אושרה התכנית למלחמה בפקקים: תוך שנה - הפחתה משמעותית במספר הרכבים על הכביש

הממשלה אישרה את "תכנית המיליון" של משרד התחבורה להפחתת 5 אחוזים מהנסיעות ברכב הפרטי. התכנית כוללת הטבה של תנאי הנהגים בתחבורה הציבורית ועידוד ויתור על הרכבים הפרטיים: "בשורה אדירה לציבור הישראלי", אמרה השרה מיכאלי

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 26/06/22 14:06 כז בסיון התשפב

אושרה התכנית למלחמה בפקקים: תוך שנה - הפחתה משמעותית במספר הרכבים על הכביש
מיכאלי עם בנט, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הממשלה אישרה היום (א') את "תכנית המיליון" של ראש הממשלה נפתלי בנט, ושרת התחבורה מרב מיכאלי - להפחתת 5% מהנסיעות ברכב הפרטי, שהן מיליון נסיעות ביום תוך שנה. מטרת התכנית, להביא לצמצום השימוש ברכבים הפרטיים ותמרוץ התניידות בתחבורה הציבורית, למען הפחתת העומס בכבישים. 

התוכנית, שגובשה יחד עם משרד ראש הממשלה, משרד האוצר, משרדי ממשלה וגופים ציבוריים נוספים, כוללת עשרות צעדים שיאפשרו את תיקון העיוותים המתמרצים שימוש ברכב פרטי, לצד חיזוק הזרועות המרכיבות את מערך התחבורה הציבורית והאצת פרויקטים להפחתת הנסיעה ברכב הפרטי.

"בשורה אדירה לציבור הישראלי"

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר עם אישור התכנית: "תכנית המיליון היא בשורה משמעותית לציבור במדינת ישראל. מטרת התוכנית היא להפחית שימוש ברכבים פרטיים ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית בכדי להביא להקלה בטווח הקצר והבינוני של הפקקים בכבישים. אני מודה לשרת התחבורה, ולכל השותפים בממשלה שתרמו להוצאת המהלך לפועל". 

שרת התחבורה מרב מיכאלי: "כולנו מרגישות ומרגישים את העומס בכבישי הארץ והיום יותר מתמיד אנחנו מבינות שהפתרון לכך הוא מעבר לתחבורה ציבורית ושימוש ברכבת, באוטובוסים, בהליכה ובאופניים. 'תוכנית המיליון' היא בשורה אדירה לציבור הישראלי אשר תביא מיידית בטווח הזמן הקרוב לצמצום מספר הנסיעות ברכב הפרטי".

עידוד נסיעה בתחבורה ציבורית ושיפור תנאי הנהגים

התוכנית מחולקת למספר משפחות תוכן: שיפור מערך התחבורה הציבורית, ביטול תמריצים להחזקת רכב פרטי, שינויים בעולם העבודה והאצת תהליכים.

שיפור מערך התחבורה הציבורית מבוסס על שלושה צעדים מרכזיים:

1. הקמת 120 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית בכל רחבי הארץ, אשר יאכפו לראשונה על ידי יחידה לאכיפה בנתיבים יעודיים בין-עירוניים.
2. שיפור תנאיהם של נהגי התחבורה הציבורית, לרבות חיזוק הביטחון האישי, הקמת 100 חדרי מנוחה נוספים.
3. תוספות שירות שכבר תוקצבו בתקציב האחרון.

ביטול תמריצים להחזקת רכב פרטי: 

לראשונה, עובדות ועובדי המגזר הציבורי יהיו זכאים לסעיף "ניידות", הזהה לרכיב אחזקת הרכב, זאת מבלי החובה להחזיק רכב פרטי ומתן עדיפות להתניידות בתחבורה ציבורית. צעד זה, יוביל בפועל לתוספת של כ-1,000 שקלים לכל עובד מדינה שיבחר לוותר על הרכב הפרטי. 

שינויים בעולם העבודה:

1. תקודם תוכנית לעידוד נסיעות שיתופיות בעשרות מיליונים.
2. "לא נסעת – לא שילמת": קידום מהלך עם רשות שוק ההון להטבות למי שלא עושה שימוש יומ-יומי ברכב הפרטי.
3. הרחבת האפשרות לעבודה מרחוק במגזר הציבורי.
4. הוספת תוספות שירות לאזורי תעסוקה.

האצת פרויקטים:

1. הרחבת שעות עבודה בפרוייקטי הסעת המונים.
2. בשיתוף משטרת ישראל, סילוק מהיר של מפגעי דרך, קרי תאונות וחסמים שונים בכבישים לשחרור התנועה.
3. מיצוי החדשנות הישראלית באמצעות זירוז ניסויים להטמעת טכנולוגיות תחבורתיות: רמזורים חכמים, מרכזי ניהול תנועה, ספירת רכבים ופרוייקטי רחפנים.
4. האצת הטמעתם של שירותים דיגיטליים בכל משרדי הממשלה, להורדת הצורך בנסיעה לצורך קבלת שירות.
5. אוריינות תחבורתית לדור העתיד: חינוך לתחבורה ציבורית, רכיבה והליכה כבר מהגן ובית הספר.