יום הדין עו"ד עמית חדד: "הרגע שבו נחתך הדין, זה רגע קשה מאוד"

הביקורת על המערכת: "חוסר אנושיות לחשוד, לנאשם וגם לאסיר", האתוס היהודי במשפט: "ליהדות תפיסה של סנגוריה" ותפקיד הסנגור: "מלווה אותך בשוכבך ובקומך". בראיון ל"חדשות כיפה" מספר פרקליט הצמרת על ההתמחות אצל השופט אדמונד לוי, בחירת הלקוחות והתיק בו הוא גאה במיוחד

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 24/09/23 11:26 ט בתשרי התשפד

עו"ד עמית חדד: "הרגע שבו נחתך הדין, זה רגע קשה מאוד"
עמית חדד, "זה האתוס היהודי ולפעמים אנחנו מתרחקים ממנו", צילום: Chaim Goldberg/Flash90

עורך הדין עמית חדד נחשב כיום לאחר מעורכי הדין הבכירים בישראל. חדד, שותף מייסד וראש משרד חדד רוט ושות' שהוקם ע"י עו"ד אריאל רוט ועו"ד עמית חדד, מייצג שורת חברות ואנשים מהבכירים במדינת ישראל ובראשם ראש הממשלה נתניהו. בראיון מיוחד ל"חדשות כיפה" לקראת יום הדין, הוא מסביר למה בחר להיות סנגור, מותח ביקורת חריפה על הדרך בה המדינה וגם אנחנו מתייחסים לחשודים ועל העוול הגדול שנעשה לרב ישעיהו הבר.

"קול פנימי אמר לי שפניתי פניה לא נכונה"

למרות הצלחתו הרבה כעורך דין, חדד פנה בתחילת הדרך ללימודי הנדסה בטכניון, אך בהמשך חזר בו ופנה ללימודי משפטים באוניברסיטה העברית. "כשהגעתי לשם הרגשתי איזה קול פנימי שאומר לי שפניתי פניה לא נכונה" הוא אומר. בהמשך היו אלה שני ענקי משפט שהשפיעו על הקריירה של חדד, שופט העליון אדמונד לוי, אצלו עשה את ההתמחות, ועו"ד יעקב וינרוט ז"ל, אצלו עבד בתחילת הדרך ואף היה שותף במשרדו.

התמחת אצל השופט אדמונד לוי, איך הוא השפיע עליך?

"הדבר שהכי נגע בי זה האנושיות שבו. הוא ידע, במיוחד כשמדובר באנשי שוליים, באנשים המוחלשים בחברה, להסתכל מעבר לבעיה המשפטית שניצבה מולו ולראות את הבעיה האנושית. הוא אמר שאם אתה פותר את הבעיה האנושית, אז גם הבעיה המשפטית תיפטר מעצמה". חדד מוסיף: "תמיד נדהמתי לראות כמה היה אכפת לו כשופט מאותם אומללים, וזה דבר שנגע בי, עד היום אני משתדל לשפר, לקיים וליישם את מה שלמדתי אצלו".

"זה האתוס היהודי ולפעמים אנחנו מתרחקים ממנו"

לאורך הראיון חדד מדבר בשקט, אך אם יש נושא אחד שגורם לו לאבד מעט משלוותו הוא היחס לחשודים ועצורים מצד המערכת. זו היא לא פעם ראשונה שחדד תוקף את הנושא ובעבר דיבר במספר אירועים שונים על היחס לעצורים והדלפות כנגד חשודים. "זו ליבת העניין" מדגיש חדד, "מי שחושב על תיקון עולם, צריך להתחיל שם".

חדד מרחיב: "יש פה מעצרי יתר, חיפושי יתר והאזנות יתר ויש פה חוסר אנושיות לחשוד, לנאשם וגם לאסיר". חדד מדגיש כי הנושא הזה הוא בליבת התפיסה היהודית: "ביום הכיפורים אנחנו יושבים בבית הכנסת ואומרים 'הס קטגור וקח סנגור', כל התפיסה שלנו היא תפיסה של סנגוריה. חודש אלול הוא חודש הרחמים והסליחות, אנחנו עסוקים חודש בשנה בסליחה מתוך תפיסה שהתיקון יכול לרפא כל דבר. זה האתוס היהודי ולפעמים אנחנו מתרחקים ממנו".

חדד בבית המשפט

חדד בבית המשפט צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

"ולמרות שהתפיסה היהודית שלנו של חזקת חפות, כשאתה הולך ומיישם את זה בחיי המעשה פה במדינת ישראל, אתה רואה שאנחנו עוצרים בקלות, מחפשים בקלות, חודרים לפרטיות בקלות, מכפישים בקלות, אנחנו מלבינים פני חבר ברבים, מהירים לחרוץ דעה, מניחים שאם הוגש כתב אישום אדם אשם", הוא מפרט.

"רק כשזה מגיע לאדם שיקר לנו או שחשוב לנו מבחינה ציבורית כולנו מתעוררים"

לחדד יש ביקורת גם על הדרך בה נוהגת המדינה בעצירים ובאסירים משוחררים: "אנחנו מתעללים בעצירים שלנו גם כשהם יוצאים מהמעצר, אנחנו לא נותנים להם להשתקם" הוא טוען ומוסיף: "בעולם של ההכי הכי חלשים, במקום שבו האדם נמצא מול הרשות כולה, אנחנו לא דואגים לייצר איזון, אנחנו מפקירים את האנשים האלה".

"ולכן אנחנו שומעים מידי פעם כמה קשה במעצר, אנחנו שומעים על פשפשים, על התעללויות ואנחנו מצקצקים בלשון אבל חוץ מזה אף אחד לא עושה דבר. המציאות הזו חוזרת על עצמה שוב ושוב עד שהיא מגיעה לאדם שיקר לנו באופן אישי או שחשוב לנו מבחינה ציבורית ואז כולנו מתעוררים שוב רק כדי לגלות שאנחנו חוזרים ולא עושים שום דבר".

השופט אדמונד לוי ז"ל, השפעה עמוקה

השופט אדמונד לוי ז"ל, השפעה עמוקה צילום: Flash90.

"לנסות להבין מה יטען הצד השני"

בצבא, לאחר שנשר מקורס טיס, המשיך לשרת במצ"ח: "הייתי חוקר, רכז מודיעין וקצין מודיעין ואני מכיר את הדברים היטב מהצד הזה" הוא אומר ומסביר כי כבר אז החליט שבקריירה יעסוק רק בסנגוריה: "אני שואף ומאחל לעצמי תמיד ללמד סנגוריה על כולם".

עו"ד חדד כאמור, עומד בראש אחד ממשרדי עורכי הדין הבולטים בישראל. הוא מסביר איזה ערכים מקצועיים הוא מחיל על עצמו וגם מנחיל לעובדיו: "אתה צריך להיות מוכן. אנשים הרבה פעמים סומכים על יכולות האלתור ולא על הכנה ואני מנסה ללמד גם במשרד שאנחנו מאלתרים רק כשאין ברירה. החכמה היא להגיע מוכן, לחשוב על הכל, לתרחש את הכל ולנסות להבין מה יטען הצד השני". עוד הוסיף: "המקצוע שלנו הוא מקצוע שאין בו קיצורי דרך, עבודה קשה, הכנה, קריאה של כל החומר, להגיע מוכן מאוד, זה דבר שאין לו תחליף".

איך הרגישה הפעם הראשונה בה עמדת בפני שופט?

"טבעי מאוד. אין הבדל דרך אגב בין לטעון טענות מול שופט לבין לטעון טענות מול חבר ולטעון טענות בשולחן השבת. הצורך לקחת את הטיעון, לדייק אותו ולהפוך אותו לכזה שהוא מובן, שאפשר לראות את החוזקות והחולשות שלו ולהביא אותו לצד האחר הוא נכון בין אם אתה בבית משפט ובין אם אתה בכל מקום אחר".

ביום כיפור ישנו אלמנט של חזן המוביל את היחיד, כסנגור יש תחושה דומה?

"צריך להבין שכסנגור, אתה לוקח את הבעיה של האחר ואתה הופך אותה לבעיה שלך ואתה צריך לפעול בה בשכלתנות אין קץ. אסור לך לתת לדברים אחרים להשפיע עליך ואם אתה חלילה טועה אז מישהו אחר משלם את המחיר וזה לפעמים קשה יותר. לקחת אדם למסע, והמסעות האלה נמשכים לעיתים שנים ארוכות. לכן אתה יכול לראות שהסנגורים הם שפופים, כי הם נושאים משא כבד על הכתפיים שלהם. זה מלווה אותך בשוכבך ובקומך".

איך נאשמים מגיבים למעמד בו הם עומדים בפני שופט, אתה מכין אותם לזה?

"כל אחד מגיב אחרת, זה דבר אינדיווידואלי, אם אדם צריך להעיד בפני בית משפט אז וודאי שיש הכנה. לא מגיעים לבית המשפט לא מוכנים, גם מתמחה, גם עורך דין".

יש השפעה להתנהגות של הנאשם מול השופט?

"צריך לזכור שכולנו בני אדם ומה שמשכנע אותך כנראה גם משכנע אנשים אחרים, כולנו מגיבים וכולנו רגישים לדברים כאלו ואחרים ולכן אין ספק שלשאלה איך מתנהג הלקוח, איך הוא נראה בבית המשפט, איך הוא נראה בבית המשפט, מה הוא עושה, מה הוא לובש, לכל הדברים האלו יש משמעות".

בית המשפט העליון. מתח אדיר בין הרשויות

בית המשפט, מהירים לחרוץ דין צילום: Yossi Zamir/Flash90.

"בשונה ממה שיקרה בתפילות ראש השנה ויום כיפור, פה אנחנו ניצבים מול שופט בשר ודם ושופט בשר ודם הוא לא בוחן לב וכליות, יש לו רק את מה שרואות עיניו ואני לא אומר את זה כדי להוריד מאיזה שופט בעולם, אלא רק כדי שנכיר במציאות האנושית של כל שופט ודיין ולכן מה שרואות עיניו ומה ששמועות אוזניו זה מאוד חשוב".

יש איזו הצעה ספציפית שאתה הנותן ללקוחות?

"המקצוע שלנו הוא אינדיווידואלי ואין המלצות. יש אולי דברים כללים כמו לנהוג בכבוד אבל השאלה איך נכון לנהוג בכל מקרה נבחנת על פי האדם, הסיבות, הזמן, האירוע, הכל משפיע".

"הרגע הזה שבו נחתם הדין, זה רגע קשה מאוד"

איך נאשמים מגיבים כאשר הם מורשעים בבית המשפט?

"הרגע הזה שבו נחתך הדין בין אם זה לחיוב ובין אם זה לשלילה זה רגע קשה מאוד. בסוף גם אם אתה יודע שהלקוח שלך חף מפשע, ודאי שהלקוח יודע שהוא לא עשה את מה שמייחסים לו, עדיין אין וודאות. אנחנו חיים בעולם אנושי ובעולם אנושי אין וודאויות וזה דבר שלוקחים קשה. השאלה היא איך מתמודדים ברגע שאחרי היא שאלה שדווקא עם זה נראה שאי אפשר להתכונן, כל אחד מגיב באופן כמעט ספונטני".

אילוסטרציה

החזן המוביל את היחיד, כסנגור יש תחושה דומה?. צילום: shutterstock

הפריווילגיה של חדד: אני אוהב סוף ורוד"

יש איזו תפילה או ריטואל שאתה עושה לפני דיונים?

"לא. אני לא מאמין בריטואלים ובאמונות תפלות, 'אין מזל לישראל' זה מה שלימדו אותי".

יש אנשים שלא תהיה מוכן לייצג?

"אני יודע שעורכי דין אוהבים לבוא ולהגיד 'אנשים כאלה אני לא אייצג'. אני חושב שסנגוריה היא אירוע כל כך אנושי שלדבר או למנוע מראש או להתחייב מראש לא לייצג פלוני מסוג כזה או אלמוני מסוג אחר, זה לא דבר שהייתי מוכן לעשות".

"אני כן יכול להגיד לך שבתיקים שאנחנו לוקחים, אני אוהב סוף ורוד, זה אולי קיצ'י מדי וזה אולי מותרות לבחור תיקים שאתה חושב שאפשר לנצח בהם, אבל מבחינתי כשאנחנו לוקחים תיק אני רוצה לדעת שזה תיק שאפשר לנצח אותו ושאפשר לעשות בו מעשה".

התיק של הרב הבר

הקריירה של חדד רצופה ייצוג אנשים רמי דרג וכבר שנים שהוא נמצא בצמתים מרכזיים בציבוריות הישראלית, בהקשר הזה הוא מזכיר דווקא תיק אחד מסויים עליו הוא גאה במיוחד. "דווקא הדברים הקטנים הם הדברים שאתה מרגיש גאווה בהם. שאתה עוזר לאנשים שהם כמעט שקופים והיו מקרים כאלה, לפעמים זה בעצה, בשיחת טלפון, במילה או במכתב שאתה עוזר כל כך".

הרב ישעיהו הבר זצ"ל

הרב ישעיהו הבר זצ"ל, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"יש תיק שאני מאוד גאה בו", הוא משתף, "וזה התיק של הרב ישעיהו הבר ז"ל (עמותת מתנת חיים). זה מסוג התיקים שאסור היה להם לבוא לעולם. הוא היה אדם שלטעמי הוא מ-ל"ו צדיקים באמת, זכיתי לפגוש אותו והוא היה יהודי ענק בחזון וברוח. וכשחקרו אותו והצלחנו לסייע לסגור את התיק ולא סתם, שהרב יחזור לשליחות שלו כשהוא מאמין בה יותר, והוא נחוש יותר. זה דבר שאני חושב שהייתה לי זכות גדולה לעשות".