בהרב-מיארה תתנגד להצעת החוק | בן גביר: "גיבשה עמדה שלילית בתוך יממה"

היועצת המשפטית לממשלה צפויה להתנגד להצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה, המעגנת את סמכותו של השר לביטחון הפנים להתוות את מדיניות המשטרה | השר המיועד בן גביר: "זו הצהרה מאכזבת מאוד שמעמידה בסימן שאלה גדול את עמדותיה המקצועיות"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 10/12/22 19:17 טז בכסלו התשפג

בהרב-מיארה תתנגד להצעת החוק | בן גביר: "גיבשה עמדה שלילית בתוך יממה"
בהרב-מיארה, צילום: Gideon Markowicz/Flash90

ביום חמישי בערב הוגשה הצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה, המעגנת את סמכותו של השר לביטחון הפנים להתוות את מדיניות המשטרה. לפי הצעת החוק, משטרת ישראל תהיה נתונה למרות הממשלה והמפכ"ל יהיה כפוף לשר. עוד לפי ההצעה, השר לא יתערב בחקירות ספציפיות אך יוכל להנחות מדיניות גם בענייני חקירות. הערב (ש') פורסם ב"חדשות 12" כי היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, צפויה להתנגד להצעת החוק. 

"הספיקה לגבש עמדה שלילית בתוך יממה אחת בלבד"

השר המיועד לביטחון לאומי, חבר הכנסת איתמר בן גביר, הגיב לדברים ואמר כי הוא מתקשה להבין כיצד בהרב-מיארה הזדרזה לקבוע עמדה בהצעת חוק שהוגשה רק ביום חמישי.

לדבריו של בן גביר, "אותה יועמ"שית שאפשרה לעמר בר-לב לקבל החלטות פוליטיות במשרד לביטחון הפנים, ונתנה ידה לכל מהלך דורסני ובלתי חוקי שקידמה הממשלה, כגון מינוי רמטכ"ל ואישור הסכמים מדיניים בתקופת בחירות ועוד, הספיקה לגבש עמדה שלילית בתוך יממה אחת בלבד נגד הצעת החוק שלי, שתכליתה העצמתה של הדמוקרטיה הישראלית, והחזרתה של המשטרה לפעול על פי רצון העם. זו הצהרה מאכזבת מאוד של היועמ"שית, שמעמידה בסימן שאלה גדול את עמדותיה המקצועיות".


להורדת הקובץ

"הדרג המדיני - קרי נבחרי הציבור - מתווה מדיניות ומנחה"

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי: "כידוע, עקרון יסוד בדמוקרטיה המודרנית הוא כי הדרג המדיני - קרי נבחרי הציבור - מתווה מדיניות ומנחה, והדרג הביצועי מיישם מדיניות זו. בהתאם לכך, ועל מנת ליצור מארג חקיקתי קוהרנטי, שעומד בקנה אחד עם עיקרון היסוד האמור ברישא, מוצע להחיל הסדר דומה בפקודת המשטרה, בכל הנוגע ליחסים שבין משטרת ישראל לבין הממשלה והשר הממונה".

בן גביר אמר ביום חמישי עם פרסום הצעת החוק כי "כפיפות של המשטרה להוראות מדיניות הנקבעות על ידי השר ניתן למצוא בחוקיהן של מדינות שונות בעולם". עוד הוא אמר: "גם הסוכנות הלאומית לפשיעה כפופה להנחיית שר הפנים בקביעת סדרי העדיפויות האסטרטגיים, ומעתה - גם במדינת ישראל".