הריבית על הכוונת: משה גפני בבשורה לנוטלי המשכנתאות

בדיון בוועדת הכספים בהשתתפות נגיד בנק ישראל אמיר ירון אמר יושב הוועדה גפני: "מודאגים שיוקר המחייה אינו בראש הסדר החברתי של נגיד הבנק" | גפני מקדם את הקפאת הריבית על המשכנתאות

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/11/22 13:16 ד בכסלו התשפג

הריבית על הכוונת: משה גפני בבשורה לנוטלי המשכנתאות
משה גפני, צילום: דני שם טוב

יוזמה נוספת להקלה על נוטלי המשכנתאות: יושב ראש וועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני הורה היום (א') ליועצת המשפטית לוועדה ליזום הצעת חוק של הוועדה שתקפיא את הריבית על המשכנתאות גם כאשר הריבית במשק ממשיכה לעלות. הדברים נאמרו בישיבה המיוחדת היום בה התארח נגיד בנק ישראל, אמיר ירון שערך לחברי הכנסת סקירה על מצב הכלכלה הישראלית.

גפני מבקר את נגיד הבבק על מדיניות הריבית

בדבריו ביקר גפני את מדיניות העלאת הריבית בה נוקטים הנגיד ירון ובנק ישראל: "העלייה התכופה בריבית יוצרת עלייה ביוקר המחייה" אמר גפני והוסיף: "אנחנו מודאגים שיוקר המחייה אינו בראש הסדר החברתי של היועץ הכלכלי של המדינה, שזה נגיד בנק ישראל". בהמשך אמר גפני כי "כאשר בנק ישראל מחליט להעלות את הריבית, ממילא גם הריבית על המשכנתאות עולה וכך יוקר המחייה, בעיני מי שאינו בנק ישראל, נראה כאילו זה מדרבן את יוקר המחייה".

נגיד בנק ישראל

נגיד בנק ישראל צילום: דני שם טוב

הנגיד השיב לטענות והסביר מדוע העלאת הריבית היא דבר קריטי מבחינת בנק ישראל על מנת להוריד את האינפלציה: "חייבים להבין, אם לא נמגר את האינפלציה והיא תתקבע ב-5%, אנשים יתחילו לחשוב על זה, ואז זה בא בצד של היצרנים והצרכנים, ואז מתחילות ספירלות של אינפלציה" הסביר הנגיד והתייחס גם למעמסה על נוטלי המשכנתאות: "אנחנו מודעים לכאב, אנחנו מתכללים את כל הנתונים, את המשכנתאות, ואנחנו מודעים לזה, אבל יחד עם זאת חייבים להבין, אם לא נמגר את האינפלציה היא תתקבע ב-5%".

הנגיד מתייחס להסכמי השכר החדשים

נגיד הבנק התייחס גם להעלאת השכר הצפויה במגזר הציבורי ואמר "אנו נמצאים לקראת חידוש הסכמי השכר במגזר הציבורי, לאחר פער שנפתח מהמגזר הפרטי, לעומת עלייה מתונה יותר במגזר הציבורי. הסכמי השכר יכסו את 20-22, וסביר להניח שגם מספר שנים קדימה".

הנגיד ירון סיכם ואמר: "חשוב שהסכמי השכר לא יכללו הרחבה גדולה מדי: הן ברכיב פיצוי רטרואקטיבי והן בבסיס השכר לשנים הבאות. הספרות מראה על קשר בין השכר לאינפלציה, חשוב שהסכמי השכר לא יכללו הרחבה ניכרת לשנה הקרובה. אנחנו מבקשים לעשות את זה בשום שכל".