ישראל ופולין הגיעו להסכמה: "החלטה בעלת חשיבות לאומית וערכית"

לאחר שנתיים בהם לא התקיימו משלחות תלמידים ישראליות לפולין, שתי המדינות הגיעו להסכמה שתאפשר את חידושן. בין הנושאים שנידונו: אבטחת התלמידים והתכנים שיועברו במשלחות

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/03/23 18:32 כג באדר התשפג

ישראל ופולין הגיעו להסכמה: "החלטה בעלת חשיבות לאומית וערכית"
החזרת המשלחות לפולין, צילום: משרד החוץ הפולני

ישראל ופולין הסכימו היום (ה') על החזרת משלחות הנוער. משלחת ישראלית, בראשות מנכ"ל משרד החוץ, רונן לוי, הגיעה להסכמות ראשוניות עם ממשלת פולין שפתרו את הסוגיות הנוגעות לאבטחת המשלחות ולתכני הביקורים.

בראש משלחת הכוללת נציגי משרד החוץ, משרד החינוך והשב"כ עמד רונן לוי (מעוז), מנכ"ל משרד החוץ. הוועדה שביקרה היום בוורשה, נפגשה עם נציגי ממשלת פולין והגיעה להסכמות עקרוניות שיאפשרו את חזרת משלחות הנוער הישראליות לפולין. 

תכני המשלחות ימשיכו לעסוק בשימור זיכרון השואה

בשיחות שהתקיימו במשרד החוץ הפולני, הסכימו נציגי השב"כ עם מקביליהם הפולנים על מתווה אבטחת המשלחות, ונציגי משרד החוץ והחינוך הובילו את הדיון בתכני המשלחות שימשיכו לעסוק בשימור זיכרון השואה ולימוד ההיסטוריה של העם היהודי בפולין. 

החזרת המשלחות לפולין

החזרת המשלחות לפולין צילום: משרד החוץ הפולני

"נמשיך לקדם פתרון למשבר ביחסים עם פולין"

שר החוץ אלי כהן אמר כי "חזרת משלחות הנוער לפולין היא החלטה חשובה הן מבחינה חינוכית והן מבחינה לאומית. שימור זכרון השואה הוא אחד הצירים המרכזיים בעבודת משרד החוץ. אנחנו נמשיך לקדם פתרון למשבר ביחסים עם פולין".

שר החינוך יואב קיש בירך גם הוא על ההחלטה, ואמר "מדובר בהחלטה משמעותית ביותר בעלת חשיבות לאומית וערכית יוצאת דופן. אני רואה חשיבות רבה בהנחלת זכרון השואה ולימוד מורשתנו כעם לכלל תלמידי ישראל".

השר אלי כהן, נתניהו תוקף את הצעתו

השר אלי כהן, נתניהו תוקף את הצעתו צילום: Tomer Neuberg/Flash90

המחלוקות העיקריות בין ישראל ופולין

המחלוקת היא סביב הדרישה הישראלית לשמירה ישראלית עם נשק על הסיורים בעוד הפולנים טענו מנגד כי מדינתם היא מדינה בטוחה ויש ביכולתה להגן על המשלחות. "אנחנו מוכנים שהסיורים יתחילו עכשיו (ללא אבטחה חמושה), בעוד משא ומתן נוסף יימשך" כך כתב בעבר שר החוץ הפולני, יבלונסקי.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן