האם אפשר לבטל דו"ח של שוטר?

אחת השאלות הנפוצות בעולם הנהיגה הישראלי נוגעת, איך לא, לדוחות תנועה. דוחות תנועה הפכו לתחושת נהגים רבים לדרך נוספת של המדינה לגבות עוד כסף מהאזרחים, או אם תרצו - מס נהיגה. לפני שתצקצקו בלשון ותצדיקו את עבודת המשטרה חשוב להבהיר - עבירות תנועה הן דבר מסוכן ובצדק נענש מי שהורשע בביצוען. יחד עם זאת חשוב להבהיר כמה נקודות לפני שמתחילים

חדשות כיפה תוכן שיווקי בשיתוף goldberg-lawyers 05/11/23 15:54 כא בחשון התשפד

האם אפשר לבטל דו"ח של שוטר?
צילום: shutterstock

לבטל דוח של שוטר

אחת השאלות הנפוצות בעולם הנהיגה הישראלי נוגעת, איך לא, לדוחות תנועה.
דוחות תנועה הפכו לתחושת נהגים רבים לדרך נוספת של המדינה לגבות עוד כסף מהאזרחים, או אם תרצו - מס נהיגה.
לפני שתצקצקו בלשון ותצדיקו את עבודת המשטרה חשוב להבהיר - עבירות תנועה הן דבר מסוכן ובצדק נענש מי שהורשע בביצוען.
יחד עם זאת חשוב להבהיר כמה נקודות לפני שמתחילים:

  • נהגים רבים חשים שמצד אחד אין מספיק אכיפת משטרה כנגד עבריינים מסוכנים ומנגד המשטרה מרכזת מאמצים בדוחות תנועה שקל לאכוף. בינינו, יש משהו בטענה.
  • תחילת דרכו של דוח תנועה מתחילה באכיפת העבירה ע"י שוטר. על פניו השוטר נהנה מחזקת התקינות המנהלית ועל פניו אין סיבה שעדותו לא תשכנע את בית המשפט שעברתם את העבירה המיוחסת לכם. מצד שני, הדרך להרשעתכם עוד ארוכה ופתלתלה.

מן המקורות

חוקי התעבורה המתעדכנים מעת לעת ובהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות (ויש שיאמרו באיחור) באו לעולם המשפט הישראלי כדי להבטיח את שלומם של משתמשי הדרך.
משתמשי הדרך, אם תהיתם, הם כולם. הנוהגים ברכב רגיל או משא, בטרקטור או בקורקינט (גלגינוע בעברית תקנית) וגם ברגל. גם הולכי רגל הם משתמשי דרך.
מבלי להיכנס להגדרות משפטיות סבוכות נספר לכם שכל כלי בעל גלגלים הנע בכוח מכני הוא רכב, ומכאן שגם אופניים רגילים נחשבים עפ"י פקודת התעבורה לכלי רכב.
כמובן שלא רכב מנועי כמו גלגינוע חשמלי או אופניים חשמליים, אך עדיין כלי רכב.

כאשר שוטר מחליט לאכוף כנגדכם עבירת תנועה יש ברשותו חוברת נוסחי אישום, או אם תרצו "חוברת הוראות הפעלה", המנחה אותו באילו סעיפי אישום לבחור בעת רישום הדוח ובמידע נוסף שעליו להתייחס או לפעול על פיו. דוגמא לכך היא עבירת נהיגה בשכרות. במסגרת האכיפה השוטר מחויב בביצוע פעולות רבות בדקדקנות וכל סטייה מהן תוביל לחולשה בראיות כנגדכם. בנוסף בעבירה זו קיימת חובת שימוע לנהג בטרם ייפסל רישיונו ל-30 יום - במרבית דוחות התנועה ה"קלאסיים" כלל לא ייערך שימוע. שימו לב שככל שחומרת העבירה בה אתם נחשדים חמורה יותר, כך יקטן שיקול הדעת של השוטר באפשרויות הפעולה שלו.

בחירה חופשית

בהנחה וקיבלתם דוח תנועה יש באפשרותכם לבחור כיצד להתנהל איתו. הכוונה כמובן לדוח שמוגדר כברירת משפט ולא לכזה שמזמן אתכם לבית המשפט לתעבורה.

ברשימת העבירות ה"קלאסיות" שמוגדרות כברירת משפט תמצאו עבירות כמו דוח על טלפון, עבירות מהירות ב-6 דרגות חומרה משתנות בהתאם לסוג הדרך, אי ציות לרמזור אדום (בנסיבות שאינן מחמירות), עבירות זכות קדימה "קלות" ועוד רבות נוספות. לעומת זאת במקרים של נהיגה בשכרות מאלכוהול או סמים, תאונות דרכים, נהיגה בפסילה, נהיגה ללא רישיון, עבירות מהירות חריגה וכיו"ב תהיו בטוחים שתקבלו זימון לבית המשפט ללא אפשרות בחירה כלל.

בכל מקרה, ושניה לפני שאתם רצים לשלם את הדוח כדאי להמשיך לקרוא, אולי זה יחסוך לכם כמה גרושים. מקסימום, יהיה לכם עוד טיפ לספר לחבר'ה.

קיבלתי דוח

דבר ראשון נמליץ לעשות שעורי בית כדי להגיע מוכנים לכיתה.
כדי לעשות את זה צריך לאסוף את חומר הלימוד וללמוד אותו.
חומרי הלימוד אם עוד לא הבנתם הם חומרי החקירה שהמשטרה אספה כנגדכם. אבל.. יש בעיה.

כל עוד לא ביקשתם להישפט בגין דוח התנועה שקיבלתם אתם בסטטוס של ברירת משפט ולא מוגדרים כנאשמים.

המשמעות היא שאינכם זכאים לעיין בחומר החקירה המצוי בידי המשטרה ולשם כך תהיו חייבים להגיש בקשה להישפט.

שימו לב שעליכם לשלוח את הבקשה להישפט בתוך 90 יום מקבלת הדוח ולאחר מכן דלתות בית המשפט יסגרו בפניכם ולפתוח אותן מחדש לא יהיה קל. בסוף גם נתייחס לשאלה מה עושים אם ביקשתם להישפט והתחרטתם..

אגב, בעינינו חלק מחומר הלימוד הוא גם בירור מצב הנקודות העדכני שלכם במשרד התחבורה. לכו תדעו איזו הפתעות מסתתרות שם. את מצב הנקודות העדכני תוכלו להפיק במכשירי רישיומט הפזורים ברחבי הארץ או להזמינו בדואר בטלפון 5678*. בהמשך, ולאחר שזיהיתם שאין סכנות הנשקפות מצבירת נקודות נוספות, הגיע הזמן לגבש החלטה.

כאן גם המקום להגיד שאם יש ברשותם ראייה חד משמעית כמו תמונה או סרטון, פנו בהזדמנות הראשונה למחלקת פניות נהגים של המשטרה והעבירו להם העתק. הם לא יהססו לבטל דוח במקרה של הוכחה חותכת. עדי ראייה לאירוע, בין אם הם שוטרים נוספים שנכחו במקום, אנשים מטעמכם (ואפילו ניטרליים) הם לא הוכחה חותכת והעדות שלהם עדיין צריכה להימסר בבית המשפט ולעמוד לחקירה נגדית.

הולך על זה

לבטל דוח של שוטר זה לא דבר קל, ולכן אם אין ברשותכם ראייה חותכת לחפותכם הדרך לביטול הדוח תעבור כנראה בבית המשפט. בית המשפט שידון בעבירה הוא בית המשפט לתעבורה שבמחוז שיפוטו בוצעה העבירה, כך שאם קיבלתם דוח מהירות בכניסה לאילת, שם יתנהל המשפט.

אחרי שעברתם על חומר החקירה זה הזמן להתחיל ולהכין את הקו ההגנה שלכם. חשבו על כל השאלות שאפשר לשאול את השוטר על האירוע ונסו למצוא כמה שיותר אי דיוקים בין התיעוד בכתב לעדות שימסור בעתיד בבית המשפט. הדיון אליו יוזמן השוטר יתקיים במקרה הטוב בטווח של שנה ממועד העבירה. מסיבה זו על עדות השוטר יחול כלל הקפאת הזכירה שבעבר – כלל אשר מעניק לדוח שרשם השוטר בסמוך לאכיפה משקל כאילו מדובר בעדות שהשוטר העיד בפני בית המשפט.
נציין כי גם לכלל זה ישנם חריגים ואם השוטר זוכר את האירוע בית המשפט יטה שלא לקבל את הדוח שערך בכתב ויעדיף את עדותו שבעל פה.

אחרי שכל העדים מטעם התביעה סיימו להעיד הגיע תורכם. זה השלב בו אתם והעדים מטעמכם תידרשו להעיד בחקריה ראשית ולענות לשאלות בחקירה נגדית.

בסיום שלב ההוכחות תידרשו לסכם את טענותיכם (ולהציג את הסתירות בעדות השוטר) ולבסוף בית המשפט יקבל הכרעה.

קבל ביטול

לא אחת קורה שנהגים שביקשו להישפט התחרטו, מסיבה כזו או אחרת, עוד לפני שאפילו קיבלו אישור שהבקשה התקבלה.
במצב כזה יש באפשרותך 2 אפשרויות:

  1. לשלם את הקנס המקורי. עד שהבקשה להישפט תגיע ליעדה המשטרה תראה ששילמת את הדוח ותדחה את בקשתך להישפט בגלל התשלום.
  2. אם הבקשה שלך כבר התקבלה – אבל טרם קיבלת הזמנה עם תאריך למשפט – עדיין אפשר לשלם אבל צריך להישאר במעקב שהמשפט מבוטל.

אם כבר קיבלת הזמנה למשפט האופציה לתשלום "אמורה" להיות חסומה בפניך.
בפועל נתקלנו בהרבה מקרים שנהגים שילמו את הדוח – למרות שהיה להם תאריך למשפט – והתיק נסגר.

שימו לב שאם בחרתם לשלם ולא להתייצב לבית המשפט (וגם לא הודעתם לאף אחד) התובע עלול לפספס את אישור התשלום ואז בית המשפט יגזור עליכם עונש נוסף – ועכשיו תתחילו באמת לרוץ כדי להוכיח ששילמתם וצריך לבטל את כפל העונש.

כל הדרכים

אחרי שסקרנו בזריזות את האפשרות לבטל דוח משטרה באמצעות בקשה להישפט נזכיר שבקשה לביטול דוח תנועה אפשר לשלוח למשטרה בתוך 30 יום מביצוע העבירה.
עוד נזכיר שאם אין ברשותכם הוכחות חותכות זה כנראה יהיה בזבוז זמן.

אפשרות נוספת היא המרת הדוח באזהרה ולשם כך עומדים לרשותכם 90 יום.
לא כל עבירה אפשר להמיר באזהרה וישנם קריטריונים מחמירים שעליכם לעמוד בהם כדי לקבל את מבוקשכם.
בינינו, אם השוטר לא נתן לכם אזהרה בעת רישום הדוח כנראה שגם פניה בכתב לא תעזור.

קחו בחשבון שאם מצב הנקודות שלכם לא מאיר פנים, כנראה הגיע הזמן לייצוג של עורך דין תעבורה שיעניק לכם ייצוג מקצועי מצד אחד ושקט נפשי בתהליך קבלת ההחלטות מהצד השני.

עורך דין תעבורה מנוסה יידע לשכלל את כל נתוני המקרה כמו: נסיבות העבירה, אופן אכיפתה, המרחק בעת זיהויה, שמירה על קשר עין, תקינות מכשור אכיפה, קיום נהלי אכיפה ועוד דוגמאות רבות לכך.

כמו ביתר עולמות עריכת הדין גם שוק דיני התעבורה רווי באנשי מקצוע. וודאו שאיש המקצוע שבחרתם שילווה אתכם יהיה אדם שנעים לעבוד מולו, שלא סופר דקות שיחה ושיש לו מה להגיד מעבר להפרחת הבטחות לתוצאות באוויר. זכרו שטעמה המר של אכזבה נשאר זמן רב לאחר שטעמו של המחיר הנמוך נמוג.


בשיתוף goldberg-lawyers


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368