בג"צ דרעי "אם בג"צ ילך על דרך משפטית פחות דרמטית, אין לי ספק שזה יהיה צעד חכם"

בראיון לחדשות כיפה אומר ד"ר יעקב בן שמש כי הדבר הנכון עבור בג"צ, הוא להחזיר את ההכרעה ליו"ר וועדת הבחירות, השופט סולברג: "לנטרל את הפצצה בלי יותר מידי נזקים" | מה יקרה אם בג"צ יפסול את דרעי?

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 18/01/23 13:51 כה בטבת התשפג

"אם בג"צ ילך על דרך משפטית פחות דרמטית, אין לי ספק שזה יהיה צעד חכם"
בג"צ, בית המשפט, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בג"צ דרעי: בקרוב מאוד יכריע בג"צ בשאלת מינויו של השר אריה דרעי כחבר הממשלה. בעוד דרעי עצמו מחכה לפסיקה, חברי מפלגתו כבר מתחילים להתכונן ליום שאחרי הפסיקה ובימים האחרונים כבר פיזרו לא מעט התבטאויות בנושא. רק הבוקר אמר שר הרווחה מש"ס, יעקב מרגי כי "אם אריה דרעי לא בממשלה - אין ממשלה", אמירה עליה בליכוד הגיבו בחריפות.

ד"ר יעקב בן שמש, מרצה למשפט חוקתי ומנהלי בקריה האקדמית אונו, אומר בראיון לחדשות כיפה כי לדעתו פשרה של בג"צ היא הדבר הנכון על רקע המצב כיום: "אני הערכתי מראש שהעתירה תידחה אבל לאחר הדיון התרשמתי שתתקבל" הוא אומר.

ד"ר יעקב בן שמש

ד"ר יעקב בן שמש צילום: אייל טואג

"יתאפשר לצדדים למשוך עוד זמן וכל אחד יוכל להציל את כבודו"

"אם אנחנו אומרים שלפני שנה ויתרו לו על שאלת הקלון, בתמורה שהוא יפרוש מהתפקיד הציבורי שלו ואנחנו רואים שהוא לא פרש" אומר בן שמש, "אז ההבטחה הופרה וגם ההתחייבות הופרה והוא יחזור לוועדת הבחירות שיכריע בשאלת הקלון".

ד"ר בן שמש מסביר כי במקרה כזה: "יתאפשר לצדדים למשוך עוד זמן וכל אחד יוכל להציל את כבודו. דרעי יצטרך להתפטר ולפנות ליו"ר וועדת הבחירות שבניתיים התחלף, קודם היה עמית ועכשיו יש את סולברג".

דרעי |

דרעי | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"יש לו סיכוי יותר טוב אצל סולברג"

פה מסביר בן שמש, השינוי בראשות וועדת הבחירות עלול להתברר כמשמעותי: "אני חושב שיש לו סיכוי יותר טוב אצל סולברג". הוא מוסיף: "אם סולברג יגיד שאין עם זה קלון, הוא יוכל לחזור לתפקיד ולקבל את מה שהוא רוצה ובית המשפט קיבל את העתירה ואז הם מנטרלים את הפצצה בלי יותר מידי נזקים".

השופט סולברג

השופט סולברג.צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לשאלה האם בג"צ יעדיף ללכת בדרך זו אומר ד"ר שמש: "אםבג"צ יכול ללכת על דרך משפטית שהיא פחות דרמטית מבחינת ההשלכות שלה אין לי ספק שבזמן הנוכחי זה יהיה צעד חכם כי גם בג"צ שוקל שיקולים כאלה".

ד"ר יעקב בן שמש מסביר: "אם יש לך שתי אפשרויות ללכת ואחת פחות מסוכנת והשניה יותר מסוכנת, אבל גם הדרך הראשונה משיגה לך חלק מהמטרה, אולי בהתחשב במצב הנפיץ שאנחנו נמצאים בו, זה שיקול שבית המשפט צריך להתחשב בו, זה נראה לא טוב אבל הם יעשו את זה אין לי ספק".

מה יקרה אם בג"צ יפסול את המינוי?

על השאלה מה יקרה במידה ובג"צ יפסול את מינויו של דרעי הוא אומר: "אם הם יבטלו את המינוי זה אופרה אחרת. דרעי יצטרך להתפטר והקואליציה יריצו את הביטול של עילת הסבירות ואז ימנו אותו מחדש. ואז הסעיף של הביטול של עילת הסבירות יחזור לבג"צ ואז נצטרך לראות מה יהיה. זה קצת יותר דרמטי כי זה מחייב שינויים בחקיקת יסוד ומחייב שינויים בסמכויות של בית המשפט העליון וזה כן יעלה את התונים".