עשה ואל תעשה בחקירה במשטרה

אם נודע למשטרה כי בוצעה עבירה, היא מחויבת לחקור אותה. רבים מתבלבלים ולא מודעים להבדל הדרמטי בין אדם שמוזמן לתחנת המשטרה לצורך גביית עדות "פתוחה", לבין אדם שמוזמן לחקירה תחת אזהרה. לכן כדאי להכיר את ההבדלים

חדשות כיפה תוכן שיווקי 21/02/23 10:17 ל בשבט התשפג

עשה ואל תעשה בחקירה במשטרה
עידית רייכרט, צילום: Dun's 100

מנתונים שמתפרסמים אחת לכמה זמן נראה שלמעלה מ-10% מהישראלים יש רישום משטרתי. כלומר, הם נחקרו לפחות פעם אחת באזהרה בתחנת המשטרה. חקירה משטרתית אינה חייבת להיות בהכרח רק בגין עבירות פליליות וישנם גורמי אכיפת חוק נוספים אשר גם יש להם סמכויות חקירה. כך למשל: רשות האוכלוסין וההגירה, רשות הטבע והגנים, משרד האנרגיה ועדות לתכנון ובניה ועוד. כלומר, יהיה זה די בטוח לומר שכמעט כל ישראלי מכיר לפחות אדם אחד שנחקר באזהרה לפחות פעם בחייו.

לכן, אם אלה הנתונים – כדאי לכם לדעת מהי חקירה במשטרה ולהכיר את כללי הזהב שכל אדם חייב להכיר ולדעת, למקרה שביום סגריר אחד הוא או מי ממקורביו ימצא עצמו בחקירה במשטרה.

להמשך קריאה בנושא חקירה במשטרה - לחצו כאן.

אז מה זה בכלל חקירה במשטרה?

אם נודע למשטרה כי בוצעה עבירה, היא מחויבת לחקור אותה. אין כאן שאלה בכלל. ידיעה על ביצוע עבירה יכולה להגיע מתלונה שאדם מגיש, אך היא יכולה להגיע גם מסרטון ש"רץ ברשת" ואפילו מאיזו טענה אנונימית שהתגלגלה לפתחה או גם ממקור מודיעיני משטרתי. כמו כן, יש גם גורמים שחובתם לדווח על חשד לעבירה שנגלתה להם – צוותי רפואה, צוותי חינוך, מטפלים רגשיים והתנהגותיים (פסיכולוגים, למשל) ועוד.

כך למשל, יכולים למצוא את עצמם זוג הורים שילדם הפעוט נפצע בצורה חריגה, שבר יד למשל, או שמצאו את עצמם עם הפעוט במיון יותר מפעם אחת בטווח זמן קצר מזומנים לחקירה במשטרה עקב דיווח של עובדת סוציאלית בבית החולים שמחוייבת בדיווח על חשד לעבירה פלילית בקטין, גם אם מדובר בסדרת נפילת תמימה, או חבלה שמקורה אינה פלילי, וההורים שהגיעו לקבל טיפול רפואי מיטיב עשויים למצוא עצמם בתחנת המשטרה.

מה ההבדל בין חקירה באזהרה לבין עדות במשטרה? – כדאי לדעת

רבים מתבלבלים ולא מודעים להבדל הדרמטי בין אדם שמוזמן לתחנת המשטרה לצורך גביית עדות "פתוחה", לבין אדם שמוזמן לחקירה תחת אזהרה. לכן כדאי להכיר את ההבדלים כדי להיערך לאותו מפגש מפחיד עם החוקר המשטרתי ביתר יעילות. אז כדאי לדעת - כי חקירה באזהרה מתקיימת רק אם קדם לכך חשד שאותו אדם ביצע עבירה פלילית ותפקידה של המשטרה הוא כאמור לברר את החשד. לכן מי שחשוד כי ביצע עבירה ייחקר באזהרה. והמשמעות היא כי בפתח החקירה יוזהר באזהרות שונות, כמו אזהרה מפני הפללה עצמית ושכל מה שיאמר עשוי לשמש נגדו במשפט וכדומה – זו חקירה באזהרה. להבדיל מאדם שהיה עד לביצוע עבירה, או שהמשטרה מצאה כי הוא יכול לסייע בחקירת עבירה ואז הוא יוזמן למסור עדות רגילה ללא האזהרות. עדות זו מכונה "עדות פתוחה" והיא שונה מחקירה במובן זה שמוסר העדות אינו חשוד בביצוע העבירה והאזהרות אינן חלות עליו.

חמש עצות לחקירה במשטרה

אם זומנתם להתייצב בתחנת המשטרה זכרו את העצות הבסיסיות ועשו בהן שימוש מושכל.

  1. הזכות להתייעץ בעו"ד – כל חשוד שנחקר באזהרה, זכאי להתייעץ עם עו"ד לפני חקירתו. מומלץ להגיע לחקירה לאחר קבלת ייעוץ מעו"ד, אם החקירה אינה דחופה וניתן להיפגש באופן ישיר עם עו"ד הדבר מומלץ. עו"ד מנוסה יכול להכין אותך לחקירתך, להבהיר לך את זכויותיך, לתת את כללי ה"עשה" ו"אל תעשה" המתאימים לכל נחקר ולכל מקרה, ואף לערוך מעין סימולציה. לעיתים החקירה מגיעה ב"הפתעה", ואז ניתן להסתפק בייעוץ טלפוני ואף ניתן לבקש להיפגש עם עו"ד בתחנת המשטרה. על החוקר לחכות זמן "סביר" ולאפשר התייעצות על פי בחירת החשוד. לסיכום עצה זו – אל תוותר אף פעם על קבלת ייעוץ מעורך דין פלילי מנוסה. זה יכול להיות ההבדל בין חירות למעצר, בין חושך לאור.
  2. עריכת החקירה בשפת הנחקר – כל נחקר רשאי לבקש כי החקירה תערך בשפתו. גם אם הנחקר מבין עברית, או דובר אותה ברמה גבוהה. לכן, אם השליטה שלך בעברית אינה באותה רמה של שפת אם אחרת, עמוד על כך שהחקירה תעשה בשפת האם המוכרת לך ובה אתה שולט היטב. לא חסרים מקרים בהם הנחקר לא הבין היטב את החוקר ונכתבו בפרוטוקול החקירה דברים אשר לא תאמו את כוונתו של הנחקר ואף על פי כן חתם הנחקר על עדותו ובכך אישר את תכנה. לסיכום עצה זו – עמוד על כך שהחקירה תיעשה בשפת האם שלך, אל תתפתה להיחקר בשפה שאינך מבין על בוריה.
  3. הסכמת הנחקר לפעולות השוטר – לעיתים, בעת החקירה, מתבקש הנחקר לבצע כל מיני פעולות לבקשת החוקר כך למשל: חיפוש על גופו, דרך חיפוש בטלפון הנייד, מסירת טביעת אצבע וכדומה. בכל אחת מהפעולות האלה מומלץ להתייעץ עם עו"ד בטרם מתן הסכמה, לא בכל מקרה נדרשת מסירת טביעת אצבע, ולא בכל מקרה יש צורך לאפשר חיפוש בהסכמה. גם למשטרה יש מגבלות וחשוב שתכיר אותם ותעמוד על זכויותיך כחשוד. לסיכום עצה זו -  עמוד על זכויותיך כחשוד, אל תסכים לחיפוש על גופך או במכשיר הטלפון שלך, או במחשבך לפני שנועצת עם עורך דין פלילי מומלץ בצפון שמבין את התועלת או את הסיכון שיצמחו לך מחיפוש שכזה.
  4. חוקר מתאים לנחקרים עם מוגבלויות– כפי שציינתי קודם לכן, יש צורך בהתאמת שפת החקירה לשפתו של הנחקר, אך גם במקרים של אנשים עם מוגבלויות, נוער או ילדים ישנם חוקרים מיומנים לסוגי אנשים שונים, ויש לעמוד על כך שחקירתם של חשודים שכאלה תעשה על ידי החוקר המתאים לכך. לסיכום עצה זו -ככל שאתה סבור שהנך זכאי להתאמת החקירה למצבך, עמוד על זכותך לקבל את "התיווך" המתאים, שתף את עורך דינך בעניין זה והגיע לחקירה עם תעודה רשמית המתארת את המגבלה.
  5. זכות השתיקה – בתחילת חקירה יובהר לנחקר כי זכותו לשתוק, אך יש לזכור כי שתיקתו עשויה לחזק את הראיות נגדו. לכן, מומלץ להפעיל שיקול דעת בעת הבחירה בזכות השתיקה בחקירה ולהשתמש בזכות זו בתבונה ורק לאחר שקיבלת ייעוץ מעו"ד. החקירה המשטרתית היא הזדמנות ראשונה, ולעיתים גם היחידה שלך  למסור את גרסתך ולשלוט בגורלך ביחס לחשדות התלויים ועומדים נגדך, לכן נהג בחכמה ביחס להזדמנות זו. לסיכום עצה זו - צריך לזכור כי לעיתים השימוש בזכות השתיקה תהיה הכלי המתאים ולפעמים היא דווקא תפעל כנגדך ותגרום לנזק ולכן כדאי להיוועץ בעורך דין פלילי ומנוסה לפני מסירת גרסה, כל גרסה.

אז, למה לפנות דווקא אלי, עורך דין פלילי?

אני עו"ד עידית רייכרט, לשעבר פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומעל 12 שנים בעלת משרד בוטיק למשפט פלילי המעניק הגנה משפטית רחבה בכל תחומי המשפט הפלילי והמנהלי, ומתמחה בייצוג נאשמים וחשודים נורמטיביים בהליך הפלילי ובהליכים נלווים וכן בייצוג וליווי נפגעי עבירה.

חקירה במשטרה היא המקום של חשוד, שעשוי כאמור להיות כל אחד או אחת, לספר את סיפורו ולהביא בפני המשטרה גרסה שבכוחה לנקות אותו. רק עורך דין פלילי מנוסה יידע להעריך נכונה את המצב ולתת ללקוח ייעוץ מתאים לפני חקירה במשטרה, התייעצות בטרם חקירה משטרה עשויה לחסוך טרחה גדולה יותר בהמשך הדרך. החקירה במשטרה היא גורלית בעניינו של כל חשוד וחשוב להיערך אליה היטב, להכיר את הזכויות המוקנות לכל חשוד ולהיות מוכן לחקירה.

לכן, אם מצאתם כי מאמר זה נוגע לכם, אל תהססו להתקשר. אני כאן. אעשה את כל מה שצריך ברגישות, בדיסקרטיות ובנחישות, כדי להחזיר לכם את השקט הנפשי, הביטחון, והתקווה לעשות עבורכם את הבלתי אפשרי לאפשרי.

הערה:

מאמר זה הינו למידע כללי וראשוני בלבד הנכון למועד כתיבתו. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי לגופו של עניין, וודאי שאינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית, זימון טלפוני לחקירה במשטרה, חקירה באזהרה או לפני נקיטה בכל פעולה אחרת.