סמוטריץ' מציג את התקציב: קשה לי להאמין שיהיה ח"כ שיעז להצביע נגד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציג את תקציב המדינה והתוכנית הכלכלית לשנים 2024-2023, ואת הצעדים למאבק ביוקר המחיה: "קשה לי להאמין שיהיה ח"כ אחד שיעז להרים את ידו נגד רפורמות כאלה, שסוף סוף יטפלו בבעיות שורש ויורידו את יוקר המחיה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/02/23 17:18 ז באדר התשפג

סמוטריץ' מציג את התקציב: קשה לי להאמין שיהיה ח"כ שיעז להצביע נגד
צילום: ניב מוסמן/לעמ

ביום שישי האחרון, שעות לפני כניסת השבת, הצביעו שרי הממשלה על תקציב המדינה לשנים 2023-2024 ואישרו אותו בממשלה, שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' הציג היום (ג') התקציב  והתכנית הכלכלית נגד יוקר המחייה. 

בפתח דבריו אמר סמוטריץ' כי "העברנו ביום שישי בממשלה תקציב וחוק הסדרים טובים. הייתה עבודה קשה מאוד, אף אחד לא יצא עם מלא תאוותו בידו אבל לכל שר יש הישגים משמעותיים. כשנכנסנו לתהליך של בניית התקציב היו שלושה אתגרים מרכזיים. אתגר האינפלציה שגם מגדיל את המחויבות של הממשלה לא מעט. אתגר השכר, אנחנו בלי הסכם במגזר הציבורי כבר מספר שנים ואתגר ההסכמים הקואליציוניים שהוערכו בעשרות מיליארדים והיו חייבים להיכנס למסגרות. עמדנו ביעד הזה בצורה טובה. לא פרצנו את מסגרות התקציב. 484 מיליארד ב-2023 וכמעט 514 מיליארד ב-2024".

צילום: ניב מוסמן/לעמ

"אני מאמין שנצלח את המשוכה של הכנסת"

שר האוצר ציין כי "חלק מהכספים הקואליציוניים נמצאים בבריאות ובביטחון לאומי ומצד האמת לא נכון להסתכל עליהם ככספים קואליציוניים. אחרי שאישרנו את מסגרות התקציב אנחנו נדייק את התהליכים מול המשרדים, זה קורה תמיד. הצבנו כמה יעדים חשובים בתחום הרגולציה והבירוקרטיה שתעזור לישראל להתקדם יותר לכיוון של שוק חופשי. יעד ראשון זה המאבק בהון השחור. היעד השני הוא יוקר המחיה, שזה הרבה מאוד תהליכים ועבודה. אני מאמין שנצלח את המשוכה של הכנסת".

עוד הוסיף ואמר כי "הממשלה הזו הציבה כמה דברים בראש סולם העדיפויות, ביניהם: חיזוק הביטחון האישי - משטרת ישראל ומערך הביטחון הלאומי קיבלו משהו שלא היה מקום המדינה. מערכת הבריאות שמקבלת תוספת משמעותית במיטות, בינוי, מכשור וגם בבריאות הנפש. בנוסף, אנחנו משקיעים המון בשילוב אוכלוסיות שלא מספיק משתלבות בשוק התעסוקה, בהכשרות, במכללות ובהמון תמריצים".

"קשה לי להאמין שיהיה ח"כ אחד שיעז להרים את ידו נגד רפורמות כאלה"

סמוטריץ' אמר כי "סגרנו עם שרת התחבורה על 25 מיליארד שקלים בתכנית חומש לכבישים בפריפריה, בנגב בגליל וביהודה ושומרון. קצב התחלות הבניה בשנתיים האחרונות היה מצוין. תכננו הרבה, שיווקו הרבה והאתגר שלנו הוא לשמר את התחלות הבניה כך שכשהריבית תירגע לא תהיה שוב קפיצת מחירים מחוסר היצע. ביקשתי שיעברו על כל השכבות מכל האוכלוסייה וכשבנינו את סל הכלים להתמודד עם הגל, עברנו חתך-חתך באוכלוסייה וניסינו לגעת בכולם כמה שרק אפשר".

עוד הוסיף ואמר כי "יש בעיה של עשרות שנים של ריכוזיות בשוק המזון. אין לי חברים בעלי הון ואני מחויב אך ורק לאזרחי ישראל. אנחנו הולכים למהלכים שיעזרו להוריד את הריכוזיות הזו. היה מהלך של ייבוא שנבלם, רק כי הבנו שזה יפגע בישראלים. אנחנו מקימים צוות יישום שיגבש את זה ונסדיר אחרת את כל מארג היחסים של היבואנים, היצרנים, הרשתות וננסה לייצר סביבה תחרותית שיאפשר לשוק החופשי להתחרות, בלי לפגוע בעסקים הקטנים. הבאנו לציבור רפורמות טובות. אני משוכנע שקבוצות כוח ולוביסטים ינסו, אבל קשה לי להאמין שיהיה ח"כ אחד שיעז להרים את ידו נגד רפורמות כאלה, שסוף סוף יטפלו בבעיות שורש ויורידו את יוקר המחיה".

"השביתה בשלטון המקומי הייתה מיותרת ומזיקה"

שר האוצר התייחס לשביתה שהנהיג יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס. "השביתה בשלטון המקומי הייתה מיותרת ומזיקה. חיים ביבס ביקש פגישה וקיבל אותה תוך כמה ימים. הפגישה הייתה מצוינת ושום דבר לא היה נראה כמשבר. הוא אמר לי שהוא לא אוהב את קרן הארנונה אבל לא הציג את זה בשום שלב כאירוע קו אדום. אני קיבלתי את ההודעה על השביתה דרך התקשורת. פגעו באזרחים לחינם. שאלת הסייעות על השולחן והיא תיפתר, כך גם הכיתות. מאד בעד שיח, שיתוף פעולה וביזור".

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי

"לא הציג את זה בשום שלב כאירוע קו אדום". חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בסיום דבריו, התייחס סמוטריץ' לרפורמה במערכת המשפט ואמר כי "אין מהפכה משפטית. התיקון שאנחנו מביאים יחזק את מדינת ישראל. אני בא ממפגש עם עשרים משקיעי ענק מהעולם. אנחנו מנהלים את האירוע".