ארצות הברית מזהירה: העברת סמכויות לסמוטריץ' - כמו החלת ריבונות

ליועץ לביטחון לאומי הנגבי נמסר על ידי עוזרת שר החוץ האמריקאי, כי הממשל מודאג מהעברת סמכויות על המנהל האזרחי לידי יו"ר הציונות הדתית | נתניהו הכריע לפני כשבועיים: הסמכויות יועברו לסמוטריץ'

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 09/02/23 18:48 יח בשבט התשפג

ארצות הברית מזהירה: העברת סמכויות לסמוטריץ' - כמו החלת ריבונות
בצלאל סמוטריץ' | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לפני כשבועיים החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הסמכויות על המנהל האזרחי יעברו לידיו של השר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ', זאת למרות התנגדותו של שר הביטחון יואב גלנט. הערב (ה') פורסם כי בממשל האמריקאי חוששים ממהלך שכזה.

על פי דיווח של עיתונאי "וואלה", ברק רביד, ליועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי נמסר על ידי עוזרת שר החוץ האמריקאי, ברברה ליף, כי הממשל מודאג מהעברת הסמכויות על המנהל האזרחי לידי יו"ר הציונות הדתית, וכי צעד כזה ייחשב בעיני האמריקאים כצעד של ממשלת ישראל בכיוון של החלת ריבונות ביהודה ושומרון.

בשבוע שעבר נועדה ליף בירושלים עם הנגבי ועם בכירים ישראלים נוספים, בניסיון לקדם צעדים שיערו בבלימת גל הטרור ביהודה ושומרון. על פי הדיווח של רביד, בכירים ישראלים ואמריקאים אמרו לאחר פגישת השניים, כי ליף הביעה בפני הנגבי ובפני בכירים ישראלים אחרים כי הממשל האמריקאי מודאג מהאפשרות שסמוטריץ' יקבל לאחריותו סמכויות על המנהל האזרחי. לדבריה, צעד כזה יוביל להסלמה נוספת ואף הוסיפה כי המהלך ייחשב בעיני הממשל כצעד בכיוון של החלת ריבונות. 

נזכיר כי ביום שישי בו פונה המאחז "אור חיים", החל העימות החריף ביותר מאז הוקמה הממשלה. הפינוי הוביל למחלוקת קשה בין גלנט לבין סמוטריץ'. ב"כאן 11" פורסם כי נתניהו הכריע שהסמכויות על המנהל האזרחי יעברו לסמוטריץ', זאת למרות התנגדותו של גלנט. 

הדיון כפי שהובא בכאן: 

  • גלנט: "אני שר הביטחון, אין שני מפקדים לצבא".
  • סמוטריץ' ולוין: "מדובר בהסכמים קואליציוניים חתומים".
  • גלנט: "שיחקתם חודשיים מול שער ריק, לא שאלו אותי".
  • נתניהו: "יש היגיון בדברי ההסבר של סמוטריץ'".
  • קצינים בכירים: "להחלטות המנהל האזרחי יש השלכות ביטחוניות, ראוי שיישארו בסמכות שר הביטחון"
  • סמוטריץ' ולוין: "הצעד ישרת את ההתיישבות, ולא יפגע בביטחון. מדובר במעברים, בכבישים, בחקלאות, אין סיבה שהצבא ינהל את ההחלטות האלה".
  • גלנט: "אני מתנגד. זה לא יקרה אצלי".

על פי הדיווח, בשיחה הציג סמוטריץ' את המתווה שעליו סוכם בהסכמים הקואליציוניים והציע שהסמכויות האזרחיות, קרי - המנהל האזרחי בראשות תא"ל פארס עטילה, יהיו תחת אחריותו. מנגד, הסמכויות הצבאיות יישארו אצל מתאם פעולות הממשלה ביהודה ושומרון, האלוף ע'סאן עליאן, וענייני בנייה בלתי חוקית של יהודים ופלשתינים ישארו אצלו גם כן.