"אין מי שלא חווה משבר או מתמודד עם מצוקה רגשית"

ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן, מספרת באולפן "כיפה" על הצלת חיים: "אם היינו מדווחים קצת יותר מאוחר היא לא הייתה איתנו", ועל התקופות הקשות בלוח השנה: "בחגים יש עליה של בערך 40% בשיחות"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 22/12/22 14:32 כח בכסלו התשפג

"אין מי שלא חווה משבר או מתמודד עם מצוקה רגשית"
צילום: כיפה

לקראת כנס מתמודדי הנפש במגזר הדתי של אתר "כיפה" שיערך בתחילת החודש הבא, וכחלק מחודש בריאות הנפש, ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן, הגיעה לאולפן שלנו. שוחחנו על ההתמודדות עם השיחות שמתקבלות במוקד הפניות של העמותה, על הזמנים העמוסים ביותר בשנה וגם קיבלנו טיפ לחיים. 

"פונים ושותקים, וסוגרים, ויפנו עוד פעם וישתקו"

"הדבר הראשון זה לא מה אומרים, אלא להקשיב", כך משיבה ד"ר דניאלס לשאלה כיצד נפתחת שיחה עם אדם שמתקשר למוקד ער"ן. "זה יהיה משהו כמו 'ער"ן שלום, אני איתך'. הבן אדם יכול להתחיל לשתף במצוקה, לפעמים קשה לאנשים להתחיל, יכולה להיות שתיקה ובמקרה כזה נמתין עד שהוא יגייס כוחות. לפעמים יכול להיות מצב של אנשים שפונים ושותקים, וסוגרים, ויפנו עוד פעם וישתקו. עד שיהיו להם הכוחות ממש להתחיל שיחה, לפעמים להתחיל שיחה זה קשה". 

לדבריה, במוקד ער"ן מתקבלות 900 שיחות ביום, ובשנה האחרונה התקבלו יותר מ-300 אלף פניות. "חלק לא מבוטל מהן נובעות ממצוקה נפשית חריפה, וגם שיחות עם תוכן אובדני שלפעמים מחייבות אותנו להפעיל נוהל חירום מציל חיים". 

"אם היינו מדווחים קצת יותר מאוחר היא לא הייתה איתנו"

במהלך הדברים סיפרה שירי על מקרה מיוחד שאירע בשבוע האחרון: "קיבלנו מענה מהמשטרה שהצליחו להגיע למישהי שהיתה ללא הכרה, ולהציל את החיים שלה. הם אמרו לנו שאם היינו מדווחים קצת יותר מאוחר היא לא הייתה איתנו. זה מחמם את הלב".  

יש זמנים קשים יותר בהם מתקבלות במוקד יותר שיחות?

"בחגים יש עליה של בערך 40% בשיחות, בערב החג גם, בימי חול המועד, תקופות של מתח ביטחוני. בקרונה היתה עליה של מאות אחוזים. ער"ן הוא סוג של ססמוגרף של החברה הישראלית. כל אירוע שקורה יש לו מיד ביטוי בקו. 

טיפ לסיום עבור מי שצופה בנו? 

"אני רוצה שנבין שכל אחד מתמודד עם משברים במהלך חייו. אין מי שלא חווה משבר או מתמודד עם מצוקה רגשית. היכולת לבקש עזרה כשקשה מעידה על תעצומות נפש. אנחנו רואים שהרבה אנשים חוששים מפניה לעזרה והרבה פעמים מעדיפים לסבול, עד שהם אפילו לא מבינים שיכול להיות אחרת. זה נראה כעצבות תמידית שאין דרך יציאה ממנה. לא להסס ולפנות לעזרה. אנחנו נמצאים 24\7".