"יעד יומרני אך מעשי": מתווה הגיוס של הרב שי פירון

שר החינוך לשעבר נדרש באריכות לסוגיית חוק הגיוס שהגיעה היום ללשכת ראש הממשלה. פירון הציג מתווה גיוס בן שלוש סעיפים, ופנה לנתניהו: "קרא להם, לדרעי, לגפני ולגולדקנופף, הסבר להם שהחוק שלהם יעוררו כעס ושנאה, שיפגעו בזיקה של צעירים רבים ליהדות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/08/23 13:43 ל באב התשפג

"יעד יומרני אך מעשי": מתווה הגיוס של הרב שי פירון
הרב שי פירון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרפורמה במערכת המשפט נדחקה מעט לשלוליים, וחוג הגיוס הוא החוק המרכזי שעומד בימים אלה בפני הממשלה כאשר הכנסת בפגרה. הרב שי פירון נדרש הבוקר (ה') לסוגיית גיוס החרדים בפוסט נרחב בחשבון הפייסבוק שלו.

"זו תהיה אם כל המחאות, והיא תגיע גם לצבא הסדיר"

את דבריו פתח הרב פירון באזהרה: "פרשת חוק הגיוס העומדת לפתחנו עומדת להיות קו פרשת המים של ישראל 2023. זה יהיה הרגע שבו המחאה תפרוץ גבולות: הילדים היוצאים לקרב הם בנים ובנות לאימהות ואבות שמצביעים לכל המפלגות. זו תהיה אם כל המחאות, והיא תגיע גם לצבא הסדיר.

אם חוק הגיוס יעבור, כתב פירון, "ייפער קרע עמוק בין כלל אזרחי ישראל לבין החברה החרדית. יהיו לו השפעות רבות. על ראש הממשלה מוטלת החובה להציל את החרדים מידי מנהיגיהם, ולמנוע מהם להוביל לקרע שקשה יהיה לתקן".

את המשך הרשומה שלו חילק שר החינוך לשעבר לשלושה חלקים. 1. היעד של המנהיגות החרדים: בידול. 2. נדרשת תכנית כוללת. 3. 70% משרתים בחגיגות ה־80 למדינת ישראל.

"הסוגיה איננה פטור משירות צבאי"

  • על היעד של המנהיגות החרדים: בידול, טען: "המנהיגות הפוליטית החרדית אינה מבקשת פטור ללומדי תורה אלא פטור לכל מי שנולד למשפחה חרדית, ללא קשר ליכולותיו הלימודיות ולעתידו. הטענה שלפיה כולם יכולים לשבת עשר שעות בבית המדרש יכולה לשכנע רק מי שלא למד בישיבה מעולם. המנהיגים החרדים עושים כל שביכולתם כדי לשמר את הבדלנות. לכן, הסוגיה איננה פטור משירות צבאי – אלא ניתוק כל זיקה אידאולוגית וחברתית בין בני הקהילה החרדית למדינה.
  • על תכנית כוללת, כתב כי הטלת כל משבר הגיוס על כתפי החברה החרדית היא טעות. "נדרשת תכנית לאומית חדשה, נדרש מעבר מגיוס לצה"ל לחובת שירות ישראלי המוטלת על כלל אזרחי ישראל".
    הרב פירון הזכיר גם המגזר הערבי: "המנהיגות הערבית חוטאת, אולי יותר. היא מתנגדת לשירות אזרחי בטענות שווא של הכרה במדינה. רק הם יודעים כמה מעשי רצח היו נמנעים אילו צעירים חסרי מעש היו משרתים שירות משמעותי, אילו היו הופכים לשוטרים קהילתיים, למדריכי נוער במתנ"סים, לחובשים במד"א".
    על מצב הגיוס כתב: "גם המנהיגות הצה"לית לוקה בסוג של עיוורון. זה כבר לא סוד: מספר המתגייסים לצה"ל עומד על פחות מ־50% מבני מחזור הגיוס. חיילים רבים אינם ממצים את כישוריהם... צה"ל לא יכול להיות תחנת הכניסה היחידה לעולם השירות".
  • בסעיף השלישי הציג מתווה שירות חדש עם יעד אפשרי לדבריו של 70% משרתים בחגיגות ה־80 למדינת ישראל. "העקרונות: הקמת בקו"ם לאומי שאליו יגיעו כל אזרחי ואזרחיות ישראל; בחירה של כל אזרח באחת משלוש מסגרות – צה"ל, ביטחון פנים והצלה, ורווחה וחינוך – שיהיו מבוססות על ארגונים קיימים. זהו יעד ישים, שישקם את החברה הישראלית, יחזק את צבא העם ויבטיח את הביטחון הלאומי".

"פנה לבית המשפט והבהר שתוך שנה תוגש תוכנית שירות חדשה וכוללת"

בסיום הצעתו פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו: "קרא להם, לדרעי, לגפני ולגולדקנופף, הסבר להם שאם הם רוצים לדאוג ליהדותה של המדינה – שלא יחוקקו את החוק במתכונת הזו. הסבר להם שהחוק שלהם יעוררו כעס ושנאה, שיפגעו בזיקה של צעירים רבים ליהדות. ראש הממשלה, פנה לבית המשפט, הבהר שתוך שנה תוגש תוכנית שירות חדשה וכוללת, המציבה יעד יומרני אך מעשי: 70% בשנת ה־80".