בלעדי הדרישה של הייעוץ המשפטי בחוק הגיוס - והתשובה של החרדים

הצוות המיוחד לניסוח חוק הגיוס התכנס הבוקר במשרד ראש הממשלה בירושלים וגורמים המעורים במשא ומתן סיפרו ל"חדשות כיפה" על ויכוח נוקב בין הייעוץ המשפטי לסיעות החרדיות

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 17/08/23 10:55 ל באב התשפג

הדרישה של הייעוץ המשפטי בחוק הגיוס - והתשובה של החרדים
גפני וגולדקנופף, , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אחרי האיומים של המפלגות החרדיות, "בלי חוק גיוס לא תהיה ממשלה", הצוות המיוחד שהקים נתניהו לקידום חוק הגיוס התכנס הבוקר (ה') במשרד ראש הממשלה בנוכחות סגן השר אורי מקלב, השר מאיר פרוש, השר אריאל אטיאס, מזכיר הממשלה ונציגי משרדי האוצר והביטחון, מטרת הפגישה היא להתחיל ולקדם את החוק כך שיהיה הראשון שיעלה לדיון במושב הבא של הכנסת.

פגישת צוות הקואליציה לחוק הגיוס הסתיימה ללא התקדמות. במשרד הביטחון מדברים על 22 כגיל פטור בו יוכלו הגברים החרדיים לצאת לעבוד, במשרד האוצר רוצים מינימום גיל 21. בנוסף, הובהר לסיעות החרדיות שחוק יסוד לימוד תורה לא עומד כרגע על הפרק.

ויכוח חריף עם נציגי המפלגות החרדיות

גורמים בכירים שמעורים במשא ומתן על החוק סיפרו ל"חדשות כיפה" כי ברקע ההבנות הראשוניות סביב החוק, התעורר ויכוח חריף בין נציגי הייעוץ המשפטי לסיעות החרדיות. בייעוץ המשפטי דורשים שהחוק יהיה זמני, גם כדי לבחון את יעילותו בהעלאת שיעור התעסוקה אצל הגברים החרדיים וגם כדי להגן עליו בבג"ץ ביתר קלות.

במפלגות החרדיות מתנגדים ודורשים בתוקף להעביר חוק שאינו מוגבל בזמן, לטענתם, אם החוק לא יהיה טוב, ניתן יהיה לשנות אותו בעתיד. על מנת ליצור חזית אחידה אמש התקיימה פגישה של נצגי המפלגות החרדיות במו"מ.

כזכור, בתחילת השבוע הבהיר בכיר בסיעות החרדיות ל"חדשות כיפה" כי לא צפויה שום פשרה בעניין חוק הגיוס, "אם החוק לא יעבור על תחילת המושב ולא חשוב מה דרעי יגיד, לא תהיה ממשלה". בנוסף, קיים פער של מיליארדים בין שר הביטחון יואב גלנט לשר האוצר בצלאל סמוטריץ'. גלנט דורש כי לצד חוק הגיוס יחוקק חוק הוקרת הגיוס שיטיב עם המשרתים בצה"ל באופן משמעותי. אבל על פי בכירים בקואליציה, סמוטריץ' מסתכל על החוק כמשהו יותר סמלי ובאוצר לא רוצים להשקיע בחוק כמות גדולה של כסף.