריבית בחודשים האחרונים ועל מנת לאפשר ללקוחותיו להתמודד עם העלייה בהחזרי המשכנתא, בנק הפועלים מודיע הודיע אמש (א') כי יספוג את עליית הריבית הבאה של בנק ישראל (הצפויה להתפרסם מחר, ה-2.1.23) - ויסייע ללקוחות העלולים להתקשות בתשלומי המשכנתא שלהם - כך שגובה ההחזר החודשי שלהם במסלול הפריים לא יושפע מעליית הריבית הזו וריבית הפריים תישאר עבורם בשיעור של 4.75% בשלב זה.