תפילות לטבילה

לפני למעלה משנה התפרסמו שתי תפילות חדשות לטבילה שחיברה ד"ר יעל לוין; תפילה קודם הטבילה ותפילה לאחר הטבילה. נוסחי התפילות מתפרסמים כאן לראשונה באינטרנט

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 30/07/15 11:49 יד באב התשעה

תפילות לטבילה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בחורף תשע"ב (2012) חיברתי, בעקבות פנייה אלי ביוזמת הבלנית מהיישוב מצפה הושעיה, מחזור של שתי תפילות לטבילה; האחת "תפילה לאישה קודם טבילת מצווה", והאחרת "תפילה לאישה לאחר טבילת מצווה". נוסחי התפילות נדפסו בשנת תשע"ג בכתב העת "עתר" היוצא לאור מטעם מכללת הרצוג. בשנת תשע"ד נדפסו התפילות בנוסח מעודכן קמעא ככרטיס דו-צדדי עם למינציה. הן נדפסו גם בחוברת הנלווית "תפילות לטבילה", המביאה עיון פרטני בנוסחי התפילות ובמגוון המקורות מאוצרותינו שעליהם הם מושתתים.

עתה לאחר שהתפילות התקבלו ברבים ונאמרות במקומות שונים, הן מתפרסמות כאן לראשונה באינטרנט. בהמשך מובאות הסריקות של הכרטיסים עצמם להורדה ולשימוש. כמו כן, הכנתי את נוסחי התפילות באותיות מוגדלות בפורמט פי.די.אף. להורדה לשימוש במקוואות.

התפילות לטבילה מיועדות לכלל ציבור הנשים בנות זמננו: דתיות, מסורתיות וחילוניות. כידוע, התופעה של טבילת נשים רווחת במידה ידועה גם בחוגים שאינם מתקרים במוצהר שומרי מצוות. מבחינה זו, אפשר להגדיר את התפילות כתפילות כלל ישראליות בנות ימינו.

התפילות לטבילה שייסדתי מושתתות על מגוון מקורות והרמזות מאוצרותינו, כמנהגי בניסוח תפילות. עם זאת, הן מבטאות תפיסות המתאימות לדורנו, כגון אזכור שווה של בקשת בנים ובנות, התמקדות במוטיב הטהרה ולא במוטיב הטומאה (כפי שמצוי בתפילות שנתחברו בעבר); בקשה לטבול במי בארה של מרים הנביאה שעתידה על פי המקורות לעלות ולנבוע מתחת מפתן המקדש; וכן בקשות בנושאים חברתיים-אקטואליים. השתדלתי שהתפילות לא יהיו ארוכות וכן שהנוסחים לא יהיו מסורבלים, אלא יכילו אמירות ישירות וברורות. מבין ההשפעות הניכרות עליהן, אפשר להצביע על מקורות ספציפיים רבים, אולם נודעת במקומות שונים השפעה כללית של ליקוטי תפילות לרבי נתן מברסלב, תלמידו המובהק של רבי נחמן מברסלב.

נקודה מרתקת הראויה לציון הנזכרת בחוברת "תפילות לטבילה" קשורה למסורת המוזכרת במקורות מדרשיים לפיה ארבע האימהות טבלו לטהרתן. והנה, הייתה מסורת בחברון שהצביעה על הבאר שבה טבלה שרה אמנו לטהרתה. שורה של נוסעים יהודיים שהגיעו לארץ ישראל בימי הביניים התוודעו למסורת זו במהלך שהותם בחברון, והם תיעדו אותה בספרי מסעותיהם.

הקטע החותם את "תפילה לאישה קודם טבילת מצווה" מביע כאמור תקווה לחידוש בארה של מרים, העתידה כאמור לעלות ולנבוע מתחת מפתן המקדש. יש לייחל ליום שבו כל בנות ישראל יטבלו במים שמקורם בבארה של מרים.

תפילה לאישה קודם טבילת מצווה

(צילום: יעל לוין)

תפילה לאישה לאחר טבילת מצווה

(צילום: יעל לוין)

להורדת הקבצים:

"תפילה לאישה קודם טבילת מצווה" למקוואות

"תפילה לאישה לאחר טבילת מצווה" למקוואות