לוין הציג את רפורמת המשילות: "אנשים שלא בחרנו מחליטים עבורנו"

שר המשפטים הציג את הרפורמה במערכת המשפט: "כמי שגדל על ברכי מנחם בגין, אני מאמין שיש שופטים בירושלים. אבל יש גם כנסת וממשלה" | לפיד תקף: "כנופיה של עבריינים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/01/23 20:08 יא בטבת התשפג

לוין הציג את רפורמת המשילות: "אנשים שלא בחרנו מחליטים עבורנו"
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

מהפכה משפטית: שר המשפטים הנכנס, יריב לוין הכריז הערב (ד') על הרפורמה שלו במערכת המשפט. בין השינויים שלוין מתכנן לערוך במערכת המשפט: שינוי שיטת בחירת השופטים, הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות וביטול עילת הסבירות.

"יש גם כנסת וממשלה והן הביטוי המובהק לבחירת העם"

בפתח הצהרתו אמר שר המשפטים כי "פעם אחר פעם אנשים שלא בחרנו מחליטים עבורנו - זו לא דמוקרטיה. כמי שגדל על ברכי מנחם בגין, שהיה הסנדק שלי בברית המילה, אני מאמין באמירתו שיש שופטים בירושלים, אבל יש גם כנסת וממשלה והן הביטוי המובהק לבחירת העם".

בית המשפט העליון בירושלים

בית המשפט העליון בירושלים צילום: Nati Shohat /Flash90

"לצערי, הסיכונים שבפניהם התרעתי התממשו. לכן הגיע הזמן לפעול. אני משיק היום את השלב הראשון של רפורמת המשילות. תכליתה חיזוק הדמוקרטיה, השבת האמון במערכת המשפט והאיזון בין 3 רשויות השלטון. נדון ברפורמה בכנסת, בהרחבה ובאופן מעמיק".

צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ארבעת הנושאים שיתוקנו בשלב הראשון של הרפורמה:

  • שינוי שיטת בחירת השופטים - ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים.
  • הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות -  בית המשפט יפעל מכוח חוקי היסוד ולא יימצא מעליהם. תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד. 
  •  ביטול עילת הסבירות - החזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת.
  • היועצים המשפטיים היועצים המשפטיים, כשמם כן הם יהיו יועצים ולא מחליטים.

לפיד: "כנופיה של עבריינים", גדעון סער: "הוצאה להורג של משנתו של בגין"

אחרי מסיבת העיתונאים תקף ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד את החלטתו של לוין: "כמו כנופיה של עבריינים, יום לפני הדיון בבג"ץ על חוק דרעי, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון. מה שיריב לוין הציג היום זה לא רפורמה משפטית, זה מכתב איום. הם מאיימים להרוס את כל המבנה החוקתי של מדינת ישראל.  

לפיד, ספד לרב דרוקמן

לפיד, ספד לרב דרוקמן צילום: Tomer Neuberg/Flash90

 
עוד הוסיף ואמר כי "אני מודיע כאן ועכשיו: ביום שנחזור לשלטון, כל השינויים האלה יבוטלו. תבוטל רפורמת ההפקרות, תבוטל פסקת הסחטנות, שופטים לא ייבחרו בידי פוליטיקאים מושחתים שרוצים שיסגרו להם תיקים.  אנחנו נלחם נגד הטירוף הזה בכל כוחנו, אבל גם אם הוא יעבור, זה לא סוף פסוק. נמשיך להלחם, נחזור, נבטל הכל".

שר המשפטים היוצא, גדעון סער תקף בחריפות את לוין וטען כי הרפורמה שלו מנוגדת למשנתו של בגין שאוזכר בנאומו. "השר לוין איזכר הערב בפתח דבריו את מנחם בגין, מנהיגו המיתולוגי והראשון של הליכוד. אך דבריו היו לא פחות מהוצאה להורג של משנתו הדמוקרטית והמשטרית של מנחם בגין. אין ספק שמנחם בגין היה דוחה כל אחד מסעיפי התוכנית לשינוי המשטר בישראל. על תלמידיו האמיתיים מוטלת החובה להאבק בה. וכך אעשה", אמר סער.