היועמ"שית מזהירה: "חוק דרעי 2 יוביל לפסילת חוק יסוד בידי בג"צ"

גלי בהרב מיארה שיגרה את חוות דעתה לשר המשפטים, יריב לוין, בנושא "חוק דרעי 2" שיאפשר ליו"ר ש"ס לחזור לתפקיד שר בממשלה: "סבירות גבוהה שבית המשפט יקבע כי מדובר בשימוש לרעה בסמכות המכוננת"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 11/02/23 22:59 כ בשבט התשפג

היועמ"שית מזהירה: "חוק דרעי 2 יוביל לפסילת חוק יסוד בידי בג"צ"
צילום: Tomer Neuberg/Flash90

היועצת המשפטית לממשלה,גלי בהרב מיארה, שיגרה הערב (מוצאי שבת) לשר המשפטים, יריב לוין, את חוות דעתה בנושא "חוק דרעי 2", חוק שמנסים חברי הקואליציה לקדם שיאפשר ליו"ר ש"ס, אריה דרעי, לחזור לתפקיד שר בממשלה, וטענה כי ישנה סבירות גובהה שבג"ץ עלול לפסול אותו בשל "שימוש לרעה בסמכות".

"הצעת החוק שבנדון מהווה ניסיון נוסף, צשני ברציפות, להסרת המגבלות חוקיות, המבוססות על עקרונות של שלטון החוק, טוהר המידות המנהל התקין ואמון הציבור בכל אלה, העומדות בפני מיניו של החה"כ אריה דרעי לכהן כשר בממשלה. בהצעה זו יש כדי לייצור 'חור שחור' של החלטות מנהל בתחום הרגיש של מינויי שרים, שלא יהיה נתון לביקורת שיפוטית למעט ביחס של לתנאי הכשירות שנקבעו בסעיף, שעה שהכללים המהותיים הרחבים יותר המסדירים פעולה שלטונית זו ממשיכים לחול ולחייב את הממשלה והעומד בראשה", כתבה מיארה בחוות הדעת.

בהרב מיארה  |

בהרב מיארה | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"סבירות גבוהה שבית המשפט יקבע כי מדובר בשימוש לרעה בסמכות המכוננת"

עוד הוסיפה וכתבה כי "מדברי בית המשפט הנוקבים ביחס לתיקון סעיף 6 (ג) לחוק היסוד, עולה כי יש כדי להוות מקרה קיצון אשר ייתכן והיה מצדיק את אותה התערבות חריגה ביותר בחוקי יסוד ללוא הייתה דרך אחרת ופחות חריגה לסעד המתאים".

בסיום דבריה טענה מיארה כי "על רקע האמור, חקיקת חוק פרסונלי נוסף, המבטל תוצאות של שני פסקי דין, והמשמעויות המשפטיות שלו בכלל וביחס לתחום טוהר המידות בפרט, הן רחבות מאד תביא לכך שקו הגבול ייחצה. על כן, ישנה סבירות גבוהה לכך שבית המשפט לא יסתפק הפעם בהערת אזהרה או התראת בטלות, אלא יקבע נוכח כל המפורט לעיל כי מדובר בשימוש לרעה בסמכות המכוננת. לאור האמור, ועל דעת היועצת המשפטית לממשלה, עמדתנו היא כי בשל הקשיים המהותיים ואחרים שטמונים בחוק יש להתנגד לה.