ראיון "מרתיע אבל יש התנדבות": ראיון עם הסרוגה שפועלת למען פגועי הנפש

נירית תורג'מן, רכזת מתנדבים בקואליציית הארגונים הדתיים לבריאות הנפש, מספרת על פעילות העמותה למרות הקושי להיחשף לעולמם של מתמודדי הנפש: "זה נושא חדש בתודעה המגזרית שלנו, אבל אלו חבלי התחלה, זה הולך ותופס"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 07/12/22 22:00 יג בכסלו התשפג

"מרתיע אבל יש התנדבות": ראיון עם הסרוגה שפועלת למען פגועי הנפש
בריאות הנפש, צילום: shutterstock

בריאות הנפש היא אחד הנושאים הרגישים ביותר, ובשנים האחרונות המון ארגונים לוקחים חלק בקידום פתרונות לסוגיה החשובה וקידום המודעות בנושא. לפני כמעט כשנה, הקימה ורד מזומן-אביעד, אשת חינוך וחברה בארגון רבני בית הלל, את קואליציית הארגונים הדתיים לקידום בריאות הנפש בישראל, לצורך הכרות עם עולם בריאות הנפש ולאפשר קבלה הכלה ופתיחת השורות למתמודדים ובני משפחותיהם בציבור הדתי.

בראיון ל"חדשות כיפה", מספרת נירית תורג'מן, רכזת מתנדבים  בקואליציית הארגונים הדתיים לבריאות הנפש על הפעיליות והמטרות של העמותה. "לכל אחד יש קשר למתמודדי נפש. גם למתנדבים שמגיעים יש רקע בנושא הזה, ולכן הם מבינים ובאים לעזור ולהתנדב. כל הרעיון של העמותה הזאת הוא לתת מענה לציבור דתי שנמצא בתוך כל האשפוזים של בריאות הנפש. המטרה שלנו זה להכניס את כל נושא הדת לתוך בתי החולים האלה", מספרת נירית.

איזה אור בעיניים יש לאדם דתי בבית החולים להתפלל במניין

עוד הוסיפה ואמרה כי "אנחנו מכירים שהילדים שלנו מתנדבים בעמותות אחרות סביב החגים, אבל לא כולם מכירים את ההתנדבות עם מתמודדי הנפש. יש שמה ילדים משלנו, מהמגזר. בשבת הטלוויזיה שלהם פתוחה, אין קבלת שבת, אין קידוש, אין ליל הסדר ואין חנוכה.  אנחנו עושים מכניסים את כל הסממנים הדתיים האלו לתוך בתי החולים של בריאות הנפש. מה שיפה בכל הסיפור הזה שלא רק הדתיים נהנים מזה, אלא גם כל מי שיש לו חיבור, זיקה ושמחה אמיתית יהודית. זה עושה שמח, זה עושה טוב וזה נותן לאנשים תחושה של שייכות שזוכרים אותם בבית החולים. איזה אור בעיניים יש לאדם דתי בבית החולים של בריאות הנפש שיש לו תפילה במניין".

אילוסטרציה

אילוסטרציה | צילום: shutterstock

המציאות גורמת לנו להתקרב ולשמוע ולהזדהות עם הכאב

ההתנדבות עם מתמודדי נפש זה נושא די חדש וגם לא כל כך מוכר. קשה לכם להשיג מתנדבים?

"זה משהו חדש בתודעה המגזרית שלנו. הילדים שלי מכירים ומתנדבים בעמותות אחרות ומוכרות. וכשאני פונה אליהם ומבקשת מהם לעזור לי לעטוף מתנות לחנוכה למתמודדי נפש, הם תוהים למה, ברור שמשהו חדש. גם אם הם היו רוצים להתנדב, הילדים שלנו לא יכולים להתנדב שם. מבחינה חוקית, כל המתנדבים הם מעל גיל 20 ומעלה וגם זה משהו שהוא באמת קשה. הם פחות קרובים לנושא הזה וזה קצת מרוחק מהם".

קואליציית הארגונים הדתיים לבריאות הנפש בכנסת צילום: ללא

נירית מספרת כי עוד ועוד אנשים מצטרפים כדי להתנדב בעמותה. "יחד עם זאת, בחנוכה הקרוב כמעט ולא יהיה בית החולים למתמודדי נפש שלא יתקייםבו  הדלקת נרות, אמנם לא בכל ערב, אבל לפחות נר אחד במהלך חנוכה. אנחנו מלווים בכל מיני אמנים כמו הזמר אביתר בנאי והסטנדאפיסטית נויה מנדל שבאים לעשות שמח ולחזק את ההדלקה. לזה אני רואה שיש התנדבות מדהימה מכל מיני קהילות בארץ. אני כן רואה שפונים אליי ורוצים לתת ורוצים לעזור, וזה מדהים בעיניי. נכון, זו התחלה אבל אני חושבת שכן היה לזה הד תקשורתי ופרסום. יש את אנשים ששומעים על ההתנדבות ויש גם אנשים בעצמם שחווים ומכירים את הקושי ואז אתה רואה שיש היענות מקסימה לקראת חנוכה ואנשים רוצים לתת מעבר".

שהמקום הדתי יהיה חלק נוכח גם למי שנמצא במצב של אשפוז

מה אתם אומרים למי שמפחד וחושש להתנדב עם מתמודדי נפש?

"קודם כל אני יכולה להבין, זה באמת יותר קשה למי שאין לו קשר לנושא. גם לי, בתור מי שדווקא יש לה קשר לנושא, זה לא פשוט, זה מרתיע ומפחיד. אבל כמו שאמרתי מקודם, מראש אנחנו לא מכניסים מתנדבים מתחת לגיל 20. שנית, בכל מקום יש ליווי והכוונה והסברים, ונותנים לנו להיכנס למקומות יותר פשוטים. יש מחלקות מאוד קשות, כמו אסירים, שהמחלה שלהם יכולה לגרום לתוצאה מאוד קשה, שאף אחד כמעט לא מבקר אותם".

מפגש של הקואליצייה. ארכיון

מפגש של הקואליצייה. ארכיון צילום: ללא

עוד הוסיפה ואמרה כי "הפעילות שלנו לא מתחוללת רק בתוך בתי החולים אלא גם מול הקהילה, אנחנו חושפים את הנושא בכל מיני ערבים, אנחנו רוצים להכניס לתודעה. ככל שאנשים יהיו יותר בתודעה גבוהה של הנושא, אני חושבת שהסיפור של ההרתעה והפחד ירד. אנחנו עובדים במקביל בכל מיני מישורים כדי לחבר את הציבור שלנו לפרוייקט הזה. לא רק בחגים אלא גם ליצור קבע, בתי כנסת בבתי החולים על בסיס קבוע. שהמקום הדתי יהיה חלק נוכח גם למי שנמצא במצב שהוא זקוק לאשפוז".

זה חבלי התחלה אבל זה הולך לתפוס

בסיום דבריה, הדגישה תורג'מן כי לקהילה יש תפקיד חשוב מאוד כדי לעלות הנושא הזה. "יש לאנשים שהצטרפו למעגל הזה רצון לעשות ולתרום, הם מרגישים שיש להם מה לתת. זה מדהים. אלו חבלי התחלה אבל זה הולך לתפוס. הקהילה צריכה לשתף לספר ולהנכיח ופחות להרחיק. המציאות גם עושה לנו עבודה, כי מסביבנו אנשים פותחים את הנושא הזה. המציאות גורמת לנו להתקרב ולשמוע ולהזדהות עם הכאב וזה גורם לאנשים לרצות לעזור ואפילו להגיע לערב כדי להקשיב ולשמוע".