הפרויקט הגדול ביותר שבוצע אי פעם בישראל יוצא לדרך

הממשלה אישרה את הרכב ועדת האיתור למשרת מנהל רשות המטרו ובמקביל החל מכרז הענק בו יבחרו חברות תכנון וניהול העבודות לכל אחד משלושת הקווים. "הפרויקט יצא לדרך בקרוב מאוד", הבטיחה השרה מיכאלי

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 27/06/22 10:55 כח בסיון התשפב

הפרויקט הגדול ביותר שבוצע אי פעם בישראל יוצא לדרך
מיכאלי, ליברמן ומנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק. ארכיון, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הממשלה אישרה בישיבתה אמש (א') את הרכב ועדת האיתור לבחירת מנהל רשות המטרו - בראש הועדה תעמוד מנכ"לית משרד התחבורה, ויהיו חברים בה נציגי נציבות שירות המדינה, אגף התקציבים באוצר, החשב הכללי באוצר ונציג ציבור.

במקביל, הוועדה המנהלת של פרויקט המטרו, בראשות מנכל"ית משרד התחבורה, מיכל פרנק, ובהשתתפות נציגי אגף התקציבים ונציגי החשב הכללי ממשרד האוצר, אישרה לחברת נת"ע לפרסם מכרז הניהול והתכנון של קווי המטרו - המכרז בו יבחרו חברות תכנון וניהול עבודות קווי המטרו לכל אחד משלושת קווי המטרו. ההיקף הכספי של המכרז נאמד במיליארדים שקלים.

המכרז מהווה צעד משמעותי לתחילת מימוש פרויקט המטרו, ובכלל זה תכנון מפורט להעתקת תשתיות, ביצוע עבודות מנהור, הקמת תחנות תת קרקעיות והטמעת מערכות שונות לרשת קווי המטרו.
מדובר בצעד נוסף למימוש הפרויקט, אשר מצטרף לחוק המטרו שצפוי להיות מאושר בכנסת.

150 קילומטרים, 109 תחנות ב-24 ערים

פרויקט המטרו יהפוך לפרויקט התשתיתי הגדול ביותר שבוצע בישראל מאז הקמתה. המיזם כולל רשת של שלושה קווי מטרו, באורך כולל של 150 קילומטרים של מסילות תת קרקעיות, 109 תחנות ב-24 רשויות מקומיות ברחבי גוש דן. קווים אלה צפויים לשרת כשני מיליון נוסעים ביום.

על פי התכנית, קו המטרו הראשון (M1) שיהיה באורך של כ-85 קילומטרים, ינוע בציר צפון-דרום, וישרת את הערים רעננה, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, בת ים, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד, וכן אזורי פיתוח עתידיים בהם תע"ש השרון, צומת גלילות, חולון וצריפין. 

קו המטרו השני (M2) יהיה באורך 25 קילומטרים וינוע בציר מזרח-מערב. הקו ישרת את הערים פתח תקוה, רמת גן, בני ברק, גבעתיים ותל אביב, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם אזור סירקין. קו המטרו השלישי (3M) שיהיה באורך 32 קילומטרים, יהוה קו חצי טבעתי שיחבר בין כל הקווים. הקו ישרת את הערים בת ים, חולון, אזור, אור יהודה, גבעת שמואל, קרית אונו, פתח תקוה, תל אביב, רמת השרון והרצליה, וכן אזורי פיתוח עתידיים בהם גליל ים ומערב רמת השרון,  תל השומר ואור יהודה.

"קפיצת דרך מחזון למציאות"

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר: "מברכים על צעד נוסף למימוש פרויקט המטרו בגוש דן, פרויקט התשתית הגדול ביותר במדינת ישראל. מימוש הפרויקט בהקדם צפוי לשנות את המרחב העירוני, התחבורתי בגוש דן ולהניב תועלת משמעותית למשק הישראלי כולו".

שרת התחבורה מרב מיכאלי הוסיפה: "עשינו היום עוד צעד משמעותי בקידום פרויקט המטרו החשוב שלנו, שיצא לדרך בקרוב מאוד".

מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק שתעמוד בראש ועדת האיתור אמרה: "בשנה האחרונה הפכנו את הפרויקט מתיאוריה למציאות, אנחנו מתקדמים במכרזים לחברות התכנון והניהול ובמקביל בהקמת רשות המטרו. נמשיך בכל הכוח לקדם את הפרויקט התחבורתי הגדול והחשוב ביותר לרווחת הציבור הישראלי והמשק".

"מדובר במכרז שהוא קפיצת דרך מחזון למציאות, בדרך מהפיכה התחבורתית בגוש דן. נת"ע הביאה לאישור את קווי המטרו במהירות שיא, וכעת ערוכה להקמת המטרו, שיחד עם קווי הרכבת הקלה - עתידים לשנות את החיים במטרופולין תל אביב מן הקצה אל הקצה", סיכם מנכ"ל נת"ע חיים גליק.