נתונים מטרידים: העבירה בה מורשעים הכי הרבה קטינים

נתונים חדשים מטעם הלמ"ס מראים באיזו קבוצת העבירה בקרב קטינים עם אחוז המורשעים הגבוה ביותר, מהו היחס בין השכלה אקדמית להרשעה פלילית בקרב בגירים - יהודים וערבים

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/02/23 16:18 א באדר התשפג

נתונים מטרידים: העבירה בה מורשעים הכי הרבה קטינים
NGMR/ TRFHUI, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (ד') נתונים לגבי אחוזי ההרשעות במדינה ביחס לפרמטרים שונים, בידקה אחת ביחס להשעות בקרב קטינים, ונוספת בקרב בגירים. בקרב קטינים נבדק מהו אחוז המורשעים הגבוה ביותר ביחס לתחומי עבירה שונים, בקרב בגירים נבדק מהו אחוז המורשעים המבוגרים בפלילים ביחס להשכלתם האקדמית.

בקרב קטינים: מהי קבוצת העבירה עם אחוז המורשעים הגבוה ביותר? 

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בדקה מהו אחוז המורשעים בקרב קטינים תושבי ישראל שעמדו לדין. הלשכה ערכה השוואה בין קבוצות העבירה העיקריות: עבירות כלפי ביטחון המדינה, עבירות מין, עבירות רכוש, עבירות מוסר, עבירות כלפי גופו של אדם, ועבירות כלפי הסדר הציבורי.

באיזו עבירה אחוז המורשעים הוא הגבוה ביותר? 

קבוצות העבירה עם אחוז המורשעים הגבוה ביותר, היו עבירות כלפי ביטחון המדינה, כאשר 83.5 אחוז מתוך העומדים לדין הורשעו. קבוצה זו כוללת עבירות בגידה וריגול, מרד והסתה למרד, עבירות על חוקי חירום, הסתננות ומסירת סודות רשמיים.

אחוז המורשעים הנמוך ביותר: עבירות כלפי הסדר הציבור

מתפרעים באום אל פאחם | למצולמים אין קשר לכתבה

מתפרעים באום אל פאחם | למצולמים אין קשר לכתבה צילום: פלאש 90, נתי שוחט

במקום השני היו מורשעים על עבירות מין (61.3 אחוז). לעומת זאת, קבוצת העבירה עם אחוז המורשעים הנמוך ביותר הייתה עבירות כלפי הסדר הציבורי (38.7 אחוז). נוסף לכך עלה כי 48.7 אחוז מהבנים הורשעו בדין לעומת 30.8 אחוז מהבנות. אחוז המורשעים בקרב הערבים עמד על 59.1 אחוז לעומת 42.3 אחוז בקרב היהודים והאחרים.

צילום: הרשות הלאומית לסטטיסטיקה

הקשר בין השכלה אקדמית לאחוז המורשעים בפלילים

הלשכה בדקה מה אחוז המבוגרים תושבי ישראל שהורשעו בפלילים, ביחס לרמות ההשכלה היחסיות שלהם. הנתונים הראו שבקרב המורשעים בדין במשפטים פליליים, רוב המורשעים,  9.92 אחוז, היו בעלי תעודת בגרות או תעודת סיום בית ספר תיכון ומטה, הן בקרב יהודים ואחרים והן בקרב ערבים. לעומת זאת, רק 1.7 אחוז מהמורשעים היו בעלי תעודה על-תיכונית או תואר אקדמי.

צילום: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

נוסף לכך, נמצאו הבדלים גדולים בשיעור המורשעים בין ערבים לבין יהודים ואחרים. שיעור המורשעים הערבים עם השכלה נמוכה מסיום תיכון, או השכלה לא ידועה, היה גבוה משמעותית מזה של היהודים והאחרים ( 1.52 אחוז לעומת  5.38 אחוז, בהתאמה).

לימודים אקדמיים. אילוסטרציה

לימודים אקדמיים. אילוסטרציה צילום: shutterstock

שיעור המורשעים היהודים ואחרים בעלי תעודת בגרות או תעודת סיום תיכון היה גבוה משמעותית מזה של הערבים

לעומת זאת, שיעור המורשעים היהודים ואחרים בעלי תעודת בגרות או תעודת סיום תיכון היה גבוה משמעותית מזה של הערבים (0.53 אחוז לעומת 7.43 אחוז, בהתאמה). רק  2.4 אחוז מהמורשעים הערבים היו בעלי תעודה על-תיכונית או תואר אקדמי, לעומת 6.8 אחוז מהיהודים והאחרים.

צילום: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה