חבר הקואליציה מאיים: על זה שווה להפיל ממשלה

יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון הכריז בדיון כי "עד היום ממשלות נפלו על משברים פוליטיים. אולי יש הזדמנות לצאת למלחמת חורמה לטובת העניים" | סגנית המפקח על הבנקים הודתה: הישראלים מעדיפים את הכספומטים על פני סניפי הבנקים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 13/12/21 12:56 ט בטבת התשפב

חבר הקואליציה מאיים: על זה שווה להפיל ממשלה
מיכאל ביטון, מאיים בפירוק הממשלה, צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה בראשותו של חבר הכנסת מיכאל ביטון, קיימה היום (ב') דיון שעסק בעמלות הגבוהות בכספומטים הפרטיים ובפגיעה באזרחים הוותיקים כתוצאה מסגירת סניפים, כשבמהלך הדיון אמר חבר יו"ר הוועדה כי הוועדה תשקול לקדם הצעת חוק שתעביר אליה את הסמכות לאשר סגירת סניפי בנקים או לחייב פתיחת סניפים.

"אם לא יספרו אותנו נביא חוקים, ואם לא יספרו אותנו בכנסת לא נצביע בכנסת", אמר ביטון והכריז: "על עוולות לעניים שווה להפיל ממשלה. עד היום ממשלות נפלו על משברים פוליטיים, מדיניים וענייני דת ומדינה ואולי יש סוף סוף הזדמנות לצאת למלחמת חורמה לטובת העניים".

קודם לכן אמר יו"ר ועדת הכלכלה כי "הוועדה רואה בחומרה את המצב שבו אזרחים תמימים נדרשים לשלם עמלות של מאות אחוזים ממה שהיה בעבר, באמצעות הפרטת מערכת הכספומטים באופן שיצר שליטה מוחלטת של חברות פרטיות וכספומטים פרטיים. אנחנו מבקשים מרשות התחרות לבדוק האם יש מונופול של חברה שמחזיקה 76 אחוז מהתחום. דבר שני שחמור הוא כפל עמלות, לבנק ולחברה פרטית או חברה פרטית שבבעלות עקיפה וישירה של בנק דיסקונט, שמרוויחה גם מעמלת שורה וגם מחברה בת. אם קשיש שמרוויח את קצבת הזקנה שלו רוצה ללכת למכולת עם מזומן ומבצע 12-15 משיכות חודשיות הלכו לו 100 שקל על עמלות רק לכספומט, מתוך אותם 2,000-3,000 שקל שיש לו. זה 5 אחוז מההוצאה החודשית שלו. איך הגענו למצב הזה?".

זה לפתחה של רשות התחרות שלא עושה תפקידה באופן נחוש בנושא הזה, וזה לפתחה של רשות שוק ההון שאמורה לפקח על הכספומטים הפרטיים אבל לא מוכנה להגיד שהיא אחראית על העמלות והתחרות, אז איזה פיקוח היא בדיוק עושה? ולפתחו של המפקח על הבנקים, כי אם הבנקים הקימו חברות פרטיות איך לא בודקים מה הם עושים שם? אם דיסקונט ידע להקים חברת בת למה לא ניהל כספומטים בעצמו?", אמר ביטון. 

"על כל השאלות האלה נבקש תשובות בדיון נוסף בעוד חודש וחצי. בדרך כלל אנחנו לא דורש משרים לבוא לדיונים, אך הפעם אדרוש משר האוצר ומהשרה לשוויון חברתי לבוא לדיון הבא. היינו פה במשחק כדורגל ולא הכנסנו גול. אולי אם שר האוצר, המאמן, יבוא לדיון הבא אז השחקנים יבקיעו גול", סיכם יו"ר הוועדה.

סגנית המפקח על הבנקים מודה: הישראלים מעדיפים את הכספומטים

במסגרת הדיון, הציגה סגנית המפקח על הבנקים, עודדה פרץ את השינויים במערכת הבנקאות בישראל ובעולם הנובעים מההתפתחויות הטכנולוגיות שהובילו לגידול בהיקפי השירותים הבנקאיים הישירים, שיפור זמינותם והוזלת מחירם. בהמשך לתמורות האמורות חל שינוי מהותי בהעדפות הצרכנים ושיעור הלקוחות העושים שימוש בשירותי הבנקאות הישירים עולה מדי שנה, ואף עלו עוד יותר בעקבות התפרצות הקורונה. בשנים האחרונות חלה עליה דרמטית בשימוש בערוצים הישירים וירידה בביצוע פעולות בסניפים, כששיעור השימוש בערוצים הישירים גבוה מאוד, גם בקרב האזרחים הוותיקים.

בהתייחס לאזרחים וותיקים אשר בחלקם עדיין נזקקים לשירותים פרונטליים, נקט הפיקוח במספר צעדים, וביניהם: קידם בשיתוף המשרד לשוויון חברתי ובאמצעות המערכת הבנקאית תכנית להעצמה דיגיטלית של אזרחים וותיקים וכן אמנה להנגשת שירותי בנקאות לאזרחים ותיקים, קבע קדימות במתן שירותים בנקאיים בטלפון ובסניף, קידם תהליכים לצמצום התופעה של הונאת אזרחים וותיקים ועוד. 

למרות הסגירות - מספר סניפי הבנקים מהגבוהים ב-OECD

ביחס לפריסת הסניפים, הוצגו נתונים שונים ביחס למקובל במדינות ה-OECD מהם עולה כי כמות הסניפים בישראל גבוהה בהשוואה למדינות ה- OECD. חלה ירידה בכמות הבקשות לסגירת סניפים הכוללת המועברות לאישור הפיקוח. חלה ירידה בכמות הבקשות שאושרו ללא התניות, ולמעשה מרבית הבקשות שאושרו הן באזורים שאינם פריפריאליים, ואף חלה ירידה במספר הפניות שטופלו ביחידה לפניות הציבור בנושא סגירת סניפי בנקים.

ביחס לפריסת הכספומטים, הוצגו נתונים מהם עולה כי כמות המכשירים האוטומטים למשיכת מזומנים הינה גבוהה ביחס לעולם וכי לאורך השנים, חלה מגמת עליה בכמות מכשירי ה-ATM, הן הבנקאיים והן הפרטיים.

מעדיפים כספומטים

הישראלים מעדיפים כספומטים, צילום: Dario Sanchez/Flash90

הפיקוח דורש מן הבנקים בישראל להציב מכשירים אוטומטיים בסמוך לכל סניף כדי להבטיח את זמינות ונגישות שירותי המזומנים לציבור. במקרה הצורך, אישור סגירת סניף בנק מותנה בהותרת מכשיר בסמוך לסניף הנסגר. מניתוח נתוני המשיכה, עולה כי שיעור המזומנים הנמשכים באמצעות המכשירים הבנקאיים עומד על כ-89% מסך כלל המשיכות באמצעות מכשירים בישראל.