שאל את הרב | מה המשמעות של היתר מאה רבנים ואיך זה עזר לשולי רנד?

שאלה שהתקבלה במערכת כיפה מתייחסת לסוגיה רגישה ורלוונטית מהתקופה האחרונה, כאשר אדם מסורב גט נעזר בתקנות רבנים כדי לשאת אישה נוספת

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/01/22 11:28 ב בשבט התשפב

שאל את הרב | מה המשמעות של היתר מאה רבנים ואיך זה עזר לשולי רנד?
שולי רנד וצופית גרנט בחתונה, צילום: באדיבות רשת 13

הזמר והיוצר החרדי שולי רנד נישא לאחרונה לבת זוגו, אשת הטלוויזיה צופית גרנט. בראיונות מאז הוא סיפר על משמעות הקשר ביניהם, וכיצד הצליחו להתחתן על אף היותו מסורב גט ונישואיו הראשונים למיכל רנד. שאלה שהתקבלה במערכת כיפה מבקשת להבין את העניין לעומק. 

"שלום הרב, שמעתי ששולי רנד התחתן למרות שאין לו גט בגלל שהוא קיבל אישור ממאה רבנים. מה הקטע של זה? עוקפים את היהדות? ולמה אי אפשר לעשות ככה גם לאישה?". הרב חנן שוקרון השיב: "יישר כוח על השאלה החשובה. ברשותך איני רוצה לדון לגופו של אדם, אלא לגופו של עניין. ולצורך זה נסקור בקצרה את הנדון ההלכתי והשלכותיו (כמובן בכל אחד מהסעיפים אפשר להעמיק ולהרחיב במקורות הדין)". 

האיסור לשאת שתי נשים נובע מתקנה כלכלית חברתית 

א. על פי התורה מותר לגבר לשאת יותר מאשה אחת ("פוליגיניה"), אך אסור לאישה להתחתן עם יותר מגבר אחד ("פוליאנדריה").

ב. מדוע? משום שביהדות יש חשיבות עליונה לנושא הייחוס. יש הכרח לדעת על כל אדם מי אביו ומי אימו. מכיוון שהאישה היא בעלת הרחם ורק היא יכולה ללדת ילדים, נאסר עליה להיות בקשרי משפחה עם כמה גברים משום שלא ניתן לדעת מי אבי הוולד. לעומת זאת בקשר של איש עם כמה נשים, ברור לגבי כל ילד מי אביו ומי אימו.

ג. חשיבות הייחוס ביהדות נובעת מהעובדה שהיהדות היא לא רק דת במובן של סדרת מעשים שיש לבצע אלא משפחה, אומה, עם.

ד. עד כאן הבנו שאיש יכול להינשא לכמה נשים במקביל, מה שאין כן אישה שאסורה על פי התורה להינשא לכמה אנשים. זאת על פי דין תורה, וכך היה נהוג בעם ישראל מאות שנים (אם כי למרבית ההשערות כבר בתקופת בית שני לא היה הדבר רווח בקרב היהודים בארץ).

ה. לפני כאלף שנים ראו חכמי ישראל שתופעות של פוליגיניה גוררות עוולות חברתיות כגון הזנחה כלכלית של חלק מהנשים, העדפה, קנאה, עגינות, ועוד. לאור זאת, תיקן רבנו גרשום מאור הגולה, ממנהיגיה הבולטים של היהדות באירופה באותה תקופה שתי תקנות אלו :1. איסור נשיאת יותר מאישה אחת. 2. איסור על גירוש אישה בעל כורחה. תקנות רבנו גרשום התקבלו בתפוצות ישראל (לא בכולן), וכלשונו של הרא"ש "תקנות רבנו גרשום מאור הגולה נחשבות כמו שניתנו מסיני"

ו. ההיגיון בשתי התקנות הוא שאם יחסי בני הזוג על על שרטון, הפתרון היחיד כדי להמשיך בחיי משפחה חדשים הוא להתגרש בהסכמה. וכך הוא הדין עד היום הזה.

ז. על אף כל האמור, העובדה שעל פי הדין המקורי מותר לאדם לשאת שתי נשים, והאיסור נובע מתקנה כלכלית-חברתית, משמשת כפתח לפתרון אם נעשה עוול במציאות. לדוגמא גבר שאשתו נשתטה או נעדרה לזמן ממושך, יכול לקבל היתר ממאה רבנים בקהילות שונות, לשאת אישה 'נוספת' באופן מיוחד על פי שיקול דעתם.

ח. בטעם העניין להצריך דווקא מאה רבנים כתב הב"ח "כדי שלא יהא דבר קל בעיני הדורות הבאים לישא אשה על אשתו". ועוד, שאם יש הסכמה רחבה, אפשר להתיר את תקנת רבנו גרשום כדי שלא יעשה עוול. ואפשר שההחרגה של מאה רבנים הייתה כתובה כבר בתקנה עצמה (מרדכי).

ט. אין אפשרות להתיר לאישה להינשא לגבר נוסף מפני שהאיסור הוא מן התורה ונוגע ליסודות היהדות, שלא כמו תקנת רבנו גרשום.

י. לעיתים נדירות האיסור להינשא לכמה גברים פוגש במציאות קשה וכואבת כגון במקרים של עגינות (וב"ה חכמי ישראל עושים כל שביכולתם להתיר את הנשים במסגרת ההלכה). אך צריך לזכור שבמערכת מורכבת, הכללים שומרים על רוב המקרים ורוב האנשים, ולפעמים נפגעים מזה בשוליים. ולא יעלה על הדעת לשבור את הכללים החשובים והיסודיים בשם כך. אנו מאמינים בתורתנו שהיא תורת חיים ומדריכה אותנו יחד עם חכמינו לחיים טובים, מתוקנים ומלאי רוחניות ומוסר.

 

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן