מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

מה נעשה ביום שאחרי עם הפלשתינים? הקונגרס בוושינגטון עם פתרון

תוכנית חדשה שהוצגה לקונגרס בוושינגטון מציעה פתרון לתושבי עזה שאינם רוצים להיות מעורבים בלחימה, מתוך הבנה שחמאס משתמש באזרחים כמגן וישראל חייבת להמשיך את הלחימה | הנוסחה- סיוע כלכלי תמורת קליטת פליטים

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 29/11/23 11:18 טז בכסלו התשפד

מה נעשה ביום שאחרי עם הפלשתינים? הקונגרס בוושינגטון עם פתרון
העזתים נסים אל דרום הרצועה, צילום: דובר צה"ל

רבים מאיתנו מוטרדים מהיום שאחרי המלחמה כשהשאלה הגדולה מכולם היא איך תיראה הרצועה. היום עלתה יוזמה חדשה בקונגרס בוושינגטון שקוראת להתנות את הסיוע האמריקני למדינות ערב, בנכונות לקלוט פליטים מעזה. התכנית הוצגה לבכירים בבית הנבחרים ובסנאט משתי המפלגות וקיבלה את ברכתם. כך לפי פרסום של אריאל כהנא בישראל היום.

"הפתרון המוסרי היחיד: שמצרים תפתח את שעריה"

הנימוק המרכזי לתוכנית: לישראל אין ברירה אחרת, "ישראל מבקשת להימנע מפגיעה באזרחים אבל חמאס לא מאפשר לפליטים לעזוב ומצרים לא מסכימה לפתוח את גבולותיה, הפתרון המוסרי היחיד הוא להבטיח שמצרים תפתח את גבולותיה ותאפשר לפליטים להימלט משליטת הרודנים של חמאס. ממשלת ארה"ב מספקת למצרים כ-1.3 מיליארד דולר בסיוע חוץ, וניתן להקצות את הכספים הללו לפליטים מעזה שיורשו להיכנס למצרים".

התוכנית נועדה לעזור לאזרחים העזתיים שכביכול לא מעורבים בלחימה: "כעת ברור שכדי לשחרר את האוכלוסייה העזתית מהדיכוי הרודני של חמאס ולאפשר להם לחיות ללא מלחמה ושפיכות דמים, על ישראל לעודד את הקהילה הבינלאומית למצוא את דרכים נכונות, מוסריות ואנושיות להעברת האוכלוסייה העזתית".

סיוע כלכלי תמורת קליטת פליטים מעזה- פחות מ1% מאוכלוסיה של המדינה

ארצות הברית לא רוצה להפיל את כל האחריות לקליטת הפליטים על מצרים, ורוצה להפעיל לחץ על עוד מדינות שהיא מסייעת להם כלכלית לקבל פליטים מעזה: "אסור שמצרים תהיה המדינה היחידה, עיראק ותימן מקבלים כמיליארד דולר בסיוע חוץ אמריקאי, וטורקיה מקבלת יותר מ-150 מיליון דולר. כל אחת מהמדינות הללו מקבלת מספיק סיוע חוץ ויש לה אוכלוסייה גדולה מספיק כדי להיות מסוגלת לקלוט פליטים המצטברים לפחות מ-1% מאוכלוסייתם".

העיקרון של התוכנית פשוט- סיוע כלכלי מארה"ב בתמורה לקליטת פליטים עזתיים, התכנית מפרטת את מספר התושבים העזתים שתקבל כל אחת מהמדינות: מיליון במצרים (המהווים 0.9 אחוז מהאוכלוסיה שם), חצי מיליון לתורכיה (0.6 אחוז מהתורכים), 250,000 לעירק (0.6 אחוז מהתורכים), ועוד 250,000 לתימן (0.75 אחוז מהתימנים). הממשל האמריקאי מתנגד להוצאה כפויה של תושבי עזה מהרצועה אך לא שולל הגירה מרצון של מי שירצו בכך.

"אונר"א- ארגון שמפיץ את נרטיב הפלשתינים"

מי שניסח את התוכנית מדגיש כי אונר"א היא גורם בעייתי שמנציח את הסכסוך, בניגוד לסוכנות הפליטים של האו"ם שמיישבת פליטים ברחבי העולם. "אונר"א מתחדשת במנדט של האו"ם כל 3 שנים ומקבלת מימון בעיקר מארה"ב, קנדה, בריטניה והאיחוד האירופי, כולם תומכים נלהבים של ישראל. זהו ארגון שמפיץ את נרטיב הפליטים, בלם את שיקומם של פליטים פלשתינים במשך למעלה משבעים שנה ולמעשה העמיק את משבר הפליטים, ולכן חייב להיסגר".