סמוטריץ' בבשורה לציבור הדתי: "נוזיל את שכר הלימוד בצורה דרמטית"

שר האוצר הכריז כי בכוונתו בתקציב הבא להוריד את שכר הלימוד במוסדות החינוך של הציונות הדתית | בארגון נאמני תורה ועבודה מזהירים: "הדבר יוביל לחידוד פערים חברתיים ולהרחקתם של רבים המבקשים ללמוד יהדות"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 01/02/23 18:16 י בשבט התשפג

סמוטריץ' בבשורה לציבור הדתי: "נוזיל את שכר הלימוד בצורה דרמטית"
שר האוצר סמוטריץ', צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', השתתף היום (ד') בכנס מנהלי הציונות הדתית באילת. בנאום שנשא בכנס, הודיע סמוטריץ' כי בכוונתו להוריד את שכר הלימוד במוסדות החינוך הדתיים לאומיים, כפי שהבטיח בהסכמים הקואליציונים. 

"אנחנו לרגע לא שוכחים את המחויבות שלנו למפעילות הציונות הדתית בתורה, בחינוך, בהתיישבות, בזהות היהודית, בגרעינים התורניים. אנחנו בעזרת השם בתקציב הקרוב נוזיל את שכר הלימוד להורים בציונות הדתית בצורה דרמטית. זה טוב ויפה שבסדרי העדיפויות שלנו אנחנו משקיעים המון בחינוך אבל זה המון יותר מדי", אמר שר האוצר.

בית מדרש. אילוסטרציה

בית מדרש. אילוסטרציה צילום: ישי דמארי, ישיבת הכותל

"יש קמפיין כאילו החינוך הדתי מקבל יותר כסף מאחרים - זה פשוט שקר"

עוד הוסיף ואמר כי "אנחנו הולכים את כל החינוך הממלכתי דתי (חמ"ד) לחזק בתורה דרמטית. נעביר בעזרת השם את חוק החמ"ד שיבצר את העצמאות החינוכית והפדגוגית של החינוך הדתי שהוא יוכל לחנך על פי ערכי תורה והלכה. נבנה לו מנגנון בצורה הרבה יותר חזקה. יהיה לו שרות פסיכולוגי משלו ומניעת נשירה ותוכניות לימודים משל עצמו".

סמוטריץ' טען כי "יש קמפיין כאילו החינוך הדתי מקבל יותר כסף מאחרים. זה פשוט שקר. זה נכון שהמוסדות שלנו קטנים בעיקר בגלל פיזור האוכלוסייה. אנחנו 16% ומפוזרים בכל הארץ ונוסחאות התקציבים לא מתאימות. צריך להתאים את נוסחאות התקציב למאפיינים המיוחדים של הציבור הדתי לאומי". מה שסמוטריץ' מגדיר כקמפיין הם נתוני משרד החינוך לפיהם התקציב הממוצע לתלמיד תיכון ממלכתי-דתי עמד ב-2021 על 41,400 שקל - 26% יותר מהתקציב לתלמיד תיכון ממלכתי, שעמד על 32,800 שקל.

אילוסטרציה

אילוסטרציה צילום: דוברות מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

נאמני תורה ועבודה: "יוביל לחידוד פערים חברתיים ולהרחקתם של רבים המבקשים ללמוד יהדות"

ארגון "נאמני תורה ועבודה" הגיבו לדבריו של שר האוצר על הורדת שכר הלימוד בחינוך הדתי וטענוו כי הדבר יוביל לפערים חברתיים בין המגזרים. "במידה ומשרד האוצר יממן לימודי יהדות לכלל החברה הישראלית, הרי שהדבר יביא ברכה לזהותה היהודית של ישראל ויוריד את תשלומי ההורים. ואולם, הניסיון, לפחות לפי ההסכמים הקואליציוניים, להוריד את שכר הלימוד בישיבות התיכוניות והפנימיות, אינו אלא לתגמל את מי שכבר יש לו. הדבר יוביל לחידוד פערים חברתיים ולהרחקתם של רבים המבקשים ללמוד יהדות, הן בתיכונים הדתיים הרגילים והן בחינוך החילוני".

עוד הוסיפו ואמרו כי "בניגוד לדברי השר, תלמיד בישיבה תיכונית כן מקבל יותר מן המדינה והדבר ברובו אינו קשור לסוגיית הפיזור הגיאוגרפי אלא לסיבות חברתיות היוצרות בידול ופיצולים. על כן, הדרך להפחתת תשלומי ההורים אינה ע"י חיזוק החזקים אלא ע"י מתן מענה תקציבי כלל ארצי היוצא מגבולות מגזריים. כמו כן, הדבר צריך להיעשות ע"י התמקצעות כלכלית הכוללת הגדלת מוסדות, שקיפות, אכיפת נהלי רישום, תכנון אזורי ועוד".