מאחורי הקלעים של רפורמת המשילות: האולטימטום של לוין לנתניהו

שר המשפטים הבהיר לראש הממשלה כי אם הוא לא יקבל גיבוי מלא מכל חברי הכנסת מהקואליציה לרפורמה במערכת המשפט - הוא יתפטר מתפקידו

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 04/01/23 22:26 יא בטבת התשפג

מאחורי הקלעים של רפורמת המשילות: האולטימטום של לוין לנתניהו
נתניהו עם יריב לוין, צילום: יונתן סינדל פלאש 90

מהפכה משפטית: שר המשפטים הנכנס, יריב לוין הכריז הערב (ד') על הרפורמה שלו במערכת המשפט. בין השינויים שלוין מתכנן לערוך במערכת המשפט: שינוי שיטת בחירת השופטים, הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות וביטול עילת הסבירות.

על פי פרסום של הכתב הפוליטי של כאן חדשות, מיכאל שמש, שר המשפטים אמר לראש הממשלה, בנימין נתניהו כי "אם לא אקבל גיבוי מלא מכל השותפים בקואליציה ליישום של הרפורמה במערכת המשפט - אתפטר מתפקידי שר המשפטים". עוד פורסם כי נתניהו רצה לחכות וניסה להוריד חלקים מהרפורמה, אך לוין התעקש וקיבל הבטחה מיו"ר הליכוד לגיבוי מלא.

לוין במסיבת העיתונאים. צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

"יש גם כנסת וממשלה והן הביטוי המובהק לבחירת העם"

בפתח הצהרתו אמר שר המשפטים כי "פעם אחר פעם אנשים שלא בחרנו מחליטים עבורנו - זו לא דמוקרטיה. כמי שגדל על ברכי מנחם בגין, שהיה הסנדק שלי בברית המילה, אני מאמין באמירתו שיש שופטים בירושלים, אבל יש גם כנסת וממשלה והן הביטוי המובהק לבחירת העם".

בית המשפט העליון בירושלים

בית המשפט העליון בירושלים צילום: Nati Shohat /Flash90

"לצערי, הסיכונים שבפניהם התרעתי התממשו. לכן הגיע הזמן לפעול. אני משיק היום את השלב הראשון של רפורמת המשילות. תכליתה חיזוק הדמוקרטיה, השבת האמון במערכת המשפט והאיזון בין 3 רשויות השלטון. נדון ברפורמה בכנסת, בהרחבה ובאופן מעמיק".

ארבעת הנושאים שיתוקנו בשלב הראשון של הרפורמה:

  • שינוי שיטת בחירת השופטים - ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים.
  • הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות -  בית המשפט יפעל מכוח חוקי היסוד ולא יימצא מעליהם. תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד. 
  •  ביטול עילת הסבירות - החזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת.
  • היועצים המשפטיים היועצים המשפטיים, כשמם כן הם יהיו יועצים ולא מחליטים.