מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ראיון אלון דוידי משחזר: "זה היה כמו סרט אימה. שדרות עדיין במלחמה"

ראש עיריית שדרות מזה כעשור מספר ל"חדשות כיפה" על הרגעים הדרמטיים: "לא חלמנו על תרחיש כזה, שעות ארוכות ביותר הרגשנו מופקרים ומבודדים" | על התנהלות הלחימה: "אין כזה דבר לתת ציונים לצבא. נחזור כשהממשלה והצבא יתנו לנו מענה בטחוני הרמטי"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 14/01/24 08:01 ד בשבט התשפד

אלון דוידי משחזר: "זה היה כמו סרט אימה. שדרות עדיין במלחמה"
אלון דוידי על רקע הרס בשדרות, צילום: דוברות עיריית שדרות

תושבי שדרות לא דמיינו את תרחיש האימים שנפל עליהם בבוקר שמחת תורה, גם לא ראש העיר אלון דוידי המכהן בתפקידו כבר למעלה מעשור. בשיחה עם "חדשות כיפה" אחרי מאה ימי מלחמה משחזר דוידי את היום הקשה, מסביר את מערכת היחסים עם הדרג הצבאי והמדיני, מתייחס לתאריכי החזרה לעיר שנזרקים לאוויר ופורש את חזונו לעיר ל-30 השנים הבאות.

פרויקט מיוחד: 100 ימים למלחמה >> כל הכתבות

"לא חלמנו על תרחיש כזה, שעות ארוכות ביותר הרגשנו מופקרים ומבודדים"

"בבוקר שמחת תורה הייתי בביתי בשדרות עם משפחתי, נכנסנו לממ"ד ומיד יצאתי עם רונן הרבש"צ שלנו לסיבוב בעיר כי היו דיווחים על נפילות. עוד לא הבנו מה מתקדם לעברנו, לא חלמנו על תרחיש כזה", הוא מספר על הרגעים הראשונים. "שעות ארוכות ביותר הרגשנו מופקרים ומבודדים ללא כל מענה בטחוני. בגלל שבת ושמחת תורה אנשים לא הבינו מה קרה לנו ולא ידעתי כמה אנשים נמצאים ברחוב ואם הצליחו לחדור לבתים. התפללתי שלא יהיו הרבה הרוגים".

מחבלים בכיכר הכניסה לשדרות

מחבלים בכיכר הכניסה לשדרות | צילום: סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

עם ההבנה על גודל האירוע, פתחו דוידי והרבש"צ את החמ"ל העירוני, ריכזו כוחות מקומיים ועירוניים וניהלו את האירוע המתפתח. "לקראת 9:30 התחילו לזרום כוחות משטרה וצבא גם לרחובות, גם לתחנת המשטרה וגם לחמ"ל שתכלל את הסיפור האזרחי", מספר דוידי. "בשלב הזה כולם כבר היו מבוצרים בבתים וחלקם היו בקשר אתנו בזמן אמת. התברר שיש חדירות של מחבלים לתוך השכונות, ירי והרג ורצח של אזרחים על המדרכות והכבישים וקרבות של חיילים ושוטרים שחירפו את נפשם כדי להציל אותנו. תושבים התקשרו אלינו וסיפרו מה קורה מאחורי החלון והדלת".

תחנת המשטרה בשדרות

תחנת המשטרה בשדרות אחרי הקרב | צילום: Chaim Goldberg,Flash90

"זה היה כמו סרט אימה. ככל שנקפו השעות התרבו האירועים, ואף שמחבלים רבים חוסלו במהלך הלחימה נדמה היה שמספרם הולך וגדל"

אירוע בלתי נתפס.

"אני זוכר שדיברתי עם התושבים בזמן אמת על אוטומט, כמות האירועים וההיתקלויות הייתה בלתי נתפסת. דיברתי עם תושבת העיר שחיפשה את אבא שלה ושלחה את התמונה שלו לנייד שלי, באותו זמן כבר ידעתי שהוא נרצח אבל אי אפשר היה להודיע לה. היה צריך לשמור על המורל של התושבים תוך כדי הקרב. זה היה כמו סרט אימה. ככל שנקפו השעות התרבו האירועים, ואף שמחבלים רבים חוסלו במהלך הלחימה נדמה היה שמספרם הולך וגדל. ניהלנו את הקרבות עם מעט כוחות, היינו צריכים לתעל אותם למקומות הכי חיוניים. חברת מועצה שלנו הייתה לכודה בתחנת דלק עם שמונה תושבים ופצוע אחד. ירו עליהם ולא יכולתי לעשות שום דבר חוץ מלכוון את הצבא לאזור ולקוות שיצליחו להגיע בזמן ולהציל אותם".

חיילים בשדרות

חיילים נלחמים בלב שדרות | צילום: Yossi Zamir,Flash90

במקביל לסיפורים הקשים, ראש העיר מספר גם על סיפורי הגבורה שהתרחשו באותו בוקר קשה. "תודה לאל, היו כאן גיבורים עטורי תהילה שעוד ייכתבו בספרי ההיסטוריה של מדינת ישראל. תושבים יקרים מהעיר התגלו בגבורתם ובתושייה נדירה הצילו חיים ומנעו אסון יותר גדול ממה שקרה לנו. ראו קצין שניהל לבדו קרב קשה עם חוליית מחבלים, הצליח להרוג ארבעה מהם אבל החמישי שנפצע הספיק לפגוע ולהרוג אותו. הוא היה גיבור ישראל שהציל משפחות שלמות".

חזרה לשדרות? "העיר עדיין נמצאת במלחמה"

ומאותו יום קשה אל המציאות הנוכחית. בימים שלאחר הטבח תושבי שדרות התפנו מהעיר כל עוד נפשם בם, ושבוע לאחר מכן כבר התקבל האישור הרשמי מהמדינה לפינוי והתושבים שוכנו במלונות וקיבלו את מענקי האכלוס. מאז, בשבועות האחרונים, עולים תאריכי חזרה משוערים שמקפיצים את התושבים המודאגים. לאחר שמשרד החינוך קבע שבתי הספר בשדרות יחזרו לפעול בתחילת פברואר, פרסם דוידי רשימת 13 תנאים לחזרה לשדרות.

האם אתה שבע רצון מפעילות הצבא והממשלה? אתה רואה צפי לחזרה לעיר?

"אין כזה דבר לתת ציונים לצבא, צבא פועל מכוח הוראות הדרג המדיני. אני לא יושב בקבינט המדיני ולא בקבינט המלחמה, כך שאין לאף אחד מאיתנו מושג לאן זה יילך וכמה זמן זה יימשך. כעיר, כקהילה, כרשות מקומית, אנחנו עושים הכל לתת מענה לתושבים שלנו. מתי נחזור? את זה נדע שהממשלה והצבא יתנו לנו מענה בטחוני הרמטי. העיר עדיין נמצאת במלחמה לאור המשך ירי הרקטות ובעקבותיו הנחיות פיקוד העורף שמגבילות אותנו בפתיחת מסגרות חינוך, מקומות עבודה והתקהלויות".

מחאה של נשות שדרות נגד החזרה לעיר

מחאה של נשות שדרות נגד החזרה לעיר, 9.1.24 | צילום: Avshalom Sassoni,Flash90

חזון: "מי שיפתח את מפת ארץ ישראל ויקפל אותה לחצי יראה ששדרות נמצאת בדיוק בנקודה האמצעית של המדינה"

"יש בשדרות ובתושביה DNA קהילתי, זה משהו נדיר שאי אפשר להסביר", לא מסתיר דוידי את גאוותו מתושבי העיר. "שדרות היא קהילה אחת חמה של פסיפס רחב של דעות, אנשים, סגנונות וזרמים שונים אבל הקהילתיות שבה חדורה בתוך הלבבות של תושביה בצורה שאי אפשר להסביר. החמימות הקהילתית הזו היא סוד ההצלחה של העיר שלנו, גם בחירום".

גם באיכות לא מתפשרים. שדרות

שדרות. יקומו ליום חדש? | צילום: גולן סבג

לסיום, אני לוקח אותו כמעט 30 שנה קדימה, אל שנת 2050. הוא פורש בפניי את החזון שלו: "בראש ובראשונה שדרות בתנופת בנייה ופיתוח מואצת, שכונות חדשות מוקמות ומרכזי תעסוקה, מסחר ובילוי חדשים נפתחים. השכונות החדשות נבנות בצורה חדשנית ומתקדמת עם פיתוח ברמה הגבוהה ביותר, תוך שימור ההיבטים הירוקים והסביבתיים. חשוב שידעו ששדרות היא הלב של ישראל. מי שיפתח את מפת ארץ ישראל ויקפל אותה לחצי יראה ששדרות נמצאת בדיוק בנקודה האמצעית של המדינה. ככל שבשדרות יהיה פיתוח בנייה ושגשוג, ככה האויב שלנו יבין שעם ישראל חי. אותנו לא ינצחו. לא ברוח ולא בכוח".


(תלמידי הישיבה בשדרות חוזרים אחרי חודשיים וחצי)

פרויקט מיוחד: 100 ימים למלחמה >> כל הכתבות