שיפור התברואה במקוואות: הבלניות יוכלו לדגום את מי הטבילה

במשרד לשירותי דת מחדשים נהלים ומעתה גם הבלניות יוכלו לדגום את המים בעצמן בזמן אמת כדי להגיע לתוצאות מיטביות | חיוב ברישיון עסק יחייב את המועצות הדתיות להנגיש את המקווה | בארגון עתים מברכים ומזכירים: "הדברים הללו לא קורים מעצמם"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 16/08/22 16:10 יט באב התשפב

שיפור התברואה במקוואות: הבלניות יוכלו לדגום את מי הטבילה
מקווה טהרה, צילום: shutterstock

לפני מספר חודשים פרסם משרד הבריאות תוצאות מדאיגות של סקר ארצי לבחינת איכות מי הטבילה במקוואות טהרה לנשים, וממנו עלה כי כוח האדם המפעיל את המקוואות אינו מספיק מיומן וכי 90% מהמקוואות שנבדקו בסקר לא עמדו בדרישות ערכי הסף שבתקנות. בנוסף, ב-44% מבורות הטבילה ערך הכלור החופשי שנמדד היה גבוה מהערך המותר בתקנות.

לאחר פעילות של ארגון "עתים", יצא לאחרונה חוזר מנכ"ל של המשרד לשירותי דת, ובו הובאו שני חידושים שישדרגו את חווית הטבילה לנשים. לראשונה, מקוואות הנשים יעברו דגימה בזמן אמת על ידי הבלניות עצמן. בנוסף, המקוואות  יעברו הסדרת בדרך לרישיונות עסק, מה שיסייע להנגשת המקום עבור בעלי מוגבלויות. 

הבלניות יוכשרו לקחת דגימה ממי המקווה 

עד כה, בשל לקיחת דגימה ממי המקווה על ידי דוגמים גברים בלבד והיעדר הכשרה מתאימה לנשים, הדבר בוצע רק בשעות היום כאשר המקווה אינו פעיל ולאחר החלפת המים, בשעה שאין ערך רב לעצם הדגימה, זאת בניגוד לתקנות. עתה, לאחר עדכון הנהלים כפי שפורסם בחוזר מנכ"ל, הבלניות עצמן יוכשרו ויוכלו לקחת דגימה בזמן אמת ממי המקווה, דבר שיעיד על טיבם. 

"הכשרתן והדרכתן של בלניות העובדות במועצות הדתיות היא באחריות המועצות הדתיות", כך נכתב, "עליהן לעבור הכשרות המוכרות על ידי משרד הבריאות בנוגע לדיגום מים בתוך שנה מתחילת נוהל זה. לגבי בלניות חדשות- תוך שנה מתחילת מועד העסקתן באופן הבא: במועצה דתית שמפעילה 1-3 מקוואות- שתי בלניות לפחות יעברו את ההדרכה ועל כל שני מקוואות נוספים, תידרש הדרכה לבלנית אחת נוספת לפחות". 

צילום: shutterstock

רישיון עסק יחייב את המועצות הדתיות להנגיש את המקווה 

עדכון נוסף שיתרום לחווית הטבילה ישפר את הנגישות במקום. כפי שצוין במסמך של המשרד לשירותי דת, גם המקוואות ידרשו לקבל רישיון עסק, והמשמעות היא חובה ההנגשה של המקום לבעלות מוגבלויות שאינן יכולות לטבול ללא סיוע מתאים. רישוי עסקים מלא למקוואות הוא באחריות המועצות הדתיות, ומקווה שלא קיבל אישור לרישיון עסק בשל פערים תכנוניים יידרש להשיג זאת בתוך 18 חודשים. בנוסף, מקווה שלא קיבל את הרישיון עקב אישורים תברואתיים או בטיחותיים, יידרש לספק זאת בתוך ששה חודשים בלבד. כאמור, החיוב ברישיון עסק מחייב גם את הנגשת המקווה, שכן אין אפשרות לקבל רישיון עסק ללא הנגשה לבעלי מוגבלויות. 

עתים: "חשיבות בריאותן וביטחונן של הנשים הטובלות בראש סדר העדיפויות"

ארגון עתים, והרבניות שרה סגל-כץ וד״ר חנה אדלר לזרוביץ', שבעקבות תקנות ההתגוננות מנגיף הקורונה יצאו בגילוי דעת בנוגע למצב התברואה במקוואות ודרשו פיקוח ושקיפות בתחום, בירכו את המשרד לשירותי דת על עדכון נוהל תחזוקת המקוואות וציינו כי הסוגיות הללו כבר הועלו לדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בשנת 2020 ובהמשך מול המשרד עצמו. "אנו שמחים לראות את ההתקדמות ואת שימת חשיבות בריאותן וביטחונן של הנשים הטובלות בראש סדר העדיפויות". עוד ציינו כי בארגון פועלים ללא לאות המשרד לשירותי דת על מנת לשפר את חווית הטבילה לנשים וקראו להגבת השקיפות והאכיפה בתחום, כולל הנגשתו לציבור הרחב, "הדברים הללו לא קורים מעצמם, ואנחנו כאן כדי להזכיר את חובת המדינה וזכויות הנשים הטובלות". 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן