חברת כאל חייבה עסקאות בכרטיס אשראי מבוטל ונקנסה בסכום עצום

בדיקה שערך הפיקוח על הבנקים העלה כי חברת כרטיסי האשראי חייבה לקוח בעסקאות שנעשו דרך כרטיס שכבר בוטל. החברה נדרשה לתקן את התנהלותה והוטל עליה עיצום כספי בסך 650 אלף שקל

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 08/05/22 14:17 ז באייר התשפב

חברת כאל חייבה עסקאות בכרטיס אשראי מבוטל ונקנסה בסכום עצום
כרטיסי אשראי, אילוסטרציה, צילום: Hadas Parush/Flash90

הפיקוח על הבנקים הודיע היום (א') כי חברת כרטיסי אשראי לישראל המשיך לחייב עסקאות שהתקבלו בכרטיס אשראי שכבר בוטל, כאשר בעקבות הבדיקה הוטל עיצום כספי גדול במיוחד על כ.א.ל והחברה נדרשה לתקן את התנהלותה. 

מתוך הבדיקה של הפיקוח על הבנקים על חברת כרטיסי האשראי, עלה כי כאשר לקוח מבטל את כרטיס האשראי, עסקאות שמתקבלות בכרטיס זה, לאחר מועד הביטול, נחסמות כנדרש. יחד עם זאת, ישנן נסיבות מסוימות בהן כרטיס האשראי המשיך להיות מחויב, חרף ביטולו על ידי הלקוח. לפיכך, הפיקוח דרש מחברת כאל לתקן את הליקוי שנמצא ולמנוע הישנות מקרים מסוג זה. 

בנסיבות בהן בוטל הכרטיס, החברה אינה צריכה להניח מיוזמתה מה הם רצונותיו של הלקוח בקשר לחיוב כרטיסו המבוטל. ככל שהחברה מעוניינת לתת שירות ללקוח לאחר שהסתיים החוזה בין הצדדים, ראוי כי החברה תחדש את החוזה בצורה פורמלית לאחר שביררה את זהותו של מחזיק הכרטיס וקיבלה את הסכמתו לכך, לרבות לעניין גביית עמלות. חיוב הלקוחות בנסיבות אלה עומד בבחינת הפרת הוראות הפיקוח על הבנקים.

הפיקוח על הבנקים מצא ליקוי באופן התנהלות החברה כאמור, הוחלט על הטלת עיצום כספי על חברת כאל, בהתאם לסמכות המפקח לשון החוק לפקודת הבנקאות, וזאת בסך של 650,000 שקלים. בדיקת הפיקוח על הבנקים במקרה זה החלה בעקבות איתור ליקוי רוחבי דומה בחברת "מקס", אשר גם בגינו הוטל באוגוסט שעבר עיצום כספי על החברה.

המפקח על הבנקים יאיר אבידן אמר: "הפיקוח על הבנקים פועל להגברת האכיפה בתחום הצרכני, כחלק מן היעד של הטמעת הוגנות והגינות כלפי לקוחות המערכת הבנקאית. מנקודת מבטו של הלקוח קיימת חשיבות לוודאות באשר לתחילת ההתקשרות החוזית וסיומה, כפי שנקבע במפורש בהוראות הפיקוח על הבנקים. על כן, חיוב לקוח לאחר ביטול כרטיס החיוב וסיום ההתקשרות החוזית אינו תקין ועלול לפגוע ביכולת ההסתמכות ובזכויות הלקוח. הפיקוח על הבנקים ימשיך לאכוף את קיומן של ההוראות, על מנת לוודא שלקוחות הבנקים וחברות כרטיסי האשראי מקבלים שירות ראוי והוגן".