צבי יחזקאלי מזהיר: "מי שחשב שהפלשתינים הפסיקו את הג'יהאד - טעה"

הפרשן לענייני ערבים הסביר מדוע כשלה ישראל בהגנה על עוטף עזה ומה הטעות של המערב בהבנת התפיסות של האיסלאם והמזרח התיכון

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/10/23 13:47 א בחשון התשפד

צבי יחזקאלי מזהיר: "מי שחשב שהפלשתינים הפסיקו את הג'יהאד - טעה"
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

היום העשירי למלחמה: הפרשן המוכר לענייני ערבים, צבי יחזקאלי, שיתף ברשתות החברתיות הסבר מקיף לכישלונה של הקונספציה לשיטתו. תחת הכותרת "מדוע הקונספציה של עם ישראל קרסה ב-7 באוקטובר", הסביר יחזקאלי את שורשיה של הקונספציה לדבריו, ומדוע היא כשלה.

@zvi_yechezkeli

שורשי הכשל שלנו. להבנת המהלכים הבאים הנה סדרת סרטונים על הקונספציה . שורשיה. וכישלונה.

♬ צליל מקורי - צבי יחזקאלי

"הקונספציה היא בדיוק כפי שהייתה במלחמת יום כיפור, שהייתה תפיסה לפיה פעלנו וקרה ההפך" הסביר. "מה זו הקונספציה הזו? לפני 30 שנה קרסה ברית המועצות, מסך הברזל נפל והאימפריה הגדולה הזו שהייתה במלחמה קרה עם העולם - נעלמה, שברו את חומת ברלין ואמרו "איזה יופי, לא צריך גבולות, לא דתות, לא לאומיות".

"העולם נכנס לתפיסת קץ ההיסטוריה"

בהמשך הסביר יחזקאלי: "העולם נכנס לתפיסת 'קץ ההיסטוריה' - עמים, לאומים, דתות וקבוצות אתניות, אין להם מה להילחם יותר. העולם התחבר, העולם באינטרנט, הכל זה כסף ואין על מה לריב נכנסה התפיסה שאין מה להילחם יותר".

יחזקאלי הדגיש את הטעות של התפיסה המערבית לדבריו: "מנגד, מאוחר יותר יצאה עוד תיאוריה שהייתה פחות פופולרית, היא אמרה ההיפך: 'התנגשות בין תרבויות' - עולם דיגיטלי שיתנגש ככל שהוא יכיר את עצמו. אולם, ברוח "קץ ההסטוריה" החלו הסכמי אוסלו, 'אין יותר מה לריב, מה אתה רוצה אדמה, סמלי שלטון, נשקים - קח הכל'.

מוחמד עשה הפסקת אש, ואחרי שנתיים - שחט את כולם

בהמשך סקר את יחסו של האיסלאם להפסקות אש: "כששאלו את ערפאת 'איך חתמת על הסכם עם היהודים', הוא אמר 'זה הסכם שהיה בתחילת האיסלאם של מוחמד עם בני מכה'. כשהוא ניסה להילחם בהם וראה שהם לא רוצים לקבל עליהם את אמונתו באל אחד, הוא עשה איתם הפסקת אש לחמש שנתיים ואחרי שנתיים, כשהוא התעצם וזה התאפשר לו - הוא תקף ושחט את כולם".

מי שחשב שהפלשתינים הפסיקו את הג'יהאד - טעה

עוד הוסיף: "בעצם, מי שחשב שהפלשתינים הפסיקו את הג'יהאד - הוא טעה. הם רק עשו תנועות של שלום, קולות של שלום, כדי לקדם אג'נדה אחת - ג'יהאד. אם לחמאס גדה היה את היכולות הם היו עושים גם הם טבח בבארי. אין הבדל בין הרשות פלשתינית לבין חמאס. ערפאת ואבו מאזן בחרו בדרך של ללכת לדבר ולהתיש אותנו דרך הלגיטימציה הבינלאומית לשלום כיוון שהם מבינים שהעולם היום שרוצה את השלום יכול לשים אותנו בפינה".

"כל שטח שנצא ממנו אנחנו הולכים לקבל אותו דבר כמו עזה"

"אנחנו הלכנו לשלום עם תפיסות מערביות שתיתן ותכיל ותצטער'. זו הטעות, חזרנו בעזה לגבולות הפסקת האיש ב-1949. בעזה אין כיבוש, יש בו את הג'יהאד הכי איום. למה? כי זה שטח שלא היינו בו. כל שטח שנצא ממנו אנחנו הולכים לקבל אותו דבר כמו עזה. זו הבעיה בתפיסה המערבית, המערב רוצה שקט והמזרח כל הזמו במצב של מלחמה. וכשיש אפשרות מצד המערב הנה זה קורה. אמר לי פעם אחד מבכירי החמאס: 'מה שאנחנו מפעילים עליכם זה לא טילים ולא פיגועים - אלא את עצמכם את הדמוקרטיה".

"אנחנו לא מבינים שבמזרח יש דינמיקות אחרות"

"ולמה כל זה קורה - הקונספציה", טען. "זו הקונספציה. יש לה שורשים עמוקים במערב, חינוך הצבא, בחינוך למודיעין, בחינוך להתמודדות בעולם - באיך העולם המערבי דוחק בנו". זה בדיוק כמו הטעות שעשתה ארצות הברית שהפילה פה משטרים בשם הדמוקרטיה, וכשבאו לעשות דמוקרטיה קיבלנו ג'יאהד במצרים, בתוניסיה, בלוב, בסוריה ובסודאן. למה? לא כי המזרח הוא יותר אימתני אלא כי אנחנו לא מבינים אותו שיש שם דינמיקות אחרות".

"זה יכול לקרות בכל מקום אם לא נתעורר"

"האיסלאם הג'יהאדיסטי בא להילחם" חתם, "השמאל בא להושיט לו יד ואומר 'אולי תנוח בצד?' ואז כשיש שקט אנחנו מתחילים להאמין שזה בסדר, עד שמגיע אותו מחבל לבארי והרוע דופק לנו על הדלת וזה יכול לקרות בכל מקום אם לא נתעורר".