"בית המשפט הנכבד נעדר סמכות להורות על ביטול דבר חקיקת יסוד"

בתשובת נתניהו לבג"צ בעתירה כנגד מינויו של דרעי לשר, הוא טוען כי בית המשפט כלל לא יכול לדון בכל הנוגע לחוקי יסוד | היועצת המשפטית טענה כי לא תוכל להגן על החוק ואת נתניהו ייצג עורך דין מטעמו

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 03/01/23 18:36 י בטבת התשפג

"בית המשפט הנכבד נעדר סמכות להורות על ביטול דבר חקיקת יסוד"
נתניהו היום, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נתניהו עונה לבג"צ: בג"צ ידון בעתירה שהוגשה כנגד מינויו של אריה דרעי לשר בממשלה ובשינוי חוק היסוד, בתשובתו לבג"צ טוען נתניהו כי בית המשפט כלל לא זכאי לדון בשינוי חוקי יסוד. את הטענות הוא העביר במכתב של עורך דינו מיכאל ראבלו שכזכור מייצג אותו לאחר שהיועצת המשפטית לממשלה הודיעה כי לא תוכל להגן על הממשלה בעתירה.

"המשיב יטען" נכתב בתשובת נתניהו לבג"צ, "כי אין כל מקום להתערבותו התקדימית והחריגה של בית המשפט הנכבד בחקיקת היסוד של הכנסת בכובעה כרשות מכוננת". נתניהו גם מסביר את טענותיו ואומר: "ראשית, הסמכות העליונה לכינון חקיקת היסוד ניתנה לכנסת בתור הרשות המכוננת. עם כל הכבוד הראוי, בית המשפט הנכבד נעדר סמכות להורות על ביטול דבר חקיקת יסוד.

אסתר חיות,

אסתר חיות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

טענות נתניהו כנגד האפשרות להתערבות בג"צ בחוק

בנוסף טוען נתניהו כי "לא התקיים פגם כלשהו, ולמצער לא פגם היורד לשורש העניין העשוי להצדיק התערבות שיפוטית בחקיקת היסוד, גם אם היתה כזו - דבר המוכחש". נתניהו מוחה גם על היחס לכנסת וטוען: "אין מקום להתערב בהחלטת חברי הכנסת להביע אמון בממשלה ובהרכב השרים שלה או להפעיל ביקורת שיפוטית על שיקול דעתו הרחב של ראש הממשלה בדבר מינויו של חה"כ דרעי כחבר בממשלה ה-37 ,וגם אם היה מקום להפעיל ביקורת שיפוטית, הרי ששיקול הדעת סביר ואין מקום להתערבות".

גלי בהרב מיארה

גלי בהרב מיארה צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

נתניהו מזכיר גם את דבריו של השופט גרוסקופף בפסק דין שנתן לא מזמן בנושא החוק הנורווגי, גרוסקופף אמר: "שאלת סמכותו של בית משפט זה לפסול הוראת חוק יסוד מכוח דוקטרינת "התיקון החוקתי הלא חוקתי" היא סוגיה חוקתית חשובה מאין כמותה, אשר הגם שנזכרה בפסיקתו של בית משפט זה, לא אחת בהרכבים מורחבים, טרם נקבעה לגביה הלכה מחייבת".

נתניהו מזכיר גם את העובדה כי מדובר בנושא פוליטי שאינו שפיט כלל: "אם לא די בכך, לא יכולה להיות מחלוקת כי הסוגיה שבפנינו הינה סוגיה פוליטית מובהקת, ולשיטת המשיב, סוגיה פוליטית מובהקת שכזו, מטבעה, אינה שפיטה. בין היתר, מחמת עקרון הפרדת הרשויות ובכדי להבטיח את אמון הציבור ברשות השופטת".

המכתב של היועמ"שית:

מכתב היועמש"ית

מכתב היועמש"ית צילום: צילום מסך, תשובת נתניהו לבג"צ

כזכור, את נתניהו ייצג בדיון, עורך הדין מיכאל ראבילו שייצג את הליכוד בעבר וגם היה מאנשי הסוד במשא ומתן הקואליציוני. נתניהו מציג עורך דין מטעמו לאחר שהיועצת המשפטית לממשלה הודיעה כי לא תוכל להגן על עמדת הממשלה בבג"צ.