מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

הפרזנטור של ישראל מול החמאס: 8 דברים שלא ידעתם על דובר צה"ל בערבית

כבר 19 שנה שסא"ל אביחי אדרעי הוא הפנים של ישראל בעולם הערבי: בטיקטוק, בפייסבוק, בטוויטר ובערוצי התקשורת: אדרעי מביא את גרסת צה"ל בערבית שוטפת. הנה כמה דברים שאולי לא ידעתם על אחד האנשים המסקרנים במלחמה

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 31/01/24 13:24 כא בשבט התשפד

הפרזנטור של ישראל מול החמאס: 8 דברים שלא ידעתם על דובר צה"ל בערבית
דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי, צילום: דובר צה"ל

המלחמה הזאת הבהירה לכולנו ששדה קרב הוא לא רק לירות במחבלים בבוץ של חאן יונס, אלא גם להתראיין לאמצעי התקשורת ולקדם את הנרטיב הישראלי. לגיטימציה מהעולם היא לא מותרות, אלא ממש הכרח להמשך הלחימה של ישראל והגעה ליעד הסופי: חיסול של חמאס.

מי שנלחם בזירה ההסברתית במלוא הכוח הוא סא"ל אביחי אדרעי. למי שלא מכיר: מדובר בדובר צה"ל בערבית, שאחראי על מאות הופעות תקשורתיות בערוצים עוינים, סרטונים שהתפוצצו רשתות החברתיות ולא מעט עקיצות לאויב, אז למקרה שהסתקרנתם סביב הדמות שלו, הנה 8 דברים שכנראה לא ידעתם עליו.

1) למרות שרבים מניחים כי לאדרעי מוצא ערבי כלשהו, בשל הדיבור הקולח שלו, צר לי לאכזב. הוא נולד בחיפה ולמד בתיכון הריאלי, שם לקח מגמת ערבית. לפני כמה שבועות, במסגרת כתבה עליו בתאגיד, הפגישו אותו עם מורתו לערבית מהתיכון, שהעידה: "ערבית הייתה בנשמתו".

2) את ההחלטה ללמוד דווקא במגמת ערבית הוא זוקף לזכות אביו, אדרעי מספר בראיון ל"כאן" כי הוא בכלל רצה להרחיב מגמת מחשבים ומנהל, כשהביא את המסמך עם הבחירה שלו לאביו כדי שיחתום, אביו שאל אותו: "מה עם ערבית?" והוא עד היום מודה לו על כך.

3) הוא בכלל התחיל את שירותו הצבאי ביחידת -8200. בגיל 22, כשהיה בדרגת סמל ראשון, הוצע לו התפקיד של ייצוג צה"ל באמצעי התקשורת בערבית. למרות שבצה"ל בדרך כלל קצינים מתקדמים לתפקיד מסוים לפרק זמן ואז ממשיכים הלאה, אדרעי מאייש את התפקיד בקביעות מאז שנת 2005.

4) אדרעי נשוי להילה, קצינה בצה"ל בדרגת רב-סרן, המשרתת ככלכלנית.

5) אדרעי בעצם המציא את התפקיד שהוא מבצע, לפניו לא ממש היה אחראי על תחום התקשורת בערבית. מאז הוא מפתח אותו עם חשבונות לכל הרשתות החברתיות: בכל רגע פנוי הוא מעלה סטורי, ציוץ למליוני עוקבים או סרטון קצבי.

6) המיקוד של אדרעי הוא כלפי חוץ: הוא מתראיין בלי סוף לכל ערוצי התקשורת הערבית: מ'אל־ג'זירה' הקטארי ועד 'אל־משהד' האמירותי. בעוד שרבים מישראל כלל לא מכירים את דמותו, תהיו בטוחים שבעולם הערבי הוא שם נפוץ למדי.

7) בניגוד לדניאל הגרי, שהדיווחים שלו הם ממוקדים, מעבירים ידע ובאופן כללי חסרי מגע אישי אצל אדרעי הסיפור הוא לגמרי שונה: לא פעם הוא עקץ בציניות את אויבי ישראל ברשתות ובראיונות בערוצי התקשורת, רק השבוע, הוא "חגג" יום הולדת בחשבון הטוויטר שלו לאיסמעיל הנייה, וברך אותו: "ביום זה בא לעולם מחבל, מסתתר מאחורי תביעה אזרחית, לצעוק סיסמאות המסיתות לרצח ופשע, ומעודדת דורות לשפוך דם", כתב בערבית.

8) בכל סרטון שמצלם אדרעי בערבית הוא בוחר את השפה המתאימה: ערבית מדוברת, ספרותית, אולי אפילו שימוש בסלנג, תלוי במטרה.