להדליק או להשיא? האקדמיה ללשון משיבה על השאלה שכולם מתחבטים בה

בעקבות פרסום שמם של מדליקי המשואות ביום העצמאות ה-75 למדינת ישראל, האקדמיה ללשון התייחסה למילה שעלתה בכותרות ביממה האחרונה: "אם כבר הַשָּׂאַת הַמַּשּׂוּאוֹת הפכה להיות נושא לדיון ציבורי, לפחות כדאי שתיתנו ערך מוסף למתווכחים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/04/23 17:00 כו בניסן התשפג

להדליק או להשיא? האקדמיה ללשון משיבה על השאלה שכולם מתחבטים בה
טקס המשואות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שרת התחבורה מירי רגב, הממונה על טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, פרסמה אמש (א') את שמותם של משיאי המשואות ביום העצמאות ה-75 למדינת ישראל שיחול בשבוע הבא. האקדמיה ללשון עברית, שאחראית לחידושי לשון רבים שהתקבעו בחיינו, התייחסה למילה שעלתה בכותרות ביממה האחרונה: "משואה".

"המלצת האקדמיה היא להשיא משואה"

"מילה בחדשות: מַשּׂוּאָה", פתחו האקדמיה את הפוסט, "‍אם כבר הַשָּׂאַת הַמַּשּׂוּאוֹת הפכה להיות נושא לדיון ציבורי לוהט ברשתות החברתיות ובשיחות המשרד – לפחות כדאי שתיתנו ערך מוסף למתווכחים, כדי שיוכלו לנהל את הוויכוח בעברית תקנית".

‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍

"האקדמיה ללשון הסבירה איך להגות נכון את המילה ומה הפועל הנלווה אליה. "שימו לב: מַשּׂוּאָה בפתח במ"ם ובשי"ן שמאלית (בתנועת a ולא e). המלצת האקדמיה היא להשיא משואה (ולא להדליק משואה)".

מפקד הימ"מ משיא משואה

מפקד הימ"מ משיא משואה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

האקדמיה ללשון הסבירה מה מקורה של המילה "משואה". "משמעות המילה משואה היא שלהבת אש נישאת הנראית למרחוק. המילה מוכרת ממשנת ראש השנה המתארת כיצד העבירו את הידיעה על מולד הירח באמצעות הַשָּׂאַת משואות בראשי ההרים".