כתב אישום הוגש נגד יורם קצב בחשד להלבנת הון ומעשי מרמה במאות מיליונים

על פי החשד, בחמש השנים האחרונות התנהלו אחיו של הנשיא לשעבר ושותפיו העסקיים באופן מאורגן ושיטתי בהפצת חשבוניות מס כוזבות בסך של כחצי מיליארד שקלים מהעסקים שלהם. כתב האישום כולל עבירות של הלבנת הון, סחיטה באיומים ועוד

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 07/06/22 13:01 ח בסיון התשפב

כתב אישום הוגש נגד יורם קצב בחשד להלבנת הון ומעשי מרמה במאות מיליונים
יורם קצב, צילום: Miriam Alster / Flash90

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום (ג') לבית משפט המחוזי הכלכלי בתל אביב כתב אישום נגד אחמד קסאס, יוסף מנצורה, ראלב אבו עג'וואה, לירון אוזן, אליהו (אלה) עזרא, ניסים פינס, מקסים ביטן, אמין יעקובי ואחיו של משה קצב הנשיא לשעבר - יורם קצב. כתב האישום הוגש גם נגד חברות בבעלותם של מנצורה, אוזן, עזרא וקצב.

עניינו של כתב האישום בהתנהלות מאורגנת ושיטתית שבבסיסה מערך של הפצת חשבוניות מס כוזבות וניכוי חשבוניות מס כוזבות בסך של כחצי מיליארד שקלים, הלבנת הון, סחיטה באיומים, מעשי מרמה ועבירות נוספות, זאת בתקופה שהחלה בראשית שנת 2017 ונמשכה עד למועד הפתיחה בחקירה גלויה בחודש מאי 2022.

על פי כתב האישום, קסאס וראלב כללו חשבוניות מס מזויפות שמקורן ברשות הפלשתינית בספרי הנהלת החשבונות של עוסק מורשה שהיה רשום על שמם וניכו באמצעותן את מס התשומות שהיה כלול בהן, למרות שאלה לא הוצאו להם כדין.

אחמד קסאס ויוסף מנצורה פעלו להפצה של חשבוניות מס כוזבות באמצעות חברת הבנייה של מנצורה לחברות של ביתן, אוזן עזרא ויורם קצב ואף לחוות סוסים שנוהלה על ידי ניסים פינס. בעלי החברות וחברות אלה עשו שימוש בחשבוניות הכוזבות על מנת לנקות מס תשומות שלא כדין. על פי כתב האישום, הפעולות המתוארות לעיל נעשו במטרה להתחמק או להשתמט מתשלום מס, והמעשים נעשו בנסיבות מחמירות בתיחכום ותוך שנעשה שימוש בחברות ואנשי קש.

עוד על פי כתב האישום, במשך תקופה קסאס שהה במלון אוקיינוס שבהרצליה בדרך קבע. על מנת להימנע מתשלום מלא עבור שהותו איים קסאס על עובדי מלון אוקיינוס בהרצליה שדרשו לגבות את החוב למלון. סך התמורה אשר לא שולמה על ידי קסאס למלון הוא מעל 3 מיליון שקלים.

כמו כן, בשנים הרלוונטיות הועבר סך של כ-200 מיליון שקלים מחברה בבעלות מנצורה לקסאס, בעבור ניהול מערך הפצת החשבוניות הכוזבות המתואר לעיל. רכוש זה הינו מרכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון. קסאס, שלא ניהל חשבון בנק בישראל, קיבל את הכסף במגוון דרכים בהן העברות לחשבון בנק ברשות הפלסטינית הרשום ע"ש ראלב, העברות מחברה בבעלות מנצורה לצדדים שלישיים לטובת קסאס ועוד. פעולות אלה הן פעולות ברכוש אסור אשר נעשו במטרה להסתיר ולהסוות את מקור הרכוש ואת בעלי הזכויות בו - עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון.

החקירה בוצעה על ידי היחידה הארצית לפשיעה כלכלית בלהב 433 של משטרת ישראל, בשיתוף עם חקירות מכס ומע"מ ת"א והמרכז, יחידת יהלום שברשות המיסים, כונס הנכסים הרשמי והרשות לאיסור הלבנת הון. כתב האישום הוגש על ידי עוה"ד נועה בורנשטיין ויובל שלום מפרקליטות מיסוי וכלכלה.

עורכי הדין עמית חדד, אלי פרי ואבי אלבו המייצגים את מר קצב מסרו בתגובה: "בתחילה ייחסה המשטרה למרשנו עבירות בהיקף של עשרות רבות של מיליוני שקלים. לאחר בחינת הפרקליטות רוב רובם של החשדות התפוגגו. מה שנותר כעת הוא אישום נקודתי על עבירות מע"מ בהיקף של כמיליון שקלים. בשל העובדה שחלק מהמעורבים בפרשה עצורים, כתב האישום הוגש ללא שימוע. אם היה כזה, היינו מראים שאין ממש גם באישום התחום והמצומצם שנותר. אנו בטוחים שמר קצב יוכיח את חפותו בבית המשפט".