וולר ושות' משרד עורכי דין: 3 תובנות עומק בנושא ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כח מתמשך הוא מסמך משפטי, המהווה חלופה למינוי אפוטרופוס על ידי המדינה. המסמך מאפשר לכל בגיר, שהוא כשיר וצלול, לקבוע כיצד ועל ידי מי, יטופלו ענייניו האישיים, ככל שלא יוכל לטפל בכך בעצמו - התובנות שכדאי לכם לדעת

חדשות כיפה תוכן שיווקי 02/08/23 16:40 טו באב התשפג

וולר ושות' משרד עורכי דין: 3 תובנות עומק בנושא ייפוי כוח מתמשך
צילום: shutterstock

ייפוי כוח: האדם בוחר מרצונו, בשלב בו הוא מבין ומסוגל לקבל החלטות ולבצען, מי יטפל בענייניו וכיצד יראו חייו אם וכאשר מצבו ישתנה לרעה. עוד בתוצאות הסברים על תוקף ייפוי הכוח, באילו מקרים יופעל ייפוי הכוח, מה תהיינה סמכויות מיופה הכוח, מה יהיו דרכי הפעולה ודרכי קבלת החלטות, מה יהיה מרחב שיקול הדעת של מיופה הכוח, ובאילו מקרים מיופה הכוח יסיים את תפקידו, ועוד. הכל (כמעט) נכון. אבל זו לא ההסתכלות הנכונה.

תובנות עומק ייפוי כוח מתמשך

מניסיוננו כעורכי דין ייפוי כוח מתמשך במשך עשרות שנים, 3 תובנות בנושא ייפוי כוח מתמשך:

התכוננו מראש, לכל התרחישים – סבירים או פחות סבירים, וקבלו החלטה מראש. דעו, כיצד תרצו שיטפלו בכם, בכל מקרה.

שימרו על גמישות מחשבתית, והתאימו עצמכם לאירועים בעתיד – אך אל תדחו החלטות קשות.

הקפידו לנסוך ולהשרות ביטחון, בבני המשפחה והקרובים – גם אם אינכם חשים זאת בעצמכם. כעוגן של המשפחה, הנוכחות וההחלטות שלכם ישפיעו על חוזק ולכידות המשפחה, הרבה שנים לאחר לכתכם.

כניסה לתוקף של ייפוי כח מתמשך

ייפוי כח מתמשך נכנס לתוקף מיידית, ללא תקופת המתנה וללא צורך בהליך משפטי או בהתערבות בית המשפט, באחד מהמקרים הבאים:

במועד בו הממנה, לא מסוגל להבין בדבר שלשמו ניתן ייפוי הכוח.

בהתקיים תנאים מסוימים, שנקבע בייפוי הכוח כי אם הם מתקיימים, ייפוי הכוח ייכנס לתוקף. לדוגמה, הליכים רפואיים מורכבים, טיפולים במחלות קשות, ניתוחים, פרוצדורות של הנשמה והרדמה, מצב סיעודי וכדומ).

אם האדם הממנה כשיר, ומסוגל לדאוג לענייניו, הרי שייפוי הכוח טרם נכנס לתוקף. אם הממנה חזר לאיתנו, והוא כשיר ומסוגל לדאוג לענייניו, הרי שייפוי הכח המתמשך שניתן – פוקע (שכן התנאי שנקבע – אינו תקף עוד).

מי יכול להתמנות כמיופה כוח?

החוק מייעד את תפקיד מיופה הכוח לאיש אמון של הממנה, ובתנאי שהוא בגיר (מעל גיל 18), ומבין את משמעות ייפוי הכוח המתמשך, את מטרותיו ואת תוצאותיו.

פקיעת תוקפו של ייפוי כח מתמשך

החוק קובע כי ייפוי כח מתמשך פוקע, אם התקיים אחד (או יותר) מהמצבים הבאים: תנאי מסוים שהאדם קבע בייפוי הכח התממש; מייפה הכוח או מיופה הכוח – נפטר; חל שינוי במצב של מיופה הכוח והוא כבר אינו עומד בתנאים הנדרשים; מיופה הכוח מונה בשל היותו בעל מקצוע ורישיונו נשלל; מיופה הכוח הודיע בכתב למייפה הכוח (או לבן זוגו) שהוא אינו מעוניין לשמש עוד מיופה כוח; מיופה הכוח היה בן זוגו של מייפה הכוח וקשר הנישואין פקע (אלא אם כן צוין במפורש אחרת בייפוי הכוח); מיופה הכוח היה ידוע בציבור של מייפה הכוח וחדל לנהל עמו משק בית משותף מתוך כוונה לפרק את חיי המשפחה באופן קבוע.

ביטול ייפוי כוח מתמשך

הממנה רשאי לבטל את ייפוי הכוח, בכל עת. עם זאת, אם ייפוי הכוח כבר נכנס לתוקף, והממנה חתם על סעיף שמגביל את אפשרותו לבטל את ייפוי הכוח המתמשך, אזי נדרש אישור בית המשפט לביטול. בנוסף , קרוביו או ידידיו של הממנה רשאים גם הם לפנות לבית המשפט, ולבקש לבטל את ייפוי הכוח. זאת, אם קיימות נסיבות מיוחדות הקשורות לתפקודו של מיופה הכוח, או אם הנסיבות שבהן נערך יפוי הכוח מצדיקות את ביטולו. לצורך הדוגמה חתימה על ייפוי הכוח תחת הפעלת לחץ, כפיה, עושק, מרמה וכו'.

הודעה על כניסה לתוקף של ייפוי כוח מתמשך

אם הוגדרו אנשים מיודעים, על מיופה הכוח להודיע על התקיימות התנאים לכניסה לתוקף של ייפוי הכוח. אחר כך, מיופה הכוח יודיע לאפוטרופוס הכללי, על כניסת ייפוי הכוח לתוקף (במקוון). האפוטרופוס הכללי ישלח למיופה הכוח מכתב אישור או דחייה של ההודעה על כניסה לתוקף, וכן ישלח הודעה לממנה ולאדם המיודע בהתאם.

הצגת ייפוי כוח מתמשך

על מיופה הכוח להציג לכל דורש את מסמך ייפוי הכוח המתמשך, הנושא את אישור האפוטרופוס הכללי ואת תאריך הכניסה לתוקף. המסמך יכובד על ידי הגופים הרלוונטיים, עבור התחומים שהוגדרו בייפוי הכוח המתמשך - דוגמת בנקים, חברות ביטוח, גורמים רפואיים, סיעודיים, גורמים ממשלתיים ואחרים.

מנגנוני פיקוח בייפוי כח מתמשך

המחוקק קבע מספר הנחיות, במטרה לוודא כי ייפוי הכוח המתמשך, נערך מבחירה ומרצון חופשי. לדוגמה:

  • על ייפוי הכח המתמשך להיערך על ידי עורך דין, שעבר הסמכת חובה מטעם האפוטרופוס הכללי. לעורך הדין אסור להיות בעל עניין אישי בייפוי הכוח המתמשך.
  • הפקדה של ייפוי הכוח אצל האפוטרופוס הכללי, המנהל מאגר הפקדות של ייפויי כוח מתמשכים;
  • חובת עדכון של האפוטרופוס הכללי כלפי הממנה, בדבר קיומו של ייפוי כח המופקד במאגר, וכן הודעות שונות, כדי לוודא שייפוי הכוח משקף את רצונו העדכני.

לסיכום:

ייפוי כוח מתמשך מעניק ביטחון ושלווה, בידיעה שאך רק האדם בו בחר הממנה, הוא זה שידאג לאינטרסים שלו. מדובר בהליך פשוט יחסית, המכבד את רצונו של האדם, ומונע התערבות של המדינה (באמצעות מינוי אפוטרופוס והליכים משפטיים) בעניינו וברצונו. ככל שהוא מבוצע בשקיפות וביחד עם בני המשפחה, הוא אף עשוי למנוע סכסוכים עתידיים.

השירותים שאנחנו נותנים במשרד וולר ושות', הנם מעל ומעבר לעריכת ייפוי כוח מתמשך, אלא בטיפול מלא וכולל גם בתחומים הקשורים והמושפעים מכשירותו של המצווה: טיפול והמשכיות בעסק או בחברה, חוזים, מקרקעין ונדל"ן, עריכת צוואות, ירושות ונאמנויות.

במהלך למעלה מ-40 שנות עריכת דין, עו"ד ונוטריון פנחס וולר, ערך וליווה אלפי לקוחות, שהכינו וערכו צוואות, ייפוי כח מתמשך, ירושות ועזבונות, ושימש כמנהל עזבון, לבקשת המצווים או במינוי מטעם בתי המשפט. נתן עדויות ותצהירים במאות תיקים, אימת מסמכים ותעודות, נוכח וסייע למצווים וליורשים. כעורך דין צוואות וירושות בצפון וכנוטריון המתמחה בתחום הצוואות והירושות, אשמח לסייע גם לכם בהכנת צוואה נוטריונית. לכל שאלה בתחום, צרו קשר עכשיו.

וולר ושות' משרד עורכי דין ונוטריון

טלפון: 04-8661537, 052-4264318