פרופיל רב ומשפטן: זה עורך הדין הסרוג שכיכב בדיון בבג"ץ

הוא כבר שנים במערכת המשפט, בוגר ישיבת הסדר ועורך בכתב עת הלכתי. עורך הדין הסרוג יצחק ברט עשה את עבודתו מאחורי הקלעים, אך מאז שהפך לממונה על ייצוג הכנסת בערכאות הוא נמצא בלב השיח הציבורי. השבוע כיכב בדיון על עילת הסבירות בבג"ץ | פרופיל

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 14/09/23 14:46 כח באלול התשפג

רב ומשפטן: זה עורך הדין הסרוג שכיכב בדיון בבג"ץ
עו"ד יצחק ברט, נציג הכנסת בדיונים, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ביום שלישי בבוקר, בעת שנכנסו 15 שופטי בג"ץ לדיון ההיסטורי בעתירות כנגד צמצום עילת הסבירות, ניכר היה כי מדובר ברגע שלא יחזור על עצמו. הדיון הדרמטי שהועבר בשידור ישיר בכל ערוצי הטלוויזיה, עורר הדים רבים וביום שאחרי עוד אפשר היה לשמוע מכל עבר פרשנויות על שלל האירועים במהלך הדיון. ראשון הדוברים בדיון היה נציג הכנסת, עורך הדין יצחק ברט, שעל אף שאמר כי היו בהליך חקיקת החוק בעיות, טען כי בית המשפט אינו יכול לבטל אותו: "תמיד עדיף לפרש בצמצום חוק מאשר לבטל אותו".

עורך דין ברט בפתח הדיון בבג"ץ צילום: הרשות השופטת

הושאל לכנסת מפרקליטות המדינה

עבור עו"ד ברט, היה זה רגע השיא מאז הצטרף למחלקה המשפטית של הכנסת לפני כחצי שנה. למעשה, חיפוש שמו של ברט באתר הכנסת לא מניב תוצאות ולפי גורמים במערכת ברט לא ממלא תפקיד רשמי בייעוץ המשפטי של הכנסת, אלא הושאל אליה ממחלקת הבג"צים בפרקליטות. לעת עתה הוא הממונה בפועל על ייצוג הכנסת בערכאות, תחת יועמ"שית הכנסת שגית אפק.

ישיבת הר עציון

ישיבת הר עציון, מקום מרכזי בחייו. צילום: Gershon Elinson/Flash90

תקופתו של ברט במחלקה המשפטית של הכנסת מאופיינת באתגרים, בעיקר סביב הרפורמה המשפטית אך גם במאבקים שעלו מול היועצת המשפטית לממשלה. כך היה למשל בעניין חוק הנבצרות, בעוד עמדת בהרב מיארה הייתה כי על החוק להיפסל, בייעוץ המשפטי של הכנסת התנגדו נחרצות לביטולו של החוק. בדיון בבג"ץ אמר עו"ד ברט כי "המחוקק לא ירכין ראש בפני עבודת המטה של היועצת המשפטית לממשלה". כזכור גם בדיון על עילת הסבירות, הציגו בייעוץ המשפטי של הכנסת עמדה שונה מזו של היועמ"שית בהרב מיארה.

15 שנים בפרקליטות המדינה

ברט (45), נשוי ואב לחמישה, מתגורר כיום ביישוב נווה דניאל בגוש עציון. הוא נולד וגדל בתל אביב ולמד בצעירותו בישיבת "בר אילן" בעיר. במהלך שנות ה-90 החל את לימודיו בישיבת "הר עציון", מקום שיהפוך למשמעותי בחייו ובו ילמד במשך שבע שנים. את שירותו הצבא עשה במסגרת "הסדר" בחטיבת גולני.

שגית אפק, יועמ"שית הכנסת

שגית אפק, יועמ"שית הכנסת צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר שסיים את לימודי המשפטים באוניברסיטה העברית, התמחה ברט במחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה. בהמשך התחיל לעבוד במחלקת הבג"צים בפרקליטות, שם עבד במשך 15 שנים, למעט שנה אחת בה הדרים לבאר שבע והיה היועץ המשפטי של הוועדה המקומית לתכנון ובניה. בחצי השנה האחרונה כאמור, הוא מושאל למחלקה המשפטית של הכנסת. לברט גם תואר שני מאוניברסיטת בר אילן.

ראש בית מדרש ועורך ספרי הרב מדן

ברבות השנים הפך ברט לדמות מרכזית בישיבת "הר עציון". הוא ערך את סדרת הספרים "באר מרים" של הרב יעקב מדן, ראש הישיבה, וניהל את בית המדרש הוירטואלי (VBM), אתר המאגד אלפי שיעורים ובתוכם גם כמה עשרות שיעורים שהעביר בעצמו. העיסוק בעריכת וניהול בית המדרש הגיעו כאמור במקביל להתקדמות בעולם המשפטי, ביטוי לכך ניתן לראות בכמה משיעוריו המשלבים בין שני העולמות וביניהם: "זכויות היוצרים בהלכה", "תשובה במשפט ובספרות" ו"מינוי פסולים לתפקידים ציבוריים".

כרך "תחומין" החדש

כרך "תחומין", ברט נמנה על עורכי כתב העת. צילום: ללא

אם שמו של ברט מוכר לכם ולא מהעולם המשפטי, ייתכן וזה קשור לעיסוקו השני כאחד העורכים של כתב העת "תחומין" שיוצא מידי שנה בידי מכון צומת ועוסק בממשק של ההלכה עם מודרניזציה וטכנולוגיה. ברט נמנה על צוות העורכים של כתב העת ובעבר גם פרסם בו מספר מאמרים.