פרופיל היועץ: עורך הדין הסרוג שהפך לאיש סודו של נתניהו

שנים נמנע עו"ד מיכאל ראבילו מהופעות תקשורתיות, אבל קרבתו הרבה לראש הממשלה כבר פחות מאפשרת זאת. כך הפך עורך הדין הדתי מהמשפחה האיטלקית המיוחסת לאיש סודה של משפחת נתניהו, מהתביעות נגד שרה ועד לדיון האחרון בבג"צ על מינויו של דרעי

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 13/01/23 09:37 כ בטבת התשפג

היועץ: עורך הדין הסרוג שהפך לאיש סודו של נתניהו
עו"ד מיכאל ראבילו. מהמקורבים ביותר, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ביום חמישי שעבר, התיישבו 11 שופטי בג"צ על כיסאותיהם והתכוננו לדיון בעתירות כנגד מינוי אריה דרעי לשר בממשלה. באחד הספסלים הקדמיים התיישבו בזה אחר זה חברי הכנסת של מפלגת ש"ס, מולם, תפסו את מקומותיהם עורכי הדין מטעם העותרים, המדינה והמשיבים. במרכז החבורה, ישב עורך הדין מיכאל ראבילו, נציגו של ראש הממשלה נתניהו. במהלך הדיון הוא אמר לשופטים: "אנחנו סבורים שאין מקום להתערבות שיפוטית בשיקול דעת של ראש הממשלה בעניין הרכבת הממשלה, בעיקר כי הוא אושר על ידי הכנסת. מדובר בעניין פוליטי".

מייצג את נתניהו, ליווה את חתימת ההסכמים

הופעתו של עו"ד ראבילו כנציגו של ראש הממשלה לא הייתה חריגה. עורך הדין הוותיק הולך כברת דרך ארוכה עם נתניהו בפרט ומשפחתו בכלל. בשנים האחרונות בכל פעם שנתניהו נזקק לייצוג עצמי במשפטים ציבוריים בשנים האחרונות, נשלח עו"ד ראבילו למשימה. כך היה בדיון על פסילתו של השר עמיחי שיקלי מריצה בליכוד וכך היה גם בדיון על כהונתו של נתניהו כראש ממשלה אשר נגדו הוגש כתב אישום.

מיכאל ראבילו

מיכאל ראבילו צילום: Hadas Parush/Flash90

אבל זה לא נגמר כאן. במהלך המשא והמתן המתיש מול השותפות הקואליציוניות בחודשים האחרונים, מלבד יריב לוין שייצג את הליכוד, היה זה עו"ד ראבילו שליווה את החתימה עם המפלגות מקרוב. זו לא הייתה הפעם הראשונה, כבר במשא ומתן שנערך עם כחול לבן והקמת ממשלת האחדות ב-2019 היו אלה יריב לוין יחד עם עו"ד ראבילו.

נצר לשושלת עורכי דין איטלקיים

איך הפך עו"ד ראבילו למקורב כל כך למשפחת נתניהו? כדי להבין את העניין צריך ללכת 25 שנה אחורה. מיכאל ראבילו, בן 55, נשוי לרבקה ולזוג ארבעה ילדים. הוא בנו של פרופסור מרדכי ראבילו, שהיה מבכירי הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית ובמכללה האקדמית בצפת, גם סבו אמיליו ראבילו ואבי סבו היו עורכי דין מצליחים באיטליה. הוא עבר את מבחני הלשכה ב-1994 ולאחר מכן החל לעבוד במשרד של דוד שמרון ויצחק מולכו שכבר היו מקורבים לנתניהו.

במשא ומתן האחרון מול "הציונות הדתית"

במשא ומתן האחרון מול "הציונות הדתית" צילום: דוברות הליכוד

במהרה הפך עו"ד ראבילו הצעיר לאחד מהמעטים בחברה שמתעסקים בענייניה של משפחת נתניהו. בתחילה ייצג את שרה נתניהו במספר משפטים קטנים, דוגמת תביעתה של שכנת המשפחה שטענה לנזק בעקבות דליפת מים מדירתם של משפחת נתניהו. בהמשך ייצג את שרה נתניהו גם בתביעות שקיבלו יחס תקשורתי רב יותר דוגמת התביעות נגד עיתון "קול העיר" והתביעות של ליליאן פרץ ומני נפתלי, ובין היתר הגיש ראבילו בשם המשפחה מספר תביעות דיבה. עם הזמן הפכו היחסים בין עורך הדין והמשפחה לקרובים יותר והאמון בין הצדדים נבנה.

לא מייצג בעניינים הפליליים

ראבילו לא מרבה להתראיין לכלי התקשורת אך מידי פעם עושה זאת בשירות משפחת נתניהו. כך היה לאחר הטענות הקשות שהטיח מני נפתלי בדבר גזענות. ב-"ישראל היום" פורסם כי אמר על משפחת נתניהו כי הוא מכיר אותם שנים רבות: "תמיד נתקלתי רק ביחס של כבוד לכל עדות ישראל". גם במסגרת ההאשמות שהועלו בפרשת ארנו מימרן התראיין ראבילו והגן על נתניהו. בשנים ההם התעסק ראבילו רק בנושאים האזרחיים של המשפחה, וגם היום הוא לא עוסק בענייניו הפליליים של ראש הממשלה.

בשנים האחרונות כאמור, הפך ראבילו ליותר מרק עורך דין עבור נתניהו ומלבד ייצוגו בבתי משפט הוא גם משמש ליועץ. אפשר להבין את מידת הקרבה בין השניים לדיווחים לפיהם בעבר הוצע לראבילו להתמנות למזכיר הממשלה, הצעה אותה דחה ראבילו והעדיף להישאר בעולם המשפט.

השופט שגידל את ראבילו

מורו ורבו של ראבילו בכל הנוגע למשפט, הוא שופט העליון וסגן נשיא בית המשפט העליון בעבר מנחם אלון. כשסיים את לימודי המשפטים שלו באוניברסיטה העברית, הוא התקבל להתמחות אצל השופט אלון. ביטוי לכך אפשר למצוא בדיון שנערך לפני כשנתיים על כשירותו של נתניהו לעמוד בראשות הממשלה כשמולו עומד כתב אישום.

השופט אלון, יושב שלישי משמאל

השופט אלון, יושב שלישי משמאל צילום: זיו קורן, לע"מ

במהלך הדיון ההוא התייחס ראבילו לעצמאות הרבה שנטל לעצמו בית המשפט בנושאים רבים ובכללם עיסוק בחוקי יסוד ובמהלך דין ודברים עם הנשיאה חיות אמר: "יש מחלוקת אם מלוא כל הארץ משפט בין השופט ברק לשופט אלון. אני חושב שלא רלוונטי שאומר מה אני חושב, בית המשפט קבע שמלוא כל הארץ משפט, אז אומרים שהכל משפטי".