משרד הבריאות מזהיר: חריגות בריאותיות ב-90% ממקוואות הנשים בישראל

במשרד הבריאות קיימו סקר ארצי לבחינת איכות מי הטבילה במקוואות, הנתונים מדאיגים במיוחד. רוב מוחלט של המקוואות שנבדקו בסקר לא עמדו בדרישות הסף

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 21/12/21 13:42 יז בטבת התשפב

משרד הבריאות מזהיר: חריגות בריאותיות ב-90% ממקוואות הנשים בישראל
מקווה, צילום: Uri Lenz/FLASH90

במשרד הבריאות מפרסמים היום (ג') תוצאות מדאיגות של סקר ארצי לבחינת איכות מי הטבילה במקוואות הנשים שבדק למעלה מ-120 מקוואות.  הסקר שבוצע בחודשים פברואר עד מאי חשף כי כח האדם המפעיל את המקוואות אינו מספיק מיומן ומקצועי וכי קיימים ליקויים באיכות המים.

מקוואות טהרה הנם עסק מורכב שטעון רישוי. תנאי התברואה במקוואות נקבעו בתקנות רישוי עסקים 
ושמירה על בריאות הטובלות והטובלים במקוואות הטהרה מחייבת הפעלה מקצועית ומוקפדת, ובקרה שוטפת על תנאי התברואה. למרות זאת, נראה כי האחראים על המקוואות נרדמו בשמירה.

תוצאות הבדיקה שערכו במשרד הבריאות: 

  • 90% מהמקוואות שנבדקו בסקר לא עמדו בדרישות ערכי הסף שבתקנות 
  • אחוז החריגות בכל המדדים הפיזיקוכימיים בסקר, גבוה משמעותית מהערכים שדווחו במהלך 2019-2021 בדיגום השגרתי.
  • בקטריולוגיה - אחוז החריגות שהתקבל נמוך יחסית, ככל הנראה בשל ריכוזי חומר חיטוי גבוהים מהמותר.
  • ברוב בורות הטבילה ריכוז הכלור חופשי (הפעיל)  נמצא לא תקין
  • בכ- 44% מבורות הטבילה ערך הכלור החופשי שנמדד היה גבוה מהערך המותר בתקנות.
  • בכ- % 20 מבורות הטבילה הערך שנמדד היה נמוך מהערך המותר בתקנות

מסקנות משרד הבריאות בעקבות הסקר הם ש איכות המים במקוואות שהשתתפו בסקר אינו משביע רצון, כח האדם המפעיל את המקוואות אינו מספיק מיומן ומקצועי ומהימנותן והיקפן של בדיקות איכות מים בשגרה אינו מספק.

במשרד הבריאות המליצו למשרד לשירותי דת, לרשויות המקומיות, למועצות הדתיות ולבעלי המקוואות לפעול לקידום הסדרת רישיונות עסק לכלל המקוואות (גברים ונשים) ואכיפת התקנות, להכשיר בלניות לשמירה על תנאי תברואה נאותים של מבנה המקווה ושל איכות המים ולהגביר בקרה ופיקוח.

מארגון עתים, המלווה את הנושא בשנים האחרונות נמסר כי התוצאות העגומות אינן מפתיעות. "חלק מהמקוואות פועלים ללא רישיון עסק, ובאחרים אין אכיפת תברואה באופן מספק. אנחנו מתריעים על כך שוב ושוב, אולם לצערנו נראה כי אין שינוי בשטח", אמרו בארגון.

"יש לפעול בשני שלבים: שלב הסדרה מואצת תחום בזמן ומבוסס על עבודת צוות בין-משרדי; ושלב פיקוח בשגרה הנשען על הוראות החוק והתקנות וכולל שקיפות מלאה לציבור. הגיע הזמן להפסיק להזניח את בריאותן של הטובלות ולהתייחס לממצאים הללו ברצינות הראויה להם. אנו קוראים להקים צוות בין משרדי שיטפל בנושא ויביא לתיקון הליקויים".