פרשת קדושים | אתה לא מתבייש?

אחד האתגרים הגדולים בחיינו זה להיות "ביישנים" ולא רק "מובכים". מפרשת קדושים אפשר ללמוד מהו ההבדל המהותי בין השניים ומדוע ביישנות היא בעצם תכונה טובה

חדשות כיפה הרב אסף הר נוי 27/04/23 16:00 ו באייר התשפג

פרשת קדושים | אתה לא מתבייש?
ביישנות, צילום: shutterstock

אחד האתגרים הגדולים בחיינו זה להיות "ביישנים" ולא רק "מובכים". להיות ביישן זה אומר שאני עושה את מה שאני עושה בגלל שאני מאמין בו, כי זה מה שהעולם הפנימי שלי שייך אליו, ולכן אני בוחר בו. להיות מובך זה להיות מונע ממה שהסביבה דורשת ממני, לבחור לעשות או לא לעשות בגלל מה שיראו או שיגידו אחרים. כדי שלא להיות מובך.

למשל, אדם שהולך ברחוב עם חטיף שוקולד, וכשהוא מסיים אותו הוא בא לזרוק את הנייר לרצפה, אבל אז הוא מסתכל ורואה אנשים מאחור שמסתכלים עליו ולכן בוחר שלא לזרוק- הוא אדם "מובך". אבל אדם שלא יזרוק את הנייר ברחוב גם באמצע הלילה, כשהרחוב שומם ושקט- הוא אדם "ביישן". הוא אדם שפועל ועושה בגלל הערכים והאמונות שמקוננים בתוכו פנימה, לא בגלל אחרים.

"יראת שמיים" - כשאין לך סיבה להיות מובך

בפרשת קדושים, הפרשה השנייה שנקרא בשבת, נפגש הרבה עם המושג "יראת שמים" או בלשון התורה- "ויראת מאלוקיך". הפעמים בהם מוזכר עניין זה יהיו במצבים בהם אף אחד לא רואה או מבחין בך. כשאין לך סיבה להיות מובך.

אם כשהזקן עולה לאוטובוס אתה מתעלם ונרדם "בכאילו" על החלון. אם כשהעיוור ניצב בפניך, אתה שם לו מכשול משום שאף אחד לא רואה- זה אומר שיש בעיה עם יראת השמים, עם הבושה, שלנו מול עצמנו, שלנו מול בוראנו.

אנשי אמת- הם הביישנים

חברה המורכבת מאנשים שערכיהם מונעים מן הסביבה יכול לשנות פניה, עם השתנות הסביבה, וכך ילכו וישתנו הערכים ולעיתים אף יגנזו ערכי אמת גדולים וחשובים, שכבר נתפסים כחשוכים ולא פופולריים וגורמים לאלו שאוחזים בהם  להיות "מובכים".

אולם, אנשי אמת הם הביישנים, אלו שעומדים מול עצמם ואינם מסוגלים לסטות מהדרך שלהם, אלו אנשים אמיצים הנאמנים לאמת כפי שהיא, גם אם היא כבר פחות פופולרית ונחשבת. ביישנות שכזאת- גדולה וחשובה, והיא אחת מ-ג' התכונות המצויות בעם ישראל- רחמנים, גומלי חסדים, וביישנים.

הרב אסף הר-נוי, רב קהילת אדרת אליהו, וראש בימ"ד "מבקשי פניך", גילה, ירושלים