מיוחד מרי הכריסמס | הרב בני לאו: "החברה הדתית צריכה לשאול את עצמה על חלקה בשנאה ליהדות"

בראיון לחדשות כיפה, הרב בני לאו מתייחס לקריאה לחגוג את חג המולד כמרי אזרחי נגד הממשלה המסתמנת ואומר כי מדובר באבסורד ובלבול גדול של זהויות אך מפנה ביקורת גם לחברה הדתית שאולי גרמה להשנאת היהדות

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 15/12/22 20:10 כא בכסלו התשפג

מרי הכריסמס | הרב בני לאו: "החברה הדתית צריכה לשאול את עצמה על חלקה בשנאה ליהדות"
צילום: shutterstock

חג החנוכה יחול בעוד כמה ימים, ואיתו ההתנגשות הקבועה עם החג הנוצרי הכריסמס - חג המולד. בעוד שהציבור בישראל מבקש לתת ביטוי לחג היהודי שנחגג באותה התקופה, גובר הטרנד שקורא לחגוג גם בישראל את חג הנוצרי. עיתונאית "הארץ" ענת קם פרסמה אתמול (ד') טור ובו קראה לציבור לחגוג את חג המולד כמרי אזרחי נגד הממשלה המסתמנת ובעיריית תל אביב נערכה השוואה מקוממת בין החגים שעוררה סערה.

בשיחה עם חדשות כיפה, הביע הרב בני לאו את כאבו על כך שיהודים בישראל מציינים את החג הנוצרי וטען כי החברה הדתית צריכה לשאול את עצמה האם יש לה חלק בשנאה הגדולה ליהדות בישראל.

הרב בני לאו

הרב בני לאו צילום: דפנה טלמון

יש מועדים לא ישראליים שלא מצויים בלוח העברי שלא צריך להגיב אליהם בהתנגדות

בתחילת דבריו, הדגיש הרב בני כי צריך להפריד בין חג המולד הנוצרי לחגים אזרחיים, לדוגמת 'הנובי גוד'. "עולי חבר העמים חוגגים את הנובי גוד, הם חוגגים את יום ראש השנה האזרחי שלהם שהוא חג מאוד אינטימי, הוא סוג של תחושת בית. אין לזה שום הקשר של דת אחרת, עבודה זרה או עם אתגר דתי".

"כל הסיפור בנובי גוד הוא סיפור של בית שמתגעגעים אליו, זה חלק מתהליך הההתפכחות של החברה הישראלית, כמו שאנחנו אוהבים את המימונה וכל מיני ציוני זכרונות של עמים שונים, שמביאים את הזיכרון של הבית, יש זכרונות כאלה. למרות שזה עובד על לוח השנה האזרחי, אין לו שום דבר דתי. זה חג אזרחי של יוצאי רוסיה".

נובי גוד

נובי גוד צילום: Hadas Parush/Flash90

עוד הוסיף ואמר כי "מהבחינה הזאת, אני חושב שאפשר להסתכל בעין מאוד נעימה, מקבלת ומכילה. לפני הרבה שנים,יהודים אמריקאים שאלו את הרב משה פיינשטיין על האזכור של יום ההודיה, שאחד המהגים הוא לאכול תרנגול הודו זכר למתייישבים הראשונים באמריקה. הרב פיינשטיין אמר שזה לא חוקות הגויים, זה משהו אזרחי ואין בזה שום פסול, ורבים מיהודים הדתיים באמריקה חוגגים את יום ההודיה. יש כל מיני מועדים לא ישראליים, לא מצויים בלוח העברי, אבל לא צריך להגיב אליהם בתוקפנות ובהתנגדות".

צילום: shutterstock

"אבסורד שהחברה הישראלית מאמצת את הסמלים של החג הנוצרי"

הרב לאו מציין את האבסורד בכך שהחברה היהודית בישראל חוגגת חג נוצרי. "עץ אשוח הוא סמל לחגיגת חג המולד והוא חג נוצרי לכל דבר ועניין. זה לא ראש השנה של ה-1 בינואר. זה 25 בדצמבר, יום לידתו של אותו האיש. במובן הזה, יש פה אבסורד שהחברה הישראלית, העברית והיהודית מאמצת את הסמלים של החג הנוצרי, הם מתבלבלים. יש פה בלבול גדול של זהויות, מערבבים בין הנושא האזרחי לדתי. כשאדם מאבד זהות זה עצוב. זהות זה שייכות, תחושת מקום ובית, ויש אנשים שמאבדים את זהות".

"המרד הזה נולד מתוך אווירה של יצירת שנאה עמוקה לתורת ישראל"

הרב התייחס לסערה בה קראה עיתונאית "הארץ" לחגוג את חג המולד כמרי אזרחי נגד הממשלה המסתמנת. "הקומה השלישית  היא כשאתה נפגש עם תנועה של מרי, שאומרים שהשנה בגלל הקואליציה אנחנו נציב עצי אשוח בכל מקום. הם רוצים לייצר תנועה שאומרת כי הדת היהודית, כמו שהיא נראית בעינינו, היא מגונה, ואנחנו מחפשים אלטנרטיבה אחרת. "ויעזבו את ה' ולא עבודוהו", לחפש מקום אחר. זאת כבר מרידה. החברה שמובילה את המרידה הזאת, אני מקווה שהיא מאוד קטנה, היא מאבדת את עצמה לדעת. היא מורדת בעצם בהוויה של עצמה".

ענת קם

ענת קם צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עוד הוסיף ואמר "הייתי מצפה מאנשים מאוד חילוניים והם יהודיים מאוד, ריבוניים מאוד ודעתניים מאוד - שיאבקו על היהדות, על פרשנות חג חנוכה, על דמותה של מדינה יהודית, שיאבקו על האמונות שלהם בתוך היהדות. מה שעושה המחאה הזאת, היא אומרת: 'אתם לקחתם את היהדות אז אנחנו הולכים למקום אחר'. זה אומר שיהדות גורמת סלידה התרחקות ואנחנו מורדים בדבר עצמו. זו טרגדיה, מהצד של המורדים".

"המרד הזה נולד מתוך אווירה של יצירת שנאה עמוקה לתורת ישראל"

בסיום דבריו, הדגיש הרב כי החברה הדתית בישראל צריכה לשאול את עצמה האם יש לה חלק בשנאה הגדולה ליהדות. "המרד הזה, לא נולד מתוך ריק. הוא נולד מתוך אווירה של יצירת שנאה עמוקה לתורת ישראל. דבר שאנחנו צריכים לשים לב אליו, כי זה לא מה שאנחנו חלמנו. אני לא מדבר על יהדות חרדית, יהדות חרד"לית, אני מדבר על יהדות נקודה. אנחנו מדברים על שיבת ציון, ותחזינה עיננו בשובך לציון אנחנו מדברים על כל התהליך של חזרה של עם לארץ, אנחנו צריכים לשים לב, שאנחנו לא גורמים על ידי המעשים שלנו לעזיבת יהודי את היהדות".

עוד' הוסיף ואמר כי "זה שיש תנועה, אפילו קטנה, של מרד ביהדות על ידי יהודים, אנחנו, הציבור היהודי הדתי צריכים לבחון את עצמנו מה חלקנו בגרימת השנאה הגדולה לדת. לטול קורה, גם כאן לשאול את עצמנו: האם כל מה שאנחנו עושים, אנחנו משתדלים לגרום שיהיה שם שמיים מתאהב על ידינו. אני חושב שאת הנקודה הזאת, שווה לברר בתוכנו, הציבור הדתי, שיהיה שם שמיים מתאהב. אני אומר בחרדה מאוד גדולה, אני מסתכל ואומר שיש פה סכנה קיומית ליהדותה של מדינת ישראל".