הדיון על חוק בן גביר גרר את המשפטנים בוועדה לעימות

לקראת השבעת הממשלה, בקואליציה הנכנסת ממשיכים בדיונים על החוקים שצריכים לעבור בכנסת. בדיון על חוק הסמכויות של בן גביר התפתח עימות בין נציגת היועמ"שית לממשלה ונציגת יועמ"ש הכנסת: "יכולנו להיות במקום אחר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/12/22 11:11 ב בטבת התשפג

הדיון על חוק בן גביר גרר את המשפטנים בוועדה לעימות
יו"ר הוועשה ויועמש"ית הוועדה פרנקל-שור, צילום: דוברות הכנסת/נועם מושקוביץ

ביקורת על עמדת נציגת היועצת המשפטית לממשלה: בוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה (חוק בן גביר) המשיכו היום (ב') בדיונים לקראת העברתו בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת. במהלך הדיון התפתח עימות בין נציגת היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד רעות גורדון-כץ לבין היועצת המשפטית לוועדה עו"ד מירי פרנקל-שור.

עו"ד רעות גורדון כץ, אמרה לאחר ההצבעות על ההסתייגויות להצעת החוק כי: "לפיצול החוק יש יתרונות וחסרונות. ביניהם: הסעיף שנותר על שולחן הוועדה כלל לפחות איזה שהוא איזון מסוים בנושא סעיף 1 שהדרג הפיקודי העליון של המשטרה הוא המפכ"ל. וההצעה עוברת ללא הסעיף הזה". 

הדיון בוועדה היום

הדיון בוועדה היום צילום: דוברות הכנסת\נעם מושקוביץ

יועמשי"ת הוועדה תקפה: "אנחנו הצענו, אתם התנגדתם"

עו"ד פרנקל שור הגיבה לדברים ואמרה: "רק אזכיר שאנחנו הצענו להוסיף סעיף מאזן לגבי מעמדו של המפכ"ל ואתם התנגדתם. חשוב לשים את הדברים על השולחן". עו"ד גורדון כץ השיבה: "אנחנו מקבלים שהסעיף הזה הוא פן מסוים באיזון. חשוב להבהיר בכל הנוגע להצעה שמקודמת. הבעיות עומדות בעינם של העדר איזונים. ביניהם: הסעיף של סמכות השר". 

"התוויית מדיניות הוא פירוט מרחיב המכרסם בסמכויות המפכ"ל" המשיכה נציגת היועמש"ית לממשלה "ואין מנגד פירוט של סמכויות המפכ"ל. חסר סעיף ממלכתיות ,ומרות לחוק שהוא סעיף חיוני על מנת למנוע התערבות ופוליטיזציה. בשורה התחתונה החלק שעובר לא מאוזן". 

הדיונים בוועדה היום

הדיונים בוועדה היום צילום: דוברות הכנסת\נעם מושקוביץ

"יש כאן דברים בהצעת החוק שעדיין לא מאוזנים"

בשלב זה הצטרף לדיון יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר כץ ותקף את עמדתה של עו"ד גורדון כץ: "את רק מצדיקה את מה שאמרנו, אתם החלטתם להתנגד באופן מהותי וגורף ועמדתם בהתנגדות שלכם. נראה שאת הייעוץ שלכם נתתם לפי שם המציע ולא לפי המוצע". עו"ד פרנקל הוסיפה: "עשינו מאמצים אדירים גם בוועדה וגם בישיבות שקיימנו. אני הייתי תחת רושם שכן אפשר להגיע להסכמות. אתם לא תמכתם בהצעות שלנו שהיו טובות ואני מצרה על כך. כי היינו יכולים להיות במקום אחר".

לאחר שעו"ד גורדון כץ טענה: "העלינו הערות מקצועיות והבענו את דעתנו החיובית על הצעות הייעוץ המשפטי לוועדה וכן הצבענו על חוסרים שצריך". העירה עו"ד פרנקל - שור: "ונתנו מענה לדברים". עו"ד גורדון כץ סיימה ואמרה: "בסוף המציע קיבל חלק מזערי וזה עדיין לא מאוזן". יו"ר הוועדה, כץ הגיב לדבריה ואמר: "ממש לא מזערי, השינויים שנעשו כאן מאד מהותיים". לשאלתה שלעו"ד פרנקל שור: "אבל למה אתם מתנגדים לפיצול?". ענתה נציגת היועצת המשפטית לממשלה: "לא אמרנו שאנו מתנגדים, אבל יש כאן דברים בהצעת החוק שעדיין לא מאוזנים".