גנץ קורא לנתניהו: "בטל את סמכויותיו של סמוטריץ' והכפף אותו לגלנט"

יו"ר המחנה הממלכתי אמר בישיבת הסיעה כי "החדירו סוסים טרואינים למערכת הביטחון", וקרא להכפיף את סמוטריץ' גלנט | לפיד אמר כי הציע לנשיא להקים ועדה נשיאותית בלתי תלויה שתעסוק במערכת המשפט: "התיקון לא יכול להיעשות בידי נאשמים ומורשעים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/01/23 14:21 א בשבט התשפג

גנץ קורא לנתניהו: "בטל את סמכויותיו של סמוטריץ' והכפף אותו לגלנט"
בני גנץ | , צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הסיעות השונות עורכות היום (ב') את ישיבותיהן השבועיות בכנסת. הראשונה להתכנס היתה מפלגת המחנה הממלכתי בראשות חבר הכנסת בני גנץ שבפתח הישיבה התייחס לרפורמה במערכת המשפט, אותה הגדיר כ"המהפכה המשטרית". 

"יותר ויותר אנשי ימין מדברים על כך"

"מה שעומד מולנו הוא קרע אמיתי בעם, מה שעומד מולנו הם הערכים שעל בסיסם הוקמה המדינה וקיומה כדמוקרטיה.  אני רואה את ההשפעה העצומה של הזעקה הציבורית וההפגנות, ואני מתחיל לשמוע קולות מקרב גורמים בקואליציה שרוצים להגיע להסכמות. לדבריו, "יותר ויותר אנשי ימין מדברים על כך, עוד ועוד חברי כנסת לוחשים זאת במסדרונות, וחרדים רבים מבינים את האיום עליהם כמיעוט בעתיד. אנחנו מתחילים לראות את הבקיעים ושמענו שבאנגלית נתניהו כבר מדבר אחרת".

גנץ התייחס לסערה החדשה הנוגעת לשבת במרחב הציבורי, בעקבות דברים שאמר ר התרבות והספורט, מיקי זוהר: "נתניהו החליט לכפות את עמדתו ולהורות לשר התרבות להמשיך במיזם שבת ישראלית שהוביל שר התרבות חילי טרופר. מיזם מבורך שמאחד בין כל חלקי החברה – דתיים וחילונים, ישראלים מכל הדתות והעדות. האירוע הוכיח לנו שכשראש הממשלה רוצה – הוא יכול לכפות על שריו את רצונו. אני קורא לנתניהו שאני יודע היטב מה עמדתו ודעתו – פעל עכשיו גם בנושאים האחרים".

"דוגמית להשלכות של החדרת סוסים טרויינים ללב מערכת הביטחון"

במשפטו האחרון התכוון שר הביטחון לשעבר להקמת המאחז בשומרון, "אור חיים", ולפינויו הכפול בסוף השבוע שעבר ואתמול, ולביקורת שגרר המהלך על ידי שרי הציונות הדתית ועוצמה יהודית. "בסוף השבוע האחרון קיבלנו לראשונה גם דוגמית להשלכות החמורות של החדרת סוסים טרויינים ללב ליבה של מערכת הביטחון.


 

"כפי שהזהרתי - לצה"ל חייב להיות מפקד אחד, ולמערכת הביטחון יש שר ממונה אחד. העובדה שהגענו למצב שניתנות הנחיות סותרות בנוגע לפעילות מבצעית שגרתית של פינוי מאחז - הן תמרור אזהרה לראש הממשלה ולשר הביטחון שהפוליטיקה חודרת עמוק לתהליכי קבלת ההחלטות.

"בטל לאלתר את מינויו כשר במשרד הביטחון"

גנץ טען כי אין ולא יכול להיות שר ביטחון שני, "אין ולא יכול להיות מפעיל כוח אלטרנטיבי ביהודה ושומרון. אני קורא לראש הממשלה לעצור את הפארסה ולקחת עכשיו מידי סמוטריץ' את כל הסמכויות ולהכפיפו לשר הביטחון באופן מלא, או לבטל לאלתר את מינויו כשר במשרד הביטחון".

בנוסף, גנץ קרא לנתניהו "להודיע לבן גביר שמג"ב איו"ש היה וישאר חלק מהכוח האורגני של פיקוד המרכז. אני קורא לו לעשות את זה כעת,  לפני שיהיה מאוחר מדי. לפני שנעמוד במבחן משמעותי שבו הסכמים קואליציוניים וצרכים פוליטיים, יפגעו במשימה המבצעית ויפגעו בביטחון אזרחי ישראל. אל תשחקו בביטחון".

לפיד: "התיקון לא יכול להיעשות בידי נאשמים ומורשעים"

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד פתח גם הוא את ישיבת סיעתו והתייחס לרפורמה במערכת המשפט: "פירוק ודריסת מערכת המשפט שאותה הממשלה דוחפת בכל הכוח קורעת לגזרים את החברה הישראלית. גם אנשים ששנים דיברו על רפורמה משפטית, מבינים שזו לא רפורמה. זה הרס הדמוקרטיה. 

לפיד וחברי יש עתיד |

לפיד וחברי יש עתיד | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

לפיד אמר כי אין חולק על כך שיש מה לתקן במערכת המשפט, "אין מערכת שאין מה לתקן בה, אבל רפורמה שאותה מוביל ראש ממשלה שנאשם בפלילים, ושרים שהם עבריינים מורשעים, היא רפורמה שאי אפשר להאמין לה. אם רוצים לשפר ולתקן את ליבת מערכת שלטון החוק שלנו, מי שמתקן צריך להיות מעל לכל חשד. התיקון לא יכול להיעשות בידי נאשמים ומורשעים. הוא לא יכול להיעשות בידי מי שיש להם אינטרסים זרים. הוא לא יכול להיעשות בחופזה, בלי איזונים ובלי בלמים, כדי לפתור בעיות פוליטיות".  

"ועדה נשיאותית תוכל לשמוע את כל הצדדים"

לפיד עדכן כי שוחח בנושא עם נשיא המדינה יצחק הרצוג: "שוחחתי על כך בשבוע שעבר ושוב השבוע עם נשיא המדינה יצחק הרצוג. הצעתי לנשיא הרצוג להקים ועדה נשיאותית בלתי תלויה, שתגבש הצעה אמיתית, מאוזנת ושקולה, לתיקון ושיפור מערכת המשפט, ולהסדרת היחסים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת. ועדה נשיאותית תוכל לשמוע את כל הצדדים, את בית המשפט, את הממשלה, את האופוזיציה, את האקדמיה. במקום הדהירה הפרועה שאנחנו רואים היום, היא תקיים הליך סדור שבסופו תונח על השולחן הלאומי הצעה מאוזנת שתשפר במקום להרוס, תתקן במקום לשבור.  
 
בסיום דבריו אמר כי הנשיא בוחן בימים אלה את הרעיון. "אני מאמין ומקווה שהוועדה הנשיאותית אכן תוקם ותמנע קרע נורא בעם ישראל ואת הרס הדמוקרטיה שלנו".