הרפורמה המשפטית דגלי אש"ף וכרזות נגד אפרטהייד בהפגנת סטודנטים באוניברסיטה העברית

סטודנטים במספר מוסדות אקדמיים יצאו משיעוריהם והשביתו את הלימודים כאות מחאה נגד הרפורמה שמקדם שר המשפטים | לדברי המארגנים "מדובר בהתארגנות עצמאית שפועלת ללא זיהוי מפלגתי או ארגוני אחר", אלא שהתמונות מספרות סיפור אחר

אלעד הומינר עמיאל ירחי אלעד הומינר ועמיאל ירחי, חדשות כיפה 16/01/23 14:38 כג בטבת התשפג

דגלי אש"ף וכרזות נגד אפרטהייד בהפגנת סטודנטים באוניברסיטה העברית
ההפגנה באוניברסיטה העברית | , צילום: אביב סבג

במספר מוסדות אקדמיים ברחבי הארץ, השביתו היום (ב') סטודנטים את לימודיהם למשך שעה, והפגינו נגד הרפורמה במערכת המשפט, אותה מקדם שר המשפטים יריב לוין. המארגנים ציינו כי הם מוחים נגד "ההפיכה המשטרית שמקדמת הממשלה, המאיימת לחסל את הדמוקרטיה", וכי "מדובר בהתארגנות עצמאית ללא זיהוי מפלגתי או ארגוני אחר".

בניגוד לדברי המארגנים, באוניברסיטה הערבית הונפו דגלי אש"ף ונישאו כרזות כמו "אין דמוקרטיה עם כיובש ואפרטהייד". 

"סטודנטים המשיכו לקבל מיילים אודות דחיית שיעורים"

יו"ר תא לביא באוניברסיטה העברית, אביב סבג, מסר לחדשות: "נוכל לדבר רבות על חופש הביטוי ועל מתן הלגיטימציה להפגין נגד הממשלה ונגד הרפורמה שהעם בחר. אפשר לתרץ את מניפי הדגלים כ'תופסים טרמפ' אבל בסוף, בשורה התחתונה, אנחנו נותנים הרבה יותר מידי לגיטימציה להניף דגלי אש"ף ברחבי הקמפוס מתוך כוונה להמריד".

סבג המשיך וסיפר: "קיבלנו מיילים ממספר סטודנטים על מרצים שדוחים את מועד תחילת השיעור בעקבות ההפגנות ואף פנינו לרקטור האוניברסיטה ש'נענה' לפנייתנו והשיב שאין לבטל שיעורים בעקבות ההפגנה. ובכל זאת, סטודנטים המשיכו לקבל מיילים אודות דחיית שיעורים.

אחד מהשיעורים שנדחו לטובת ההפגנה |

אחד מהשיעורים שנדחו לטובת ההפגנה | צילום: צילום מסך

לסיום תהה סבג: "באוניברסיטה העברית כמו בחברה הישראלית יש מגוון דעות אבל תחושת הניכור של כל מה שמבטא את ערכי הימין לא מרפה מאיתנו. איך ייתכן שבהפגנה שמדברת על רפורמה משפטית נשמעות קריאות 'די לכיבוש' ו'יחי פלשתין?'".

"לא חל שום איסור חוקי הנוגע להנפת הדגל"

מהאוניברסיטה העברית נמסר: "בהתאם להנחיות הייעוץ המשפטי, לא חל שום איסור חוקי הנוגע להנפת הדגל, שאגב היה מינורי וצדדי".

חבר הכנסת מהליכוד, אליהו רביבו, מסר בתגובה: "לא ייתכן שבתוך שטחה של מדינת ישראל יונפו דגלי מבקשי רעתנו, דגלים המסמלים את הרצון למחוק את קיומנו כאן כמדינה יהודית וריבונית. הצעת החוק שהגשתי תוביל להפסקת מראות חמורים אלו, כך שמי שיניף דגל אש"ף ומדינות אויב בכל שטח מדינת ישראל ייכנס לכלא לשנה וכן ישלם קנס בסך 10,000 שקלים".

מפגינים באוניברסיטה העברית |

מפגינים באוניברסיטה העברית | צילום: אביב סבג

"לא להפיכה המשטרית"

המארגנים מסרו מוקדם יותר: "דמוקרטיה זאת לא סיסמה ריקה מתוכן, אלא מהות שיש להיאבק עליה. זהו מאבק בלתי מתפשר על העתיד שלנו מול ממשלה שבשם עריצות הרוב מאיימת לרמוס את הדמוקרטיה, ובהמשך, ללא רסן וללא בלמים, לפגוע בשוויון ובחופש של קבוצות רבות בחברה הישראלית. אנחנו נחושים לעצור את הטירוף וזוהי רק ההתחלה. יצאנו היום בהמונינו וקראנו בקול גדול - לא להתגברות על בית המשפט. לא לפוליטיזציה של השופטים. לא להפיכה המשטרית".