סמוטריץ' מברך את לוין: "עושים הערב ריסטרט למערכת המשפט"

יו"ר הציונות הדתית ויו"ר ועדת חוקה בירכו את שר המשפטים יריב לוין שהציג את רפורמת המשילות: "קיבלנו מנדט מלא לחזק את האמון הציבורי במערכת המשפט ולחזק את מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 04/01/23 20:50 יא בטבת התשפג

סמוטריץ' מברך את לוין: "עושים הערב ריסטרט למערכת המשפט"
סמוטריץ', צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שר המשפטים הנכנס, יריב לוין הכריז הערב (ד') על הרפורמה שלו במערכת המשפט. בין השינויים שלוין מתכנן לערוך במערכת המשפט: שינוי שיטת בחירת השופטים, הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות וביטול עילת הסבירות.

שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ׳ בירך את לוין: "אנחנו עושים הערב restart למערכת המשפט. תכנית השר יריב לוין לתיקון מערכת המשפט עולה בקנה אחד עם תכנית "חוק וצדק" שהשקנו ערב הבחירות. קיבלנו מנדט מלא לחזק את האמון הציבורי במערכת המשפט ולחזק את מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. שר המשפטים, כולנו מגוייסים אחריך להוביל את המהלך ההיסטורי והחשוב הזה.

גם יו"ר ועדת חוקה הנכנס, חבר הכנסת שמחה רוטמן, בירך ואמר כי "הנחיתי את צוות ועדת חוקה להיות מגוייסים לקידום הרפורמות לתיקון במערכת המשפט בחודשים הקרובים. בשם ה' נעשה ונצליח!"

בן גביר: "הרפורמה תפסיק את הפוליטיזציה של מערכת המשפט"

השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר הצטרף לברכות בעקבות הרפורמה שהציג שר המשפטים יריב לוין: "מערכת המשפט סובלת מחוסר אמון גדול במיוחד בציבור הישראלי, על רקע התערבות והטייה פוליטית פעם אחר פעם".

עוד הוסיף ואמר כי התחייבנו לשינוי מהותי במערכת המשפט ולשם כך קיבלנו את אמון העם, כדי שנחזיר את האיזון בין הרשויות ולהחזיר את השלטון לעם. מברך את ידידי שר המשפטים יריב לוין שמקדם את הרפורמה שתפסיק את הפוליטיזציה של מערכת המשפט ותחזיר את האמון במערכת. ממשלת ימין מלא מלא!"

צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ארבעת הנושאים שיתוקנו בשלב הראשון של הרפורמה:

  • שינוי שיטת בחירת השופטים - ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים.
  • הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות -  בית המשפט יפעל מכוח חוקי היסוד ולא יימצא מעליהם. תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד. 
  •  ביטול עילת הסבירות - החזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת.
  • היועצים המשפטיים היועצים המשפטיים, כשמם כן הם יהיו יועצים ולא מחליטים.

לפיד: "כנופיה של עבריינים, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון"

אחרי מסיבת העיתונאים תקף ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד את החלטתו של לוין: "כמו כנופיה של עבריינים, יום לפני הדיון בבג"ץ על חוק דרעי, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון. מה שיריב לוין הציג היום זה לא רפורמה משפטית, זה מכתב איום. הם מאיימים להרוס את כל המבנה החוקתי של מדינת ישראל.  

לפיד

לפיד צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד הוסיף ואמר כי "אני מודיע כאן ועכשיו: ביום שנחזור לשלטון, כל השינויים האלה יבוטלו. תבוטל רפורמת ההפקרות, תבוטל פסקת הסחטנות, שופטים לא ייבחרו בידי פוליטיקאים מושחתים שרוצים שיסגרו להם תיקים.  אנחנו נלחם נגד הטירוף הזה בכל כוחנו, אבל גם אם הוא יעבור, זה לא סוף פסוק. נמשיך להלחם, נחזור, נבטל הכל".

גדעון סער: "הוצאה להורג של משנתו של בגין"

שר המשפטים היוצא, גדעון סער תקף בחריפות את לוין וטען כי הרפורמה שלו מנוגדת למשנתו של בגין שאוזכר בנאומו. "השר לוין איזכר הערב בפתח דבריו את מנחם בגין, מנהיגו המיתולוגי והראשון של הליכוד. אך דבריו היו לא פחות מהוצאה להורג של משנתו הדמוקרטית והמשטרית של מנחם בגין. אין ספק שמנחם בגין היה דוחה כל אחד מסעיפי התוכנית לשינוי המשטר בישראל. על תלמידיו האמיתיים מוטלת החובה להאבק בה. וכך אעשה", אמר סער.