"אשתי לא מפסיקה להוציא עלי את התסכולים שלה"

אם לא תרשו לעצמכם להיות בנקודה שבו אתם נמצאים כרגע, להרגיש את מה שעולה בתוככם, לא תוכלו לייצר חיבור. אי אפשר לזייף בחירה. אתם צריכים להכיל את המקום שבו אתם עומדים כרגע, ברגע זה ממש

חדשות כיפה חנה דיין 18/04/23 10:52 כז בניסן התשפג

"אשתי לא מפסיקה להוציא עלי את התסכולים שלה"
צילום: shutterstock

"היא פשוט בחרה בי כקורבן ולא מפסיקה להוציא עלי את התסכולים שלה", התלונן רפאל.

"אתה קורבן? אולי התכוונת שאתה הופך אותי לקורבן של כל הבית הזה. כביסות, נקיונות, בישולים, חוגים לילדים. רק חסר שיקריבו אותי על המזבח וזהו", ענתה לו סימה.

"אני שמחה שנגעתם בנקודה שהיא גם המפתח לפתרון הבעיה והיא בדיוק הנושא של החומש בתקופה הזאת, חומש ויקרא שעוסק בעיקר בהקרבת הקורבנות".

למילה קורבן יש כמה משמעויות:

קורבן - מלשון הקרבה מסירות נפש

קורבן - מלשון קרב

קורבן - מלשון קרבה למען משהו או לעבר מישהו.

אחד הדברים הקשים ביותר ולרוב גם לא נכונים שהאדם מרגיש הוא התחושה שהוא קורבן.

זו הרגשה שנובעת ממחשבות שנוגדות את האמונה הבסיסית.

"למה נוגדות? אני מאמין חזק מאוד", התגונן רפאל.

"כי בניגוד לבעל חיים, צומח ואו דומם הקב"ה נתן לנו את זכות הבחירה וכשאתה מרגיש קורבן אתה בעצם מכריז שאין לך בחירה. סימה, זה נכון שאת צריכה לבקש ולעיתים אף לדרוש שרפאל יקח חלק גדול יותר במטלות הבית, אבל העשייה שלך בבית לא חייבת בהכרח להפוך אותך לקורבן".

"אז למה זה הופך אותי אם לא לקורבן?", שאלה.

"למקריבת קורבנות. להיות בקשר דורש ממך לשים הרבה פעמים בצד את הזמן הפרטי שלך, לגייס כוחות, לתת מעצמך על חשבון דברים שאולי היית רוצה לעשות למען עצמך. אלו הם קורבנות".

"אבל איך אני יכולה להעניק כל כך הרבה ולוותר בלי להרגיש מחוקה? איך אני מפסיקה להרגיש שאני השפחה של הבית הזה?," שאלה.

אתם צריכים לבחור בקשר הזה מחדש

"על ידי הבחירה! אתם צריכים לבחור מתוך מקום משוחרר ולא מתוך פחד, אתם צריכים לבחור בקשר הזה מחדש. קשר שיש בו יחסים אמיתיים ועמוקים, קשר שיש בו אמון שאת תוכלי להגיד לרפאל מה שמעצבן אותך או אם את פגעת ברפאל הוא יוכל להגיד לך שפגעת בו ותאמינו שהקשר יכול להכיל את התסכול הכואב והקשה הזה. שהקשר יכול להכיל את כל מנעד הרגשות ואף אחד מהצדדים לא צריך לחשוש שהקשר יתפרק מזה. חשוב להרגיש את נקודת הבחירה הזו בנפש שמאפשרת להסתכל על המציאות שאתם פוגשים בכל רגע ורגע ולבחור איך לראות את המציאות".

"נראה לך שאני יכול להגיד לה שהיא פגעה בי? אם אני אגיד לה שהיא פגעה בי היא ישר תכנס בי ב-180 ותזכיר לי את כל הפגיעות שאי פעם פגעתי בה".

"לזה אני בדיוק מתכוונת, שתהיה לך את האפשרות להביא את הפגיעות או הכעס שלך למרות שאתה עלול לקבל מטר של כעסים חזרה. הרשות הכי נפלאה ביחסים זה להסתכל על הצד השני ולומר לו בצורה הכי אמיתית את מה שאני מרגיש ואת המקום האמיתי שאני נמצאת מולו וזה נכון שככל שבן או בת הזוג עם נפש מפותחת יותר, כך יש להם יכולת גדולה יותר להכיל את המציאות הזאת".

"אני באמת לא מרגישה שאני יכולה לבחור, אני מרגישה שזרקו אותי לתוך מציאות שלא רציתי אותה, לא ככה חלמתי שיראה הבית שלי, שהכל יפול עלי ככה ואני אצטרך לשאת בכל הנטל".

"זה בגלל שעדיין לא בחרת. כשאת מאבדת את נקודת הבחירה בנפש את הופכת להיות כמו רובוט. את צריכה בכל רגע ורגע להיות בנקודת בחירה, לבחון את המעשים והיחסים בקשר ולחשוף בכל פעם את נקודת האמת בקשר. אם לא תרשו לעצמכם להיות בנקודה שבו אתם נמצאים כרגע, להרגיש את מה שעולה בתוככם, לא תוכלו לייצר חיבור. אי אפשר לזייף בחירה. אתם צריכים להכיל את המקום שבו אתם עומדים כרגע, ברגע זה ממש".

אחרי הבחירה כל הקרבת הקורבנות למען המשפחה רק מקרבת אותי

"איך אפשר להכיל כזה דבר? אנחנו נמצאים בבלאגן אטומי בקשר, לא מתחשק לי בכלל לחזור הביתה", אמר רפאל.

"אתם צריכים ללמוד לייקר את הבלאגן הזה שיש לכם כרגע במציאות, אין לכם לאן ללכת ואי אפשר לברוח מזה באמת. כל המקום הקשה הזה קיים בהשגחה פרטית. כל פרטי הפרטים שהנשמה צריכה נמצאים פה עכשיו ומתוך זה אתם צריכים לבחור. הקב"ה לא מסכים שנהיה קורבנות, הוא רוצה שנהיה הבוחרים של המציאות שלנו. כשאני לא בוחרת אני קורבן וכשאני לא בוחרת אני חיה בעולם של שקר".

"לעומת זאת, כשאני בוחרת, אז הבחירה היא שלי ואז כל הקרבת הקורבנות שאני עושה למען בעלי, או אני למען אשתי, למען הבית ולמען המשפחה היא רק מקרבת אותי והופכת את כל הדבר הזה למשהו אמיתי שהוא ממש שלי".

נכתב בשיתוף עם אישי. חנה דיין - טיפול זוגי ופרטני במשברי חיים, ברוח הפסיכולוגיה היהודית, קליניקה פרטית במרכז. מטפלת ומייעצת גם בזום. מייל: hanna.tipul@gmail.com טלפון: 054-4480705 לכל המאמרים: www.hannad.co.il