בחירות לרבנות הראשית

מועצת הרבנות הראשית עונה לבג"צ: אסור למנות אישה לתפקיד רב

מועצת הרבנות הראשית קבעה כי "אין כל אפשרות הלכתית למינוי נשים לתפקיד רב" | הפסק מגיע כתשובה לבג"צ שהורה כי הרבנות הראשית צריכה לשקול שילוב נשים בגוף הבוחר את הרבנים הראשיים על התקן שמוקצה לרבנים

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 19/05/24 16:41 יא באייר התשפד

מועצת הרבנות הראשית עונה לבג"צ: אסור למנות אישה לתפקיד רב
ישיבת מועצת הרבנות הראשית. ארכיון, צילום: יעקב כהן

מועצת הרבנות הראשית התכנסה היום (א') וקבעה כי אסור הלכתית למנות נשים לתפקיד רב. המועצה התכנסה למנות את נציגי הרבנות שיכהנו כחברים בוועדת הבחירות לרבנים הראשים לישראל, ונדרשה להחלטה בעקבות דרישת בג"צ לשקול מינוי נשים כחברות בגוף הבוחר על תקן רבנים.

מדובר בישיבה האחרונה של מועצת הרבנות הראשית בראשות נשיאה הרב יצחק יוסף, והיא החליטה כי "אין כל אפשרות הלכתית למינוי נשים לתפקיד רב, כמו כן שקילת מינוי אישה לתפקיד רב אסורה, שכן היא מכירה בכך שאישה יכולה לשאת בתפקיד רבני". עוד נכתב בהחלטה כי "מילוי תפקיד רבני על ידי אישה מנוגד לעמדת פוסקי ההלכה וגדולי הדורות והרבנים הראשיים לדורותיהם".

בג"צ: אין איסור הלכתי על אישה להיות בוחרת וניתן לקיים את שירותי הדת גם אם נשים משתתפות בגוף הבוחר"

נזכיר כי בחודש ינואר האחרון קבעו השופטים יצחק עמית ודפנה ברק-ארז כי "אין איסור הלכתי על אישה להיות בוחרת וניתן לקיים את שירותי הדת גם אם נשים משתתפות בגוף הבוחר". השופטים הוסיפו כי "אין חולק כי קולן של נשים ראוי להישמע גם בפן הדתי-הלכתי, שהרי חמישים אחוז מהציבור הנזקק לשירותי דת הם נשים, כך שהייצוג של נשים יהודיות באסיפה הבוחרת נדרש הן בפן הציבורי והן בפן הדתי-הלכתי". בארגוני הנשים בירכו על ההחלטה, וכעת הגיעה התגובה של הרבנות הראשית בעניין.

אילוסטרציה |

לימוד תורה לנשים. אילוסטרציה צילום: Gershon Elinson/Flash90

המועצה קראה לממשלה לפעול לשינוי החלטת בית המשפט בתיקון חקיקה והוסיפה כי "הלשכה המשפטית ברבנות תפנה לגורמים המשפטיים ותבהיר את עמדתה ההלכתית של הרבנות הראשית כי מינוי אישה לתפקיד רב אסור הלכתית, ומשכך יש לשקוד על מציאת פתרון שיעמוד בקנה אחד עם ההלכה היהודית".

"חבל שמועצת הרבנות בוחרת להתרחק מן הציבור שאותו היא אמורה לשרת"

ארגון קולך הגיב להחלטה וכתב: "מועצת הרבנות הראשית לישראל מוכיחה עד כמה היא מנותקת מהשטח הלמדני והחברתי בישראל. בקהילות רבות בארץ ובעולם נשים אורתודוקסיות מתקבלות על ידי הציבור כמורות הלכה, רבניות ומנהיגות. לא רק שאין שום איסור הלכתי לנשים לכהן כרבניות אלא שכאן מדובר במינוי לגוף הבוחר את מועצת הרבנות הראשית והרבנים הראשיים - גוף שגם כך אחוז הנשים בו הוא נמוך ביותר - ואין שום סיבה שנשים המוכרות כתלמידות חכמים לא ימונו אליו. חבל שמועצת הרבנות בוחרת להתרחק מן הציבור שאותו היא אמורה לשרת".

גם ארגון עתים הגיב וכתב: "לצערנו ובאופן לא מפתיע הרבנות הראשית ממשיכה לטמון את ראשה בחול. נשים תלמידות חכמים שמגדילות תורה ומאדירות אותה הן עובדה מוגמרת ומבורכת. נשות הלכה רבות אשר מקדישות את חייהן ללימוד תורה חייבות להיות חלק מעיצוב המרחב הציבורי שלנו גם אם זה לא נוח למועצת הרבנות הראשית. במקום שהרבנות תאמץ לחיקה את אותן הנשים שמעוניינות להגדיל תורה ולחבר את הציבור לריבונו של עולם, בוחרת הרבנות לנסות ולהעלים עובדה מוגמרת. אותן רבניות מבקשות לפעול יחד עם הרבנות הראשית, אך זו דוחה אותן פעם אחר פעם".