גלנט מתנגד לחוק הגיוס ועוקץ: "פוליטיקה קטנה על גב הלוחמים"

שר הביטחון הודיע בפה מלא כי יתנגד לחוק הגיוס במתווה הנוכחי, אלא אם כן יצליחו ראש הממשלה וגנץ להביא להסכמה רחבה בעניינו. עוד תקף והאשים את חברי הממשלה בכך ששמים שיקולים פוליטיים לפני מהותיים בשעת מלחמה: "ההיסטוריה והציבור לא ישכחו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/05/24 19:20 יח באייר התשפד

גלנט מתנגד לחוק הגיוס ועוקץ: "פוליטיקה קטנה על גב הלוחמים"
גלנט, מסר תקיף לנתניהו, צילום: Chaim Goldberg,FLASH 90

על רקע הדיון המתוכנן מחר (ב') בנוגע לסוגיית חוק הגיוס, שר הביטחון גלנט מבהיר שוב את עמדתו, הנוגדת את זו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ומבהיר כי לא יתמוך בחוק אם לא יזכה להסכמה רחבה. הוא אף עקץ את נתניהו וגנץ וטען: "אסור לנצל את גודל השעה ולעשות פוליטיקה קטנה על גבם של הלוחמים".

אפשר להגיע להסכמות

"אפשר להגיע להסכמות" טען הערב שר הביטחון, "הפערים קטנים, אבל זה מצריך את כל הצדדים, גם את בני גנץ וגם אחרים שנמצאים ומיוצגים בעמדות דומות וגם את נציגי המפלגות החרדיות וגם את המפלגות האחרות בקואליציה - הליכוד והמפלגות הימניות, הם צריכים להתעלות על השיקולים הפוליטיים הצרים ולגלות מנהיגות".

"אני חושב שלאף אחד אסור לנצל את גודל השעה, לעשות פוליטיקה קטנה על גבם של הלוחמים, ואני אומר לכם את זה בפירוש, ההיסטוריה וגם הציבור לא ישכחו את מי ששם את השיקולים הפוליטיים לפני השיקולים המהותיים בשעת מלחמה", עקץ גלנט את ראש הממשלה על החוק שהאחרון מנסה להעביר.

נתניהו

נתניהו, צילום: Miriam Alster,Flash90

"לא אתמוך ולא אעמוד מאחורי מתווה חד צדדי"

"מתווה שיגיע באופן חד צדדי, יחשב כמתווה פוליטי, גם אם הוא המתווה הכי טוב שיש והוא יסכן את היכולת שלנו להעמיד את הסד"כ למול האיום הביטחוני ולכן אני במתווה חד צדדי לא אתמוך ולא אעמוד מאחוריו" הדגיש בפה מלא. "לעומת זאת, אם יהיה מתווה שהוא מקובל על כולם, יהיה אשר יהיה, אבל כולם מקבלים אותו, אני חושב שכוחו באחדותו, זה הסיפור, הוא יביא את הדבר הנכון ולכן אני אתמוך בו. בשביל זה עשיתי את המאמץ הגדול הזה, כי אני חושב שזה מה שהחיילים מצפים מאיתנו".

לטענתו של גלנט קיימות הסכמות על 80% מהסוגיות, אך עדיין ישנן שלוש סוגיות השנויות במחלוקת. הוסכם על יעד גיוס של 25% מהמחזור בשנה הראשונה ו-50% תוך חמש שנים, וכן על שלילת הטבות מלא משרתים ונושאים נוספים. עם זאת טרם הוסכם על גובה הסנקציות הכלכליות, האם יעדי הגיוס יקבעו בחוק או בתקנות וכן מה יקרה אם החוק לא יעמוד ביעדיו תוך שלוש שנים.

הפגנת חרדים נגד גיוס

הפגנת חרדים נגד גיוס, צילום: דוברות המשטרה

גנץ טוען: המפלגות החרדיות נטשו

גנץ הגיב על הטענה של גנץ כי הפוליטיקה מתרבת בדרך להסכמות וטען: "גנץ הציג לציבור וגם בחדרי החדרים את מתווה השירות הישראלי שיביא לפתרון אמיתי לגיוס ולא פטור מגיוס והוכיח לא פעם כי נכון לשיח אמיתי כדי להגיע להסכמות. יודגש, כי גנץ או מי מאנשיו שניהלו את השיח מול לשכת גלנט והמפלגות החרדיות מעולם לא התנו הסכמה לחוק גיוס בהסכמה על תאריך בחירות ומי שנטש את השיחות לפני כחודש היו המפלגות החרדיות".

כזכור, במקביל לאוליטימטום מצד בג"צ, החליט ראש הממשלה לקדם את חוק הגיוס שיזם השר בני גנץ בזמן ממשלת בנט-לפיד. החוק עבר אז בקריאה טרומית ראשונה, אך מאז לא התקדם. על אף נסיונו של ראש הממשלה להתקדם עם החוק, באופוזציה ובקואליציה הודיעו כי יתנגדו למהלך המחתרתי.