הריני מקשרת את נפשי, רוחי ונשמתי: תפילה חדשה לטבילה

התפילה החדשה שחיברה ד"ר יעל לוין מעלה זיקות בין נשים יהודיות לאורך הדורות לבין מצוות הטבילה. חלקה הראשון מביא קשרים בין אמהות האומה למצווה, ולאחר מכן מוזכרות נשים ספציפיות וקבוצות נשים שונות

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 05/07/18 17:11 כב בתמוז התשעח

הריני מקשרת את נפשי, רוחי ונשמתי: תפילה חדשה לטבילה
מקווה, צילום: פלאש 90. אורי לנץ

מבוא

מוצגת כאן תפילה חדשה לטבילה פרי עטי, "הֲרֵינִי מְקַשֶּׁרֶת אֶת נַפְשִׁי, רוּחִי וְנִשְׁמָתִי". התפילה התפרסמה לאחרונה בגיליון בנושא "על הטבילה" שיצא לאור מטעם "משיב הרוח" (גיליון סג), ושנערך בידי רננה אייזנברג ואפרת ביגמן. החוברת נחשפה בערב השקה מרשים שהתקיים בירושלים ביום רביעי בלילה, ה-4 ביולי 2018, אור לכ"ב בתמוז תשע"ח.

תפילה זו מעלה זיקות בין נשים יהודיות לאורך הדורות לבין מצוות הטבילה. חלקה הראשון מביא קשרים בין אמהות האומה לבין מצווה זו, ולאחר מכן מוזכרות שורה של נשים ספציפיות וכן קבוצות נשים שונות.

יצוין כי תפילה חדשה זו מצטרפת לשתי תפילות לטבילה אחרות שחיברתי לפני שנים אחדות.

נוסח התפילה

לְשֵׁם יִחוּד קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּהּ,

הֲרֵינִי בָּאָה לִטְבֹּל טְבִילַת מִצְוָה,

וַהֲרֵינִי מְקַשֶּׁרֶת אֶת נַפְשִׁי, רוּחִי וְנִשְׁמָתִי עִם שְׁאָר נְשֵׁי יִשְׂרָאֵל בְּכָל הַדּוֹרוֹת שֶׁטָּבְלוּ לְטָהֳרָתָן,

וּמִכְּלָלָן –

הֲרֵינִי מְקַשֶּׁרֶת אֶת נַפְשִׁי, רוּחִי וְנִשְׁמָתִי עִם אַרְבַּע הָאִמָּהוֹת, שָׂרָה, רִבְקָה, רָחֵל וְלֵאָה, שֶׁשָּׁמְרוּ נִדָּה.

וַהֲרֵינִי מְקַשֶּׁרֶת אֶת נַפְשִׁי, רוּחִי וְנִשְׁמָתִי עִם מִרְיָם הַנְּבִיאָה שֶׁהָיְתָה מְלַמֶּדֶת לְכָל נְשֵׁי יִשְׂרָאֵל וּמוֹרָה לָהֶן דִּקְדּוּקֵי נָשִׁים בְּטֻמְאוֹת וּבְטָהֳרוֹת, וְהַבְּאֵר הָיְתָה בִּזְכוּתָהּ, וּבִזְכוּתָהּ – טְבִילַת נָשִׁים.

וַהֲרֵינִי מְקַשֶּׁרֶת אֶת נַפְשִׁי, רוּחִי וְנִשְׁמָתִי עִם חַנָּה הַנְּבִיאָה שֶׁהָיְתָה זְהִירָה בְּחַלָּה, בְּנִדָּה וּבְהַדְלָקַת הַנֵּר.

וַהֲרֵינִי מְקַשֶּׁרֶת אֶת נַפְשִׁי, רוּחִי וְנִשְׁמָתִי עִם בַּת שֶׁבַע אֵשֶׁת אוּרִיָּה הַחִתִּי, שֶׁטָּבְלָה לְנִדָּתָהּ, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: 'וְהִיא מִתְקַדֶּשֶׁת מִטֻּמְאָתָהּ'.

וַהֲרֵינִי מְקַשֶּׁרֶת אֶת נַפְשִׁי, רוּחִי וְנִשְׁמָתִי עִם נְשֵׁי יִשְרָאֵל בִּימֵי הַחַשְׁמוֹנָאִים אֲשֶׁר טָבְלוּ לְטָהֳרָתָן קֹדֶם חֻפָּתָן וְנֶאֶלְצוּ לְהִבָּעֵל לַהֶגְמוֹן תְּחִלָּה, עַד שֶׁבָּאָה בִּתּוֹ שֶׁל מַתִּתְיָה וּמָרְדָה בַּגְּזֵרָה הָרָעָה.

וַהֲרֵינִי מְקַשֶּׁרֶת אֶת נַפְשִׁי, רוּחִי וְנִשְׁמָתִי עִם בֵּילָה פַאלְק, אֵשֶׁת הַ'פְּרִישָׁה וּדְרִישָׁה', שֶׁנָּשְׂאָה וְנָתְנָה בְּדִבְרֵי תּוֹרָה וְהָיְתָה בְּקִיאָה בְּהִלְכוֹת נִדָּה כְּבַעֲלֵי הַהוֹרָאָה.

וַהֲרֵינִי מְקַשֶּׁרֶת אֶת נַפְשִׁי, רוּחִי וְנִשְׁמָתִי עִם הָרַבָּנִית אָסְנַת מִזְרָחִי לְבֵית בָּרָזָאנִי, שֶׁהָיְתָה רֹאשׁ הַיְּשִׁיבָה בְּמוֹצוּל וּבִמְלֶאכֶת שָׁמַיִם בִּלְבַד עָסְקָה, וְהָיְתָה דּוֹרֶשֶׁת בָּרַבִּים לִשְׁמִירַת טְבִילָה, שַׁבָּת, נִדָּה וְכַיּוֹצֵא בָּאֵלֶּה.

וַהֲרֵינִי מְקַשֶּׁרֶת אֶת נַפְשִׁי, רוּחִי וְנִשְׁמָתִי עִם גְּלִיקְל הַאמֶל שֶׁעָמְדָה לְהִטָּהֵר לְבַעְלָהּ אֶלָּא שֶׁנִּפְצַע וְהָלַךְ לְבֵית עוֹלָמוֹ לְאַחַר יָמִים אֲחָדִים.

וַהֲרֵינִי מְקַשֶּׁרֶת אֶת נַפְשִׁי, רוּחִי וְנִשְׁמָתִי עִם שָׁרָה בַּת טוֹבִים שֶׁחִבְּרָה אֶת 'תְּחִנָּה שְׁלֹשָׁה שְׁעָרִים' וְכָלְלָה בָּהּ תַּמְצִית הִלְכוֹת נִדָּה.

וַהֲרֵינִי מְקַשֶּׁרֶת אֶת נַפְשִׁי, רוּחִי וְנִשְׁמָתִי עִם נְשֵׁי יִשְרָאֵל לְאֹרֶךְ הַדּוֹרוֹת שֶׁחֵרְפוּ נַפְשָׁן לִטְבֹּל בַּצִּנָּה וּבַשֶּׁלֶג, בָּאֲגַמִּים, בַּנְּהָרוֹת וּבַיָּמִים, וּבְמַצְּבֵי סַכָּנָה.

וַהֲרֵינִי מְקַשֶּׁרֶת אֶת נַפְשִׁי, רוּחִי וְנִשְׁמָתִי עִם נָאוָה אַפֶּלְבּוֹם שֶׁטָּבְלָה לְטָהֳרָתָהּ עֶרֶב חֲתֻנָּתָהּ כְּמִנְהַג בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל, וּבְאוֹתוֹ הַלַּיְלָה גּוּפוֹ נִרְצְחָה בְּפִגּוּעַ בִּירוּשָׁלַיִם עִיר הַקֹּדֶשׁ וְעָלְתָה בִּסְעָרָה הַשָּׁמַיְמָה.

וַהֲרֵינִי מְקַשֶּׁרֶת אֶת נַפְשִׁי, רוּחִי וְנִשְׁמָתִי עִם נְשֵׁי יִשְרָאֵל בִּזְמַנֵּנוּ הַטּוֹבְלוֹת מִתּוֹךְ שִׂמְחָה וְעִם נְשֵׁי יִשְרָאֵל הַטּוֹבְלוֹת מִתּוֹךְ מְצוּקָה.

וַהֲרֵינִי מְקַשֶּׁרֶת אֶת נַפְשִׁי, רוּחִי וְנִשְׁמָתִי עִם נְשֵׁי יִשְרָאֵל הַטּוֹבְלוֹת בָּעֵת הַזֹּאת בַּפַּעַם הָרִאשׁוֹנָה וְעִם נְשֵׁי יִשְרָאֵל הַטּוֹבְלוֹת בָּעֵת הַזֹּאת בַּפַּעַם הָאַחֲרוֹנָה.

וַהֲרֵינִי מְקַשֶּׁרֶת אֶת נַפְשִׁי, רוּחִי וְנִשְׁמָתִי עִם נְשֵׁי יִשְרָאֵל הַטּוֹבְלוֹת בְּיָמֵינוּ, יְמֵי אַתְחַלְתָּא דִּגְאֻלָּה, בִּירוּשָׁלַיִם עִיר הַקֹּדֶשׁ וּבְכָל אֲתָר וַאֲתָר בִּמְדִינַת יִשְׂרָאֵל.

וַהֲרֵינִי מְקַשֶּׁרֶת אֶת נַפְשִׁי, רוּחִי וְנִשְׁמָתִי עִם נְשֵׁי יִשְרָאֵל הַטּוֹבְלוֹת בִּמְקוֹמוֹת מְרֻחָקִים, וּבִכְלַל זֶה בְּאָלַסְקָה וּבְמוּמְבַּי.

הֲרֵינִי מְקַשֶּׁרֶת אֶת נַפְשִׁי, רוּחִי וְנִשְׁמָתִי עִם כְּלָל נְשֵׁי יִשְרָאֵל לְאֹרֶךְ הַדּוֹרוֹת כֻּלָּם, שֶׁטָּבְלוּ לְטָהֳרָתָן בְּכָל מָקוֹם שֶׁהֵן.


מראי מקום

אַרְבַּע הָאִמָּהוֹת – ברייתא דמסכת נדה, בתוך: תוספתא עתיקתא, מהדורת חיים מאיר הורוויץ הלוי, פראנקפורט על נהר מיין תר"ן, ב, ו, עמ' 19; ג, ב, עמ' 24–25.

מִרְיָם הַנְּבִיאָה – 'מדרש "אשת חיל" לרב משה בירב יוסף אלבלידה', מהדורת צבי מאיר רבינוביץ, מצפוּנות יהודי תימן, מאת יהודה לוי נחום, בעריכת שמעון גרידי, תל-אביב-יפו התשכ"ב, עמ' 213. וּבִזְכוּתָהּ – טְבִילַת נָשִׁים – ספר הרמזים לרבינו יואל על התורה, חלק שני, ויקרא-במדבר-דברים, בני-ברק [תשס"א], במדבר, כ, ב, עמ' קנח.

חַנָּה הַנְּבִיאָה – פסיקתא רבתי, מהדורת איש שלום, כי פקד ה' את חנה, קעט ע"ב–קפ ע"א.

בַּת שֶׁבַע – ראו שמואל ב' יא, ד ורש"י על אתר.

נְשֵׁי יִשְרָאֵל בִּימֵי הַחַשְׁמוֹנָאִים – ראו 'מדרש לחנוכה (נוסחא ג')', בית המדרש, חדר ו, עמ' 2–3.

בֵּילָה פַאלְק (המאות ה-16–17 לערך) – ראו 'הקדמת מהר"ר יוסף יוזפ כהן בן הגאון הרב המחבר', [טור] יורה דיעה... ועם הביאור בית ישראל, לובלין שצ"ה, שנו ע"ג–ע"ד ['סוף הקדמת מהרר"י יוזפ' כ"ץ'].

הָרַבָּנִית אָסְנַת מִזְרָחִי (המאה ה-17 לערך) – ראו אורי מלמד ורינה לוין מלמד, 'הרבנית אסנת: ראש הישיבה בכורדיסתאן', פעמים 82 (תש"ס), עמ' 163–178.

גְּלִיקְל הַאמֶל (ת"ה–תפ"ה; 1645–1724) – ראו גליקל: זיכרונות 1691–1719, מהדורת חוה טורניאנסקי, ירושלים תשס"ו, ספר חמישי, עמ' 360–375.

שָׁרָה בַּת טוֹבִים – 'תחִנה שלשה שערים' נכתבה סמוך לאמצע המאה ה-18. שנת פרסומה של מהדורתה הראשונה אינה ידועה. הדפוסים הראשונים המצויים בספרייה הלאומית בירושלים הם מהעשור השלישי של המאה ה-19 ואילך. על תחינה זו ראו   Chava Weissler, Voices of the Matriarchs, Boston 1998, pp. 31–33, 76–85, 92–93, 126–146, 205, 218–220, 222, 236–247

נָאוָה אַפֶּלְבּוֹם – הפיגוע שבו נהרגה התרחש ב-9 בספטמבר 2003, אור לי"ג באלול תשס"ג. ראו הערכים 'הפיגוע בקפה הלל' ו'דוד אפלבום' בויקיפדיה.