איך פותחים תיק בהוצאה לפועל?

במדינת ישראל, ישנן מספר דרכים בהן ניתן לפעול על מנת לגבות חובות בחסות החוק. אחת הדרכים המקובלות והיעילות היא פתיחת תיק בהוצאה לפועל או הגשת תביעה בבית המשפט | כך תעשו זאת נכון

חדשות כיפה תוכן שיווקי בשיתוף עו"ד אייל רייפר 31/07/23 11:42 יג באב התשפג

איך פותחים תיק בהוצאה לפועל?
צילום: shutterstock

בעלי עסקים וחברות בכל תחום עיסוק, מספקים מגוון שירותים לאנשים פרטיים ו/או לגופים כאלה ואחרים. בתמורה לשירות, ברור לכולנו שכל אדם מן השורה מצפה לקבל תשלום. אולם, אף על פי שהחוק מחייב את הלקוח לשלם במקרים שבהם הוא קיבל שירות, יש את אלו שממאנים להישמע לו - וכך, בוחרים לא לשלם את הסכומים שעליהם התחייבו בפני החברה או העסק בגין השירות/המוצר שסוכם בין הצדדים.

במדינת ישראל, ישנן מספר דרכים בהן ניתן לפעול על מנת לגבות חובות בחסות החוק. אחת הדרכים המקובלות והיעילות היא פתיחת תיק בהוצאה לפועל או הגשת תביעה בבית המשפט.

כיצד ניתן להתמודד עם לקוחות בעלי חוב גדול?

על פי דבריהם של עורכי הדין במשרד עורכי דין דרעי רייפר ושות', מסתמן כי הפעולה הראשונה והחשובה ביותר שבה יש לנקוט, במקרים שבהם לקוחות אינם מוכנים לשלם את החובות הקיימים נגדם היא פנייה לעורך דין לצורך ייעוץ ראשוני. כאשר החוב הוא גדול יחסית, ברוב המקרים לא רצוי להתמודד איתו לבד וכל מקרה מומלץ לקבל ייעוץ משפטי לגופו טרם פועלים לגביית החוב.

בחלק גדול מהמקרים, כשתפנו לעורך הדין לצורך קבלת ייעוץ ובמידה ויש מסמכים המאשרים את ההתחייבות כגון הסכם, שיק, שטר חוב או פסק דין, התשובה תהיה פניה להוצאה לפועל לצורך פתיחת תיק. אגב, פתיחת תיק בהוצאה לפועל היא פעולה שכל נושה / זוכה (מי שחייבים לו כסף) יכול לבצע על מנת לדרוש את חובו מטעם החוק.

מה עליי לעשות כדי לפתוח תיק בהוצאה לפועל על סכום קצוב עם הסכם חתום או חשבונית?

אם החלטתם לפנות אל רשות האכיפה והגבייה במטרה לפתוח תיק כנגד לקוח שחייב לכם כסף, טרם ביצעתם פעולה זו, מומלץ להסתייע בעורך דין מקצועי אשר יעזור לכם לפנות אל הלקוח ולבחון את המקרה טרם פנייה לערכאות משפטיות. מומלץ שתציינו בפניו כי אתם מתכוונים לפתוח נגדו תיק בהוצאה לפועל או פנייה לבית המשפט.

במקרה שהחוב מעוגן בהסכם ועד לסכום של 75,000 ש"ח יהיה עליכם לשלוח את מכתב ההתראה בדואר רשום או עם שליח מיוחד ולשכפל אותו על מנת לשמור העתק בו תוכלו להשתמש כדי להעיד שהתראתם ללקוח על הכוונות שלכם והחייב יודע על החוב בוודאות.

לאחר מכן יש צורך להחתים תצהיר מוסר אשר יאמת את קבלת המכתב וטרם ונחוץ לפתיחת התיק.

במקרה שפניתם אל הלקוח וביקשתם ממנו לפרוע את החוב שקיים נגדו אך הוא סירב לכך, תוכלו לפנות אל רשות האכיפה והגבייה כדי לפתוח נגדו תיק.

על מנת לפתוח תיק בהוצאה לפועל כנגד חייב יש למלא מספר טפסים ייעודיים, כמו כן יש לשלם אגרה הנוגעת לפתיחת התיק - האגרה אינה קבועה ומשתנה בהתאם לגובה החוב.

שליחת האזהרה מצד הוצאה לפועל

אם לא נותרה עוד ברירה ותחליטו לפתוח תיק בהוצאה לפועל כנגד לקוח מסוים שחייב לכם כסף, לאחר פתיחת התיק תישלח אליו אזהרה ותינתן לו עוד הזדמנות להסדיר את הנושא בתוך 30 ימים. בחלוף שלושים ימים מרגע קבלת האזהרה, אם הלקוח לא הביע התנגדות לפתיחת תיק בהוצאה לפועל נגדו ולא פעל על מנת להסדיר את נושא החוב, תהיה לכם אפשרות לנקוט פעולות שונות כנגד הלקוח. חלק מהפעולות השונות אותן תוכלו לבצע הן: הגשת בקשה להוצאה לפועל לצורך עיקול רכוש של החייב, עיקול חשבון הבנק שלו, עיקול נכסים של החייב ועוד פעולות נוספות.

נקודה נוספת שאליה חשוב להתייחס נוגעת לאופן ניהול התיקים ברשות הוצאה לפועל, רשות ההוצאה לפועל אינה מבצעת את גביית החובות בפועל; אלא שתפקיד הרשות הוא לספק לאדם אשר לו חייבים את הכסף מספר דרכי פעולה, שדרכן הוא עשוי לנקוט על מנת להשיב את כספו, שמגיע לו לקבל בחזרה. על הנושה/ הזוכה או בא כוחו לבצע את הפעולות באופן עצמאי בהוצאה לפועל. קיים גם מסלול מיוחד מקוצר לחובות עד לגובה 25,000 ש"ח אשר מוגבל בסוג הפעולות שניתן לבצע, ששלשכת ההוצאה לפועל יכולה לפעול בשם הזוכה/ נושה.

כמעט ולא נשמע על בעל עסק שאוהב להתעסק בגביית חובות מלקוחות שאינם מוכנים לשלם, בוודאי אם מדובר בלקוחות שמתעקשים ומתחמקים פעם אחר פעם, אף על פי שקיבלו את השירות. פנייה לעורך דין מקצועי המתמחה בגביית חובות והליכי הוצאה לפועל היא הדרך הטובה ביותר להוריד מעצמכם את העול ולתת למקצוענים לעשות עבורכם את העבודה .

אילו מסמכים נדרשים לפתיחת תיק בהוצאה לפועל?

על מנת לפתוח תיק כנגד חייב ברשות ההוצאה לפועל יהיה עליכם להגיש טופס בקשה ולצרף אליו מספר מסמכים שונים:

  • העתק של מסמך המאמת את קיום החוב - הסכם, שטר חוב מקורי, שיק מקורי או פסק דין נאמן למקור וכו'.
  • מסמך המאשר את תשלום האגרה בנוגע לפתיחת התיק.
  • טופס ייפוי כוח הנוגע לעורך הדין אשר מייצג אתכם במסגרת ההליכים.
  • אישור מסירה של מכתב ההתראה במידה בתיקי תביעה על סכום קצוב ויש חובה לכך.
  • כתב תביעה בתביעה על סכום קצוב בלבד.

את כל הטפסים שציינו בפניכם, תוכלו למצוא בלשכות השונות של רשות ההוצאה לפועל הפזורות ברחבי הארץ או לחלופין באתר האינטרנט של רשות האכיפה והגבייה.

אילו נתונים עליי לספק לצורך פתיחת תיק בהוצאה לפועל?

במסגרת מילוי הטפסים לצורך פתיחת תיק ברשות ההוצאה לפועל יהיה עליכם לספק נתונים על עצמכם, על החוב ועל האדם שחייב לכם כסף. קיימת חשיבות רבה למילוי הטפסים בצורה מדויקת ככל האפשר, מאחר והדבר משפיע על ההליכים השונים והופך אותם יעילים ופשוטים יותר.

החשיבות של מילוי הטפסים בצורה נכונה היא גבוהה, מאחר שטעויות שונות בטפסים עלולות להיות בעלות השפעה קריטית. לצורך הדוגמה, טעות בכתובתו של החייב יכולה להוביל למצב שבו נשלח מכתב אזהרה לכתובת שאינה נכונה, וכתוצאה מכך יכול להיווצר עיכוב משמעותי בהליכים השונים אותם ניתן לנקוט נגד החייב. או אי מילוי טפסי חובה כגון טופס נלווה לבקשת ביצוע שעילתה הלוואה.

יתרה מזאת, אם תציינו במסגרת הטפסים הנוגעים לפתיחת התיק כי פניתם לחייב וביקשתם ממנו להסדיר את נושא החוב, וזאת טרם פניתם לרשות ההוצאה לפועל, תוכלו להרוויח. כלומר, הדבר יכול להשפיע לטובה ולהעניק לכם את האפשרות לפעול כנגד החייב בדרכים שונות גם אם לא נשלח אליו מכתב אזהרה.

החשיבות בעבודה עם עורך דין מומחה

מנם החוק במדינת ישראל לא מחייב זוכים בהוצאה לפועל להסתייע בשירותיו של עורך דין במסגרת ההליכים, אך חשוב מאוד להבין כי הליכי הוצאה לפועל הינם הליכים מורכבים הן מבחינה משפטית והן מבחינה בירוקרטית. כל אחד מן השלבים בהליכי הוצאה לפועל יכול להשפיע בצורה משמעותית על התוצאה הסופית, בשל כך מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין מקצועי המתמחה בהליכי הוצאה לפועל אשר יהפוך את כל התהליך לפשוט, מהיר ויעיל יותר או בעזרת עורכי דין המתמחים בתחום ההוצאה לפועל.

נקלעתם לסיטואציה משפטית שבה הפרו לכם חוזה? מומלץ שתפנו לייעוץ משפטי לבחון את כל האפשרויות העומדות בפניכם.

הכתבה נכתבה בשיתוף וייעוץ משפטי עם משרד עו"ד דרעי רייפר ושות' 050-711-8585

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.


בשיתוף עו"ד אייל רייפר